Frågor om en kondensator och en diod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sPirc

Frågor om en kondensator och en diod

Inlägg av sPirc »

Hej.

I följande video visas ett kopplingsschema där en DC motor är kopplad till en transistor och där transistorn styrs av en pin från ett arduino-kort.

I kopplingsschemat finns även en bipolär kondensator (1uF) och en diod.

Jag undrar vad dom är till för. I videon säger han att dom "helps against noise and spikes that are generally created by motors" men på vilket sätt och vad skulle hända om man tog bort dom?

Det jag egentligen är ute efter är att förstå resonemanget runt dom två komponenterna. Varför han valt att lägga dit kondensatorn, varför inte bara dioden/kondensatorn.

Någon som kan bidra med lite insikt eller intuition?

Tack.

/sPirc
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Två basic frågor.

Inlägg av Icecap »

Dioden är för att skydda transistorn mot de spänningsspikar som blir av induktansen i motorn som slås på och av. Den kallas snubber-diod.

Kondensatorn är sannolikt den som man monterar direkt på motorn fast 1µF är ett högt värde för den funktion! 22-100nF hade varit ett mer vettigt värde men orsaken är helt enkelt att "kortsluta" HF-störningar som kan sprida sig från ledningarna. Kondensator som visas på plattan är definitivt inte en 1µF men jag tror att han har glömt ett punkt (jänkarna skriver ofta .1 istället för 0,1), det passar nämligen på den fysiska storleken på den kondensator som sitter i plattan.

På den position ger den dock inte speciell bra effekt, bäst är det om den sitter direkt på motorns anslutningar.
sPirc

Re: Frågor om en kondensator och en diod

Inlägg av sPirc »

Tack för svaren. Lärde mig något nytt idag om Dioder. :)

Dags att läsa på lite om kondensatorer. :)
Skriv svar