Tändelement till pelletskamin
Tändelement till pelletskamin
Jag har en pelletskamin som tänds med ett keramiskt element på 230v. En platta på ca 5x15x60mm med effekt på 300w.
Problemet är att det går åt ett per vinter och dom kostar 1500kr. Räknar jag på att jag köper pellets för ca 6000kr så är elementet en alltför stor del av uppvärmningskostnaden.
Så jag tänkte höra om någon kan tipsa om något billigare som kan fungera? Elementet ska få plats i ett rör som är ca 20mm i diameter.
Har fått tag på några begagnade glödstift från en dieselbil som jag ska prova. Problemet är att det är 12v och kräver ca 10-20A.
Bör finnas något billigare.
Problemet är att det går åt ett per vinter och dom kostar 1500kr. Räknar jag på att jag köper pellets för ca 6000kr så är elementet en alltför stor del av uppvärmningskostnaden.
Så jag tänkte höra om någon kan tipsa om något billigare som kan fungera? Elementet ska få plats i ett rör som är ca 20mm i diameter.
Har fått tag på några begagnade glödstift från en dieselbil som jag ska prova. Problemet är att det är 12v och kräver ca 10-20A.
Bör finnas något billigare.
Re: Tändelement till pelletskamin
en universal motorvärmare, ngn lämplig borde ha slingan i den storleken, om det finns plats för skaftet?
men de är på 500w och kan bli för varma utan kylning...kanske med en diod i matningen.
hur funkar tändningen? ligger tändplattan i brandhärden hela tiden?
ta ngn bild?
men de är på 500w och kan bli för varma utan kylning...kanske med en diod i matningen.
hur funkar tändningen? ligger tändplattan i brandhärden hela tiden?
ta ngn bild?
Går det inte att få in ett sånt element som används till typ KMP PX21 brännare då ? Men dom kanske är lite större än 20 mm, jag kan kolla om jag har nått gammalt hemma jag kan mäta på. Dom ligger väl på ungefär 400 spänn på blocket (http://www.blocket.se/malmo/Tandelement ... w=3&last=1)
- FormerMazda
Pillade på en TB-MINI en gång, och till den bytte jag tändelementet som var av typ som satt i rör och med luftströmmen tände pelletsen.
Det var rätt billigt vill jag minnas.
Det var rätt billigt vill jag minnas.
Tändplattan ligger strax utanför koppen där pelletsen brinner. Den är inskjuten i ett rör bakifrån och änden ligger nästan emot eldhärden, så ordentligt varmt är det nog. Å andra sidan tror jag att det kyls av en luftström som tillför luft in i kaminen.
Hittade KMP stiften när jag satt och letade. Betydligt vettigare pris och borde fungera.
Ska ta några bilder ikväll. Så är det lättare att skaffa sig en uppfattning.
Hittade KMP stiften när jag satt och letade. Betydligt vettigare pris och borde fungera.
Ska ta några bilder ikväll. Så är det lättare att skaffa sig en uppfattning.
I min brännare sitter det ett element från en varmlufts pistol. Det är en Biona 2000.
Typ en varmluftspistol? Jag använder en varje gång jag ska tända grillen.
-
danielr112
Många glödstift till bilar brinner upp om de körs för länge.
Element från en varmluftspistol skulle väl fungera perfekt, men det är tveksamt att jag lyckas klämma in det i ett 20mm rör. Dessutom bör det hållas isolerat från röret.
Varmluftspistol fungerar perfekt i brist på fungerande element.
Ska lägga upp bilder så fort telefonen har uppdaterat sig färdigt.
Varmluftspistol fungerar perfekt i brist på fungerande element.
Ska lägga upp bilder så fort telefonen har uppdaterat sig färdigt.