Reläfrågor - basic

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pjop

Reläfrågor - basic

Inlägg av pjop »

Hej,

några elementära frågor när det gäller relä.

Vad jag vill göra:

Reglera
- En golvärmefördelare med fyra slingor som kan öppnas och stängas med hjälp av ventiler som drivs av 24V spänning
Med
- Ett hemautomatiseringssystem med fyra kanaler som går på 12V

Frågor

- Vilka reläer kan jag använda till detta, vilka parametrar ska jag titta på?
- Finns det lämpliga reläer som går att sätta på DIN-skenor?
- Finns det en förenklad skola på nätet om reläer?

Mången tack

Pjop
Senast redigerad av pjop 25 november 2011, 17:20:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Reläfrågor - basic

Inlägg av Icecap »

OK, om jag förstår rätt kan du öppna eller stänga ventilerna vid att lägga på 24V eller inte. Detta vill du styra med ett 12V styrsignal.

Omedelbart ville det vara bra att veta om de 24V är DC eller AC men jag hade omedelbart vald ett SSR (Solid State Relay) eller som det också kallas: halvledarrelä. Inget som utmattas, inget som låter.

Men då det fattas ett antal parameter (DC eller AC, ström) är det inte möjligt att ge ett direkt svar, bara ett allmänt.

Och hur tusan kopplar man då?
Jo, du behöver reläer som aktiveras med 12V för det är vad din regleringsenhet har. Reläerna ska tåla strömmen på kontaktytorna men det lär inte vara ett större problem. Sedan ska brytarkopplingen COM & NO (COMmon & Normally Open) användas, den ena anslutning ska kopplas till spänningskällan (+24V), den andra anslutningen ska kopplas till ena anslutningen på ventilen. Andra ventilanslutningen ska kopplas till spänningskällan (24V, GND).

Klart, upprepa det 4 gg och saken är biff.
Användarvisningsbild
twse

Re: Reläfrågor - basic

Inlägg av twse »

Du kan köpa kraftiga 12V= bilrelän på Biltema. Apropå AC vs. DC och maxström kan jag rekommendera tråden jag själv startade nyligen: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=55063
Skriv svar