Ström över en RCAkontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spufuz

Re: Ström över en RCAkontakt

Inlägg av spufuz »

Förlåt mig om detta låter dömande men om man har en 12 meter hög mast *borde* väl inte ett riktigt kontaktdon för ett par hundra lappar vara något problem?!
Repen

Inlägg av Repen »

Jag hade satt plintarna i en dosa med ett 20cm 6mm koppar-rör monterat neråt på dosan.Detta har jag använt på en dosa utsatt för ständiga översköljningar av havsvatten en skarvdosa till givare på ett ankarspel ombord på fartyg, vid jämförelser på dosor monterade på mer skyddade pltser så har det alltid varit torrt och fint i dosan med dränering än de som har varit helt tätade.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Sannolikheten för att någon hänger 12 meter upp i riggen och pluggar in en bandare får väl ändå anses som ganska låg?
Strömstad, midsommar, norrmän. Jag skulle säga att sannolikheten är _minst_ 30% :lol:

Förresten, spridarna 12 m upp? Hyfsat hög mast det där.

Re: riktiga kontaktdon: Det vore säkert bättre med ett riktigt dito, men problemet är nog att hitta det riktiga. En segelbåt på västkusten är en rätt läskig miljö för kontaktdon, och funkar infettade och vulktejpsäkrade RCA-don tillräckligt bra så är de nog det riktiga. Om inte annat är det ett billigt experiment om det nu skulle visa sig att det inte funkar.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

spufuz skrev:Förlåt mig om detta låter dömande men om man har en 12 meter hög mast *borde* väl inte ett riktigt kontaktdon för ett par hundra lappar vara något problem?!
Masten är på 17 meter, det är den övre spridaren som sitter sådär 12 meter upp. :wink:
Med ditt resonemang blir det väldigt dyrt att vara båtägare, klart att man vill ha prisvärda lösningar där det går.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

hcb skrev: Re: riktiga kontaktdon: Det vore säkert bättre med ett riktigt dito, men problemet är nog att hitta det riktiga. En segelbåt på västkusten är en rätt läskig miljö för kontaktdon, och funkar infettade och vulktejpsäkrade RCA-don tillräckligt bra så är de nog det riktiga. Om inte annat är det ett billigt experiment om det nu skulle visa sig att det inte funkar.
Jo, det är ju litet så som jag tänker - även om vår pärla ligger i mer skyddade Östersjön då.
Dessutom slipper man ju en och annan fjordarab på det viset. :wink:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det är mc som rullat i saltslask(läs väskustvinter) med vulkade rca i skarven kontakt/kabel och bara infettade så då lär det lätt hålla för havsbruk......

Likaså har billiga dsub silver 25or infettade.
Baksidan epoxifyllde jag och tätade med vulk.

För att hindra fukt klättra längs kardellerna i en kabel kan man skala av dom på strategiska ställen(kontakten) - fylla med lödtenn - sen krympslang.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

SpanCox skrev:Dessutom utreddes varför flottans käcka gossar har en vaselinburk i bakfickan. :wink:
kan ju iofs finnas flera förklaringar...

:twisted:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Sant, de _kan_ ju ha hållit på med kontaktdonsunderhåll också.

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Väldigt många verkar helt plötsligt ha behov av bortförklarningar för att alltid ha en vaselinbruk i fickan :mrgreen:

Hur korrisionsäkrar man kontakter :shock:

De e kört för forumet :D
Skriv svar