Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesper

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av jesper »

Jag har redan gnälld på autoroutinen någon sida eller två tidigare, men ska göra det igen. Ta det inte som en personlig kritik , utan bara ett konstaterande runt autorouting.

Visst är kortet rätt kompakt, men inte mer än att route det för hand borde vara relativt enkelt. Har man ett 500x500 kort med 10.000+ pads kan man börja snegle på autorouting.

Det är klart att man vill ha komponenterna där man "vill". Och det är oftast inte heller något problem.
- Kan autoroutern routa kortet, kan du ALLTID göra det mycket bättre manuellt.
- Kan autoroutern INTE routa kortet, kan du sannolikt routa det manuellt i alla fall.

Nu kanske det inte är så kritiskt på detta kort, men med det kort du fick nu har du ett totalt fragmenterat och ganska värdelöst jordplan. Du har fått en massa "orhpans" som t.o.m. gör saken värre.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag har förstått att routing är ett svårt problem (sett med en datavetares ögon), men inte kan väl en modern autorouter var såå dålig? Om nu orphans (jag gissar det är öar) är ett stort problem borde det väl gå att optimera efter det?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst går det men vissa verkar sky den nästan som pesten oavsett men i kritiska sammanhang så är det annorlunda och hade förstås routat det manuellt då det behövs vissa designregler som inte den vetat om men som sagt så är det alltså inte petigt alls i detta fall så varför inte tjäna xx antal timmar genom att då använda den som jag ser det. Och orphants (ja ytor som inte är kopplade till något) tar man som sagt givetvis och gör layoten så att det inte blir några eller så få som möjligt men i vissa fall är det inte möjligt som tex mellan kontakter och dylikt.

Det är klart att man vill ha komponenterna där man "vill". Och det är oftast inte heller något problem.

Helt beroende på antalet komponenter vs kortyta..

- Kan autoroutern routa kortet, kan du ALLTID göra det mycket bättre manuellt.
- Kan autoroutern INTE routa kortet, kan du sannolikt routa det manuellt i alla fall.

Håller med översta men kan du göra det lika snabb? Absolut inte, men bättre säkerligen. Angående det nedersta, kan mycket väl hända att man kan men det finns gränser där det inte går oavsett manuellt eller med routern och börjar nästan tro att det jag gör nu ligger på gränsen och då måste man i det närmaste börja med rätt dragning vid varje ledning och det är många att dra. Jag orkar däremot i alla fall inte lägga ner åtskilliga timmar/dagar/veckor på att ens försöka routa dessa kort från början och framförallt inte det jag gör nu utan att se hur långt autoroutern kommer först. När det är så trångt att tom viorna är för stora och det inte finns plats för de då är det svårt oavsett om man gör det manuellt eller ej.

..men med det kort du fick nu har du ett totalt fragmenterat och ganska värdelöst jordplan.

Imponerande om du kan se det på bilderna för det kan inte jag, men kollar jag i Eagle så är det ett 20 talet orphants varav de 2 största är inom ca 8 mm2, 3 st andra är inom 4mm2 och resten är små prickar på max 1mm2 mellan tex kontakter och dylikt, så jag ser i alla fall personligen detta som långt ifrån totalt sönderfragmenterat. Det finns alltså inga stora ytor som inte är kopplade till jord så jordplanet kommer att fungera precis det skall även om det egentligen inte hade behövs på detta kort. Hade dessutom glömt sätta på Orphant = Off för då hade det inte blivit några orphants alls, men än en gång så spelar det ingen roll på detta.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det finns ju andra parametrar än tid.
Jag skulle aldrig göra att kort som inte ser bra ut, Om det inte ser bra/naturligt ut så är det ofta kasst ur stör/integritets syn.
Sedan funkar säkert ditt kort och du har säkert sparat tid. Det betvivlar jag inte alls.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Visst går det snabbare med autorouter, men har man spenderat många timmar med att designa konstruktionen, välja komponenter, lägga ut komponenter på rätt plats m.m., sen är det ju löjligt att risikera hela konstruktionens funktion bara för att spara en timme eller två, vilket jag bedömer som max för att routa detta.

Stora eller små orphans är inte problemet, de ska helt enkelt inte finnas där. De ska vara jord istället. En via på rätt ställe konverterar en orhpan till en del av jordplanet. Eller man flyttar en bana eller en via lite grann så att jorden "slippar" igenom.
Jag ser minst 10 ställen där en 2 sekunders insats skulle ha ändrat en orphan till jord, bara vid att flytte en bana några mil.

Inte bara orhpans är ett problem, du har dessutom samma banbredd på allt. Gissar på 8 mil eller så. Men det kanske är ok.
Det ser ut som att du kanske ska ansluta RC-servon till detta, hoppas inte det är så för annars blir det nog lite trångt för elektronerna.
Kan se att du endast har 3-4 vior som förbinder jordplanen mellan top och botten. Det tycker jag är alldeles för lite, även om kontakt och komponentben för igenom en del. Det hjälper dock inte så mycket då dessa ben är näst intill isolerade på ena sidan och helt isolerade på andra.

Sen ska vi ju inte börja diskutera visuella aspekter som hur det set ut, 90 graders böjar, konstiga böjar åt ena hållet direkt följd av böjar åt andra hållet, helt i onödan. Mest kosmetisk på ett sånt kort, men det stör mig rätt mycket att se sånt.

Det kanske funkar för dig, jag vet ju inte kortets funktion.
Skal inte påstå mig vara PCB-expert heller, men det finns en hel del designmissar och jag tycker jag vill påpeka dessa, även om du inte bryr dig, men andra kanske kan/vill ta lärdom av detta.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du säger, autorouter är dålig, jag säger, det fonkah!

Du säger, många orphans, jag säger det är stabilt!

Jag är artist också!

Nä, men nog använder jag också autorouter, sen lagar man felen man tycker den gör och slutar med ett halvmanuellt routat kort :)

Funkar det som det ska kan man ju inte gnälla.
Senast redigerad av Glenn 24 november 2011, 00:10:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

HTSSOP labbadapter för breadboard. Tyvärr är laminatet bara 0,8mm och böjer sig något från kraften av krokodilklämman. Ska nog förstärka det något på undersidan.
IMG_20111123_235826.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Den där var riktigt smart! :tumupp:
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

korp: Haha cool idé på adapter!

Här kommer mitt senaste kretskort. Det är även mitt första lyckade frästa kort.
Ska mäta elförbrukningen via blink från elmätaren och logga på micro-SD.
Ett första provskott till nästa steg när den även ska skickas med radio.

Fototransistorn är inte med på bild och batterihållaren för RTC-backup-batteriet har inte kommit än. Sen räcker det nog med två LED:ar, även om jag CAD:ade in tre. De hålmonterade kretsarna är för att det var vad jag hade hemma. De två hålmonterade motstånden var för att lätt kunna byta dem om känsligheten på fototransistorn blev fel. Lödningarna är inge vidare. Lödmask är bra att ha, samt ett skrivbord med mer än 20*10 cm arbetsyta som inte är full av grejjer.
kort.jpg
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Grattis till 100 inlägg adent :)
Såg ju riktigt fint ut, hur tunna ledare är det där? Vad använde du för fräs-'bitt' och hur djupt kördes den?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Visst går det snabbare med autorouter, men har man spenderat många timmar med att designa konstruktionen, välja komponenter, lägga ut komponenter på rätt plats m.m., sen är det ju löjligt att risikera hela konstruktionens funktion bara för att spara en timme eller två, vilket jag bedömer som max för att routa detta.
Håller helt med. Ibland kör jag autoplace/autoroute i KiCAD, bara för att få en startpunkt, men sedan kör jag alltid manuellt. I vissa prylar är det mindre kritiskt, medan i sådant som switchare är vitalt.

Som du påpekar så vill man ha obrutna jordplan och så grova ledare som möjligt för matning och jord tex. Avkopplingkondingar så nära kretsen som möjligt etc.
Meterpcb3detalj.JPG
Sedan är det som med allt hantverk, det varckra är oftast även det funktionella. Nu är jag inget proffs på kretskort, men jag har gjort kort sedan början på 70-talet. Först med tusch ritat direkt på laminatet, vidare till målartape och skalpell, vidare till film, gnuggisar och kurvtape. Med dagens verktyg finns det inte några ursäkter att inte göra om/rätt :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

korp skrev:HTSSOP labbadapter för breadboard. Tyvärr är laminatet bara 0,8mm och böjer sig något från kraften av krokodilklämman. Ska nog förstärka det något på undersidan.
IMG_20111123_235826.jpg

Smart.. men jag förstår inte varför du lött dit kretsen? Är inte vitsen med klämman att man inte behöver löda?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är det inte så att dom inte är ihoplödda men att ledarna är förtennade för att förhindra oxidation av kopparen?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Låter vettigt.. Annars mycket smart. Borde bygga en åt sig själv, eller flera för olika kapslar :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är de inte även så att tennet ger en liten förhöjning så de blir bättre kontakt?
Skriv svar