CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PopUnoNkoK

CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag går i tankarna att köpa en CNCfräs. Har funderat på att skaffa en ett tag nu och övergått från att bygga en egen till att köpa ett färdigt paket.
Det KITet jag tittar på nu är detta.
CNC 3040
(Hur gör jag för att få kortare URL, alltså skriva en egen text?)
Finns många likadana på på ebay men jag tänkte välja en leverantör från England för att slippa vissa avgifter.
Det är även samma leverantör som forummedlemmen "drh" köpt sin fräs från. Här är en tråd han skrivit.
drh:s tråd

När jag har sökt på forumet så hittar jag ingen som har en likadan fräs, förutom just "drh" som relativt nylagt fått sin. Enligt bilderna så verkar det vara en väldikt lik maskin men med större arbetsyta.
Men om det är någon som har en likadan eller har testat en likadan så får ni förstås komma med synpunkter.

Lite frågor.

1: Vad jag förstår så är måttet som frälsarna ska vara på till denna spindel 3.175mm (Principal axis kolet: ER11 / 3.175 mm) Är detta någon typ av standard mått? Är det lätt att hitta fräsar i detta mått?

2: Om ni rutinerade CNCmänniskor får uppskatta vad tror ni?. Kan jag fräsa i lite tjockare gods med denna? typ 3cm alu eller så? Alltså att man kör många pass. Jag inser att denna fråga är väldigt diffust ställd men då jag inte har någon koll på dessa saker så är det lite svårt att ställa konkreta frågor. Till exempel sånna här saker (bara en random bild från internet). fräst alu

3: I och med att jag tänker handla från England, vilka extraavgifter kan jag åka på i alla fall? Tanken är att köpa frasen i mitt Handelsbolag. Kan jag "dra av" någonting? Jag har alldeles för dålig koll på detta. Tur att man har en bra revisor. =)

4: Har ni några bra länkar till nybörjarinfo om att arbeta med en CNC? Hittar mycket olika forum och så men det mesta är ganska rörig. Tex är jag intresserad av vilka olika material som är lätt/svår bearbetat osv. Vilka olika fräsar man ska ha till olika material. Jag är helt enkelt informationstörstig. =)

Tack på förhand att ni har överseende med en CNC rookie. =)

MVH Peter

EDIT: Snyggade till länkarna.
Senast redigerad av PopUnoNkoK 28 november 2011, 09:48:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: CNC 3040 - eBay + allmänna CNC nybörjarfrågor.

Inlägg av Meduza »

3.) 3,175mm är samma sak som det amerikanska måttet 1/8" vilket är en standardstorlek :-)

Dock så står det ju ER11 Collet, ER11 är en typ av spännhylsor som går från ca 1-7mm men det följer nog troligtvis bara med spännhylsa för 1/8", men du kan köpa fler tex här för att använda verktyg i andra storlekar: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... let-Chucks
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

PopUnoNkoK skrev:3: I och med att jag tänker handla från England, vilka extraavgifter kan jag åka på i alla fall? Tanken är att köpa frasen i mitt Handelsbolag. Kan jag "dra av" någonting? Jag har alldeles för dålig koll på detta. Tur att man har en bra revisor. =)MVH Peter
Kommer den från England så slipper du moms och tull. Du får den direkt i handen för det du betalar.

Det finns en risk för att den på riktigt kommer att skickas från Kina, då får du betala moms (25%) och tull (ca 4%) det är går in i firman. Detta var situationen när jag köpte min laserskärare det finns inget som tyder på att du skulle drabbas av detta med exakt denna säljare.

Gissningsvis kommer du att få en mindre mängd "mek" med att få den att funkar. Kolla också hur det är med programvara till.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Meduza: Det låter bra. Alltså att det är en typ av standard och att man kan köpa fler spännhylsor. Tack för bra svar.

Netrunner: Hmmm... Så kan det förstås vara. Att den skickas från Kina trots att återförsäljaren står i England.
Om det skulle bli så, kan jag då använda det kvitto som jag får från tullen för att dra av momsen? (Om du har koll på sånna saker det villsäga) :)

Tack för svaren.

MVH Peter
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om du som företagare köper från England skall du uppge ditt sk VAT nummer och du betalar då ingen moms i England.
Moms betalar du sen i Sverige, tull kan det inte bli frågan om då den 'bör' vara intullad i EU, men den kan ju finnas på ett tullfri lager och då åker du på tull också.

Köper du den privat betalar du engelsk moms. Avdragsgillt ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Moms betalar du sen i Sverige#

Han betalar väl ingen moms vare sig i England eller Sverige?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Va nu då, är det momsfritt i sverige nuförtiden?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

PopUnoNkoK skrev:Tanken är att köpa frasen i mitt Handelsbolag.
Jag vill minnas att man behöver inte ligga ute med momsen när handlar från EU-land.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Indirekt gör du ju det, alla har ju inte koll på vad som gäller överhuvudtaget med moms. Hur det än är så ska man ut med slantarna.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Moms betalar man väl när man köper av företag/firmor t.ex mataffärer fast där är ju redan mommsen inräknad i priset???? :humm: :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

tecno skrev:Hur det än är så ska man ut med slantarna.
Nej, det är det jag vill minnas att man slipper.
Någon här som handlar regelbundet från EU kanske kan bekräfta.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Någon som vågar sig på en gissning som man kan fräsa ur lite grövre aluminiumstycken. Tex som länken i första posten.

MVh Peter
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Länken fungerar inte.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Har man VAT nummer anger man detta vid köpet inom EG. Är det ordning på firman man köper av betalar man ingen moms,
utan man deklarerar den som vanligt i Sverige under handel inom EG.
Tabell C Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet: ruta 20: Inköp av varor från ett annat EG-land.

Är säljaren osäker låter han sälja med moms och köparen sköter VAT som vanligt i momsdeklarationen. Tabell F.
Ingående moms
Skriv svar