Kort motorfråga, cnc-fräs dedikerad till kretskort och alu

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Electronic

Kort motorfråga, cnc-fräs dedikerad till kretskort och alu

Inlägg av Electronic »

Min sambos pappa och storebror har köpt en Jula-fräs med manuellt bord. Tanken är att låna den för att göra en egen mindre och styrd fräs för kretskort och paneler i alu.

Tanken är att den ska få plats på skrivbordet eller intill. Dvs ingen stor mojäng som hör hemma i ett garage.
Dimensionerna jag tänkt mig är:
X=200 - 300 mm
Y=300 - (19"?) mm
Z= 250 mm?
Dvs ungefär ett A4 med option på 19" om man får för sig att gör något hemmabygge enligt 19" standarden

Nu till min lilla fråga:
Har en skrotad skruvdragare, batteriet är stendött och går inte att köpa löst. Skruvade isär den och hittade en intressant elmotor i den. Klisterlappen säger ZG-RS550S-14.4V ZHONGGANG MOTOR.

Duger denna till mitt ändamål? Eller är min skrotade dremelkopia ett bättre val? (knappen till axelspärren är paj)

Hittar inget datablad på den, det närmaste jag kommer är RS550:

Kod: Markera allt

Motor Specifications
Performance
Operating v: 6v - 14.4v
Nominal v: 12v
No Load RPM: 19300
No Load A: 1.2A
Stall Torque: 70.55 oz-in / 498.2 mN-m
Stall Current: 85A
Kt: 0.83 oz-in/A / 5.9 mN-m/A
Kv: 1608 rpm/V
Efficiency: 70%
RPM - Peak Eff: 17250
Current - Peak Eff: 10A

Sitter en NEC K2134 på en kylfläns också som jag antar är varvtalsregleringen
Användarvisningsbild
Hesabon

Re: Kort motorfråga, cnc-fräs dedikerad till kretskort och a

Inlägg av Hesabon »

Två saker att beakta: effekten och lagringen
Effekten bör räcka för kretskort och ALU-gravering, men jag tycker den är i underkant för fräsning i ALU (kommentera gärna ni som har mera erfarenhet av ALU-fräsning). Sänker man matningshastigheten så går det säkert att fräsa i ALU också, men verktygen slits fortare. Det blir då att kompromissa.
Vad gäller lagringen så är det osäkert om den passar sig för direktdrivning av skärverktyget (på samma sätt som ex. Dremel används). Fräsning belastar lagren både axiellt och radiellt, medan belastningen i en skruvdragare inte är någondera - där är det bara stort vridmoment som gäller och det åstadkommer man genom nerväxlingen - ofta med en planetväxel. Det går för all del att lösa med en annan spindelkonstruktion, men jag tror inte det kan bli mycket billigare än en Dremel, Proxxon, el motsvarande.
Electronic

Re: Kort motorfråga, cnc-fräs dedikerad till kretskort och a

Inlägg av Electronic »

Direktdrivning har jag inte ens funderat på så någon form av växel blir det med en separat axel för verktygshållaren. Snabbchucken som sitter där nu glappar säkerligen 1-2 mm i z vilket inte är acceptabelt i den färdiga fräsen.

I dagsläget sitter det en växel, troligtvis planetväxel och ställbar koppling (olika moment för skruvdragarfunktionen samt ett fast läge) som tar toppvarvet på nära 20k rpm till 550 rpm.

Nästa fråga jag hade tänkt kolla upp är lämpligt varvtalsområde på verktygsaxeln.

Har jag förstått rätt om alu vill ha högt varvtal och hög matning?

Ang dremelkopian som jag har har den sämre vridmoment av det jag förstått av trådarna här där man ratar den typen av verktyg mer eller mindre rak av till fräsning. Kommer inte ihåg effekten på den eller märket mer än att den låg i en grå plastlåda av bydget-typ och utmärkande var en blå anslutningskabel.
Skriv svar