Problem med bredbandet ADSL, dålig regg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bobbox

Problem med bredbandet ADSL, dålig regg.

Inlägg av Bobbox »

Jag har ett riktigt enerverande problem.
Liten kort historia.
För tre -fyra år sen hade vi ett bra bredband och det var jätteroligt att spela FPSspel på nätet.
Sen över en natt fick vi jättekasst bredband, hastighet är bra men vi fick jättedålig regg på alla spelservrar.
Vad jag menar med regg är registrering från spelservern, ni som spelar vet vad jag menar.
Oftast får man ett X i siktet för en träff på en motståndare, förr kom den direkt, nu dröjer den en halvsekund .
Det här har gäckat mig i flera år nu, jag har bytt modem fyra gånger, datorer har också bytts, olika virusskydd har testats men inget där har hjälpt.
Bytt teleoperatörer, jag har ingen tv över nätet, satt modemet direkt på kabeln från gatan.
Det sista nu är att jag sänkt hastigheten till hälften av vad jag fick ut innan, jag bad operatören sänka hastigheten.
Känslan jag har är att jag får paketen i vågor med kanske 2Hz för man ser att vissa saker liksom uppdateras 2 gånger i sekunden.
Även när jag skjuter på någon så försvinner reggen och kommer tillbaka i samma intervall.
Det verkar som hela skiten kommer i någon form av självsvängning.
Hade man slöspelat hade det inte gjort så mycket men både jag och sonen spelade matcher på en hyfsad nivå och nu har Bf3 kommit ut så då blir det dags igen.
Det är bara bredbandet som stoppar allt det roliga.
Kan man inte sätta någon kondensator i nätfiltret eller något liknande.
Det hjälper inte att byta leverantör för det är samma basstation och fiber dröjer säkert nått år till.

Någon som har någon idé?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Problem med bredbandet ADSL, dålig regg.

Inlägg av bigmac »

Har hört att överhöring i nätet kan ställa till det och sänka prestandan. I mitt zyxelmodem kan man logga in och se dämpningen på alla frekvenser den kör på. Kanske kan va nått? Annars kan du pma mig ditt nr och så kan jag kolla kabellängden till stationen. Kanske kan ge en hint
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur kan du kolla kabellängden med endast nummer som utgångsdata?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

"Regg och kryss i siktet osv" säger inte så mycket men jag antar att ditt problem är hög latens, dvs det tar en stund från att du gör en handling tills den får önskat resultat.

Vi övergår då på nätverkstermer. För att hitta felet måste man kolla var den höga latensen uppstår.

Fråga 1: Finns detta problem alltid, eller uppstår det bara ibland?

Om det alltid finns så är det ganska enkelt att felsöka:
I windows har du ett program som heter pathping
Öppna kommandotolken (finns på startmenyn)
Skriv pathping ping.sunet.se och tryck enter

Klistra in resultatet här inom

Kod: Markera allt

-taggar.

Om problemet bara uppstår ibland så kan du börja med att klistra in en pathping från när det INTE är problem, sedan får du ta hem programmet MTR, kör detta i bakgrunden och börja spela. När problemet uppstår så avslutar du spelet, stoppar MTR och kopierar resultatet hit.

Vilka operatörer har du provat? En del operatörer har egen utrustning i varje station, medan andra bara är virtuella operatörer som hyr utrustning av tex Skanova/Telia.

blueint: det kan man kolla om man har känningar hos en teleoperatör. Utrustningen i stationen mäter helt enkelt kabelns längd och kvalitet.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Bigmac:
Kabellängden är 1700 meter och skulle vara förvånansvärt bra sa dom, basstationen ligger 200 meter bort (ett kvarter) bara där kan man ju undra hur det är kopplat.
Det är möjligt att jag Pm:ar dig numret, skall bara testa Mr frenzys program nån dag.

Tror detta är dämpningen

ADSL Link Downstream Upstream
Connection Speed 14394 kbps 1263 kbps
Line Attenuation 18.7 db 7.4 db
Noise Margin 6.9 db 7.4 db

Jag hade över 17mbps innan jag bad dem sänka hastighet, jag har även bett dom stänga av och sätta på pingfiltret (Interleaving)

mrfrenzy:
Jag hade Telia och bytte till Tele2 som hävdade att de satt in ny utrustning i basstationen.
Jag skall köra MTR några dagar, återkommer med det.

Jag tackar för all hjälp :)
Skriv svar