Klippte av en av televerkets kablar - men vad är det??
Re: Klippte av en av televerkets kablar - men vad är det??
fast nyfiken som man är har man ju sett den där stolpen några 100 meter bort (påväg till dagis), så man kikar ju runt lite, och så lägger man ihop ett och ett när man klipper av kabeln.
Nåväl, skadan är anmäld och det kommer ut en snubbe från eltel och kopplar ihop den igen. Han sa att andra änden sannolikt är fett jordspett för att förhindra korrosion av dom blymantlade kablarna som ligger i marken (det går somsagt en fet parkabel precis under stolpen). Dessutom är det en svacka i marken, och parkabeln passerar genom ett mkt sankt område, så det är väl bra att det finns korrosionsskydd...
Nåväl, skadan är anmäld och det kommer ut en snubbe från eltel och kopplar ihop den igen. Han sa att andra änden sannolikt är fett jordspett för att förhindra korrosion av dom blymantlade kablarna som ligger i marken (det går somsagt en fet parkabel precis under stolpen). Dessutom är det en svacka i marken, och parkabeln passerar genom ett mkt sankt område, så det är väl bra att det finns korrosionsskydd...
Hur är det där uträknat egentligen?, jordkabeln lär ju vara där för att ta bort spänningspotential. Så varifrån uppkommer denna potential?
[Gissning]
Från järnvägen. Tänk en lång sväng på rälsen, då är det en närmare väg för strömmen att gå genom jorden i en rak linje från kurvans start och slut.
De använder ju sugtransformatorer pga detta, men det kanske inte hjälper fullt ut.
[/gissning]
Från järnvägen. Tänk en lång sväng på rälsen, då är det en närmare väg för strömmen att gå genom jorden i en rak linje från kurvans start och slut.
De använder ju sugtransformatorer pga detta, men det kanske inte hjälper fullt ut.
[/gissning]
Uppfattade att kabeln vid dagis vart långt från ev tåg.
Kom just på att det går högspänningsledningar precis ovanför, det är nog därför?
- Mizzarrogh
Gammal tråd, men, har vart bortrest förut...
Jag var med när de lade om delar av jordlinesystemet här, det består (idag) huvudsakligen av ett system med kopparwire som kan bära iväg rejält långt beroende på, jag gissar jordmån, grundvatten, etc som kan tänkas påverka, dessa slutar i tex en stor kopparplåt som utgör ändpunkt.
Jag var med när de lade om delar av jordlinesystemet här, det består (idag) huvudsakligen av ett system med kopparwire som kan bära iväg rejält långt beroende på, jag gissar jordmån, grundvatten, etc som kan tänkas påverka, dessa slutar i tex en stor kopparplåt som utgör ändpunkt.
OT men ändå lite intressant:
Det ser ut som att du använder en kedjegrävare. En sån har jag länge velat se användas. Jag har fått för mig att de bara är användbara när det är relativt stenfritt i backen.
Berätta gärna mer om den och hur det funkar att gräva med den.
Det ser ut som att du använder en kedjegrävare. En sån har jag länge velat se användas. Jag har fått för mig att de bara är användbara när det är relativt stenfritt i backen.
Jorå. Jag har en Toro TRX 15 som tyvärr visat sig lite väl klen för ändamålet (vi schaktar över 500 meter).zeylon skrev:OT men ändå lite intressant:
Fördelar:
Extremt fin schakt.
Spikraka kanter
Mkt fin botten.
Mycket fint schaktmaterial
Mycket smidig att köra i trånga passager
Nackdelar:
Svårt med större stenar
Klarar verkligen inte stora stenar
Klarar inte större rötter >5cm diam.
Långsam vid max grävdjup >50cm
Jag kommer sälja den där och köpa en större maskin istället. Sannolikt en Ditch Witch 410sx med både plog och kedja. Min väger ca 500kg och jag vill upp i över det dubbla. Sen får man en redig dieselmotor på 40 hästar istället för en lite kawasaki bensinare på 15. Då kan man riva loss rötter och sånt lite snabbare.
Fiffig maskin. Men den skulle nog inte funka här i steniga Småland...
Just det där att man får smala och fina diken är ju perfekt när man ska lägga ner kabel!
Just det där att man får smala och fina diken är ju perfekt när man ska lägga ner kabel!
O.T
Vi hade "byggjobbare från ett östeuropeiskt land" som skulle bygga om på stället jag jobbade på.
Ritningar och allt hade dom. Men dom lyckades med hjälp av en tigersåg kapa en 200 pars tele och en 8 pars fiber. Gissa om jag var glad när kontorsdelen 200 meter bort knallade över eller ringde mig på mobilen och sa att tele och data inte funkade.
Vi hade "byggjobbare från ett östeuropeiskt land" som skulle bygga om på stället jag jobbade på.
Ritningar och allt hade dom. Men dom lyckades med hjälp av en tigersåg kapa en 200 pars tele och en 8 pars fiber. Gissa om jag var glad när kontorsdelen 200 meter bort knallade över eller ringde mig på mobilen och sa att tele och data inte funkade.