hjälp mig reda ut en sak ang motorer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

hjälp mig reda ut en sak ang motorer

Inlägg av newbadboy »

En kille har bett mig göra en drivning till vad han kallar en dc motor, efter långt mejl konversation trodde jag han ville han en sekvens på när den ska gå resp stå still. Jag frågade tydligt om det var en vanlig dc motor och han svarade ja och att den ska ha 24Vdc och 1,9A samt 8000rpm...

När jag väl summerat hur jag tänkt bygga allt så sa han att detta inte stämde alls. Nu har det visat sig (har ej fått svar från honom) att jag misstänker att det är ngn form av borstlös motor han vill ha drivare till.

Det skumma är att han säger att den har bara två anslutningar, finns det borstlösa med bara två anlsutningar?? Han har även skickat mig en bild på den och det ser def ut som ngn borstlös historia.

såhär beskrev han motorn nu..

"24 volt DC external rotor motor. need 8,000 r.p.m. has a 12 pole Stator (which is the actual rotator) max 1.9 amp."

bild på den

http://www.bilddump.se/bilder/201111231 ... 133.98.jpg

vad säger ni? finns det ngn "enkel" krets man kan bygga om man ska driva en borstlös med fast rpm?
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Re: hjälp mig reda ut en sak ang motorer

Inlägg av newbadboy »

Nu svarade han med detta

" I have a 3 phase motor.There are standard drivers available. 16 pole magnet ring and 12 pole Stator. what else you like to know about the motor? "

Mao skulle man kunna köpa ngn standard drivare för 24 volt kanske och modda den lite så att den ger konstant utgångsfrekvens??
bearing

Inlägg av bearing »

Är det en fläkt?

Datorfläktar brukar väl ha någon sorts enfas/tvåfas borstlös motor med inbyggd enkel elektronik.

Om man bildsöker efter external rotor motor kommer mest bilder på fläktar.

Låter svårt att göra elektronik till motorn på distans ifall han inte kan ge dig ordentlig information om motorn.

Ser nu att du skrivit ett till inlägg.

8000 RPM betyder väl antagligen att den kommer få det varvtalet på 24V, d.v.s den genererar en EMF på 24V vid 8000 RPM. Om motorn bara ska snurra borde han väl kunna driva den med något enkelt RC-fartreglage. Du skulle ju i så fall kunna göra elektronik som ger pulser till fartreglagets ingång, om du vill hjälpa honom med något alls. Annars finns ju servotestare att köpa.

Om uppgiften är att driva den konstant på 8000 RPM låter det som att du är på rätt väg.

Verkar hur som helst svårt att lösa uppgiften utan motorn i labbet.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Ja det är nog det enda jag kan göra för honom. Skaffa ett billigt fartreglage från hobbyking som pallar 24V och sedan koppla in ngn enkel pwm till den som han kan ställa in själv så att han får rätt rpm, då kanske just en servo tester.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> bild på den

Du borde inte gör ett smack utan datablad på den!
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag vet.. håller eg med. Får ta en funderare. Tack för hjälpen så länge
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Jag har fått reda på mer om motorn och dessutom ska han skicka en till mig som jag kan testa. Det är helt enkel en liten borstlös.
Han har tänkt ha motorn till en rätt så kontinuerlig drift, den kommer att stå still också men när den väl snurrar kommer den att göra det ett tag.

Jag förutsätter att han har valt motorn av en viss anledning så den klarar det. Men hur tror ni att en kraftigt överdimensionerad fartkontroll till RC modellflyg klarar en kontinuerlig drift??
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Så länge kylningen är OK borde den kunna gå ett bra tag. Däremot verkar RC-reglagen fungera dåligt i en del applikationer, dom som bygger elcyklar har nog koll på detta. Tror att det har att göra med startströmmarna vid låga varv.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Det låter lovande, ang startströmmen tror jag nog inte det blir så hög.. den ska användas i ngn form av fläkt för vatten dimma.

Sedan sa ju killen att motorn är specad för typ 2A, och det går att köpa fartreglage för typ 30USD som klarar 70Amp
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det är inte startströmmen som är problemet för RC-fartreglage, det är det faktum att motorn måste komma upp i ett visst varvtal innan back-EMF blir hög nog för att kunna nyttja den för återföring av motorns position. RC-reglage löser det genom att varva upp motorn med en förprogrammerad sekvens, innan det börjar reglera aktivt. Sitter då motorn i tex en elcykel fungerar det inte bra med denna förprogrammerade sekvens. Men i en fläkt lär det fungera alldeles ypperligt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Om man nu skulle vilja ändå bygga en egen drivare finns det färdiga chip som man tex matar med ngn PWM och styr på det sättet motorn?
Skriv svar