Lödstation - Kjell, Jula, Clas O, Biltema - Synpunkter

v-g
EF Sponsor

Re: Lödstation - Kjell, Jula, Clas O, Biltema - Synpunkter

Inlägg av v-g »

Ja vore nåt det, tyvärr äter nog inrikesfrakten upp det mesta av eventuell vinst. :doh:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

TIPS:

Såg i reklambladet idag att Harald Nyborg säljer Weller WHS 40 för 699:-, tycker det verkar väldigt prisvärt!

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp ... &Grp=&n=10
helipop

Inlägg av helipop »

Hej, gammal tråd kanske, men jag vill bara slå ett slag för min nya XYtronic LF1600. Värmer upp snabbt som tusan, håller tempen bra och är lätthanterlig med tunn penna. Det sitter en hylsa trädd över spetsens rot som sedan når ner till handtagets framkant för att sedan vara fäst med en grövre mutter.

Jag hatade min gamla velleman där den koniska muttern verkade expandera markant vid uppvärmningen och därmed bli lös och lossna med dålig kontakt mellan spets och hylsa som resultat. Eller till och med tappa sin spets. Det slutade med att muttern föll av och försvann när stationen varit undanstuvad. Men det var ju en vtss5 (budget). Den är för övrigt helt död nu, det small till i den så det är bara skräp.

Det märks när man hittat rätt, 999kr från kjell & co för Xytronic LF-1600 80W 200-480C Finns ett urval spetsar på elfa till den med.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man bara skall ha en hobbykolv kanske gårdagens Lidl erbjudande för 129:- är bra!
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Klas-Kenny skrev:TIPS:

Såg i reklambladet idag att Harald Nyborg säljer Weller WHS 40 för 699:-, tycker det verkar väldigt prisvärt!

http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp ... &Grp=&n=10
Er'e bara jag eller...

Det finns ju inte ens info om vilken diameter spetsarna har... Eller vilka spetsar man kan köpa till...
helipop

Inlägg av helipop »

Lasp skrev:Om man bara skall ha en hobbykolv kanske gårdagens Lidl erbjudande för 129:- är bra!

Jag var faktiskt och kollade på en lidl "parkside"-station idag. En bruten förpackning där man såg eländet. Tänkte ha den i verkstan så man har en där med som backup om man glömmer den andra. Men det kändes väldigt plastigt och dålig infästning för spetsen, så för en gång skull så behöll jag kulorna och gick därifrån. Annars gillar jag erbjudandena från lidl, har köpt mycket fynd där =)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Va bra att den blev "besiktigad" Det kanske finns ett skäl till att det alltid är någon öppen förpackning runt "fynden" på Lidl!
Användarvisningsbild
bjornhallberg

Inlägg av bjornhallberg »

Vad tror ni om Xytronic LF-3000? Såg att den fanns på Elfa för 599 exkl moms. Utgående modell? Kanske kan bli ännu billigare, med risk kanske för att den säljs ut av Reichelt eller nåt annat systerbolag till Elfa.
http://www.118volt.it/en/review-and-tea ... g-station/

Verkar vara svårt att få tag i spetsar dock, om nu Elfa slutar med 3000-serien i framtiden. Verkar medfölja en 1.2mm mejsel om jag tolkar det rätt, finns ju ingen rund 1.2mm i sortimentet tack och lov. Vad ska man köpa till extra? 2.4mm mejsel borde väl vara idealiskt? Plus en 0.5mm rund för ev framtida behov? Elfa har ju långt ifrån alla spetsar i sortimentet:
http://www.howardelectronics.com/xytronic/lf3000.html

Edit: Ok. Beställd. Vi får se om den är nåt att ha.
Skriv svar