Förstärkare för nybörjare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tekko

Förstärkare för nybörjare

Inlägg av Tekko »

Detta är en simpel förstärkare, lämplig för nybörjare som inte vill använda färdiga kretsar som tex LM1875, LM3886, TDA2030, osv, utan bygga själv från grunden.

Designen är baserad på en gammal Elektor(allt om elektronik) design från 80-90'tal så det är ingen superprestanda, men den går att uppdatera och förbättra när man börjar känna sej varm i kläderna.

Jag kommer troligen att bygga ett stereopar av denna med några urgamla darlingtontrissor jag har liggande, bara för att jag kan.

Schema med PNP transistorer i ingångssteget:
Bild

Schema med NPN transistorer i ingångssteget:
Bild
blueint
Kontakt:

Re: Förstärkare för nybörjare

Inlägg av blueint »

Kul med konstruktioner som bygger på standarddelar som tenderar att finnas tillgängliga lokalt och fortsätta produceras. :tumupp:
Tekko

Re: Förstärkare för nybörjare

Inlägg av Tekko »

Nu har jag fixat fram utgångstrissorna jag ska använda till detta bygge, det blir endera MJE703 med sin kompis MJE803, dessa är darlintons så inga externa drivare behövs.

Mitt andra val är MJE242 med sin kompis MJE252, dessa verkar vara vanliga NPN and PNP trisor så externa drivare som tex BD327 och BC337 behövs.

Dessa trissor jag grävt fram är äkta vintagetrissor med guldpläterade ben, så detta projekt blir riktigt vintage ;)

Ja det blir ingen vidare uteffekt från detta bygge med dessa trissor, men 2x10 watt räcker långt i en 60m2 lägenhet.

Detta är schemat på det jag kommer att bygga:
Bild

Darlingtontrissorna kommer jag att dubbla upp i parallell till ett litet bassteg på ca 20-30Wpeak och runt 10-15W RMS, typ lite som dessa 2.1 dataljudsystem man kan köpa för en hundring på kjell.
Skriv svar