bilslutsteg till hemstereon!
bilslutsteg till hemstereon!
Hej har en fundering jag har beställd ett bilslutsteg på 2x50watt ska koppla det via ett hp invent 240watts nätaggregat för att ha till hemstereon och med en hemma byggd baslåda med en 15 tumsbas!och nu till frågan kommer det funka?
Re: bilslutsteg till hemstereon!
Varför köpte du ett bilslutsteg till detta??
Klart de kommer spela, men frågan är om effekten ur nätagget räcker till när man drar på.
Är de en laptop laddare? Vad har den för utspänning?
Klart de kommer spela, men frågan är om effekten ur nätagget räcker till när man drar på.
Är de en laptop laddare? Vad har den för utspänning?
Senast redigerad av gOry 21 november 2011, 20:52:31, redigerad totalt 1 gång.
-
danielr112
Ja men det är absurt inneffektivt samt blir oftast dyrare.
Köp en billigare äldre förstärkare istället.
Köp en billigare äldre förstärkare istället.
tänker använda det som subbasslutsteg det är på 12volt kostade mig 295 så jag tror det behövs inte så mycket för att driva det vill bara ha ett svar om det kommer fungera`?Billigaste slusteget från conrad!
-
danielr112
Det komme funka. men med såpass litet nätagg blir det mest skit
Lägg 300kr på begagnat slutsteg på blocket istället. Det kommer bli mycke bättre ljud.
Lägg 300kr på begagnat slutsteg på blocket istället. Det kommer bli mycke bättre ljud.
Om basen även är en bilanpassad historia så kör på, förutsättningarna för bra ljud är ändå då = 0
Koppla in så ska du se att de ger ljud ifrån sig. Sen om du blir nöjd med resultatet kan inte vi svara på...
Koppla in så ska du se att de ger ljud ifrån sig. Sen om du blir nöjd med resultatet kan inte vi svara på...
Tack så mycket jag håller tummarna Det är 15 tums bas 4ohm!en annan fråga vet ni vilken av kablarna på nätaggregatet som är +12 och -12volt alltså plus och minus?
Om de är standard ATX nätagg så är de svart som är minus och gul som är +12V, -12V ska du inte använda dig av!
Ja, som andra skrivit kommer det nog funka någorlunda. Men du kan nog inte räkna med nån jättekraftig bas tyvärr. Krävs lite mer än ett 50w bilsteg att driva en stor 15" bas. Men klart, lite muller blir det såklart.
Det är ju bara o testa om inte annat!
kan dock rekomendera som andra sagt att hitta en gammal begagnad hemmaförstärkare på blocket. Brukar ha bra mycket mer pulver i sig och kostar inte många kronor mer än det du har nu. Men det märker du ju om det funkar!
Det är ju bara o testa om inte annat!
kan dock rekomendera som andra sagt att hitta en gammal begagnad hemmaförstärkare på blocket. Brukar ha bra mycket mer pulver i sig och kostar inte många kronor mer än det du har nu. Men det märker du ju om det funkar!
- Electricguy
Jag testade med bilsteg på 200 riktiga Watt och en 12 tum Magnat baslåda inne. Det lät MASSOR, men det lät fan inte någe vidare bra. Min AudioPro sub med 2st 6,5" element spöar skiten totalt ur bilbasen.
Senast redigerad av Electricguy 22 november 2011, 17:53:38, redigerad totalt 2 gånger.
Nej, basen är inte på 200 watt, den klarar 200 W (om det är vad den är märkt med). Den kan aldrig dra mer än slutsteget ger.lillajh skrev:Basen är på 200watt slutsteget på 50watt
För övrigt kommer det säkerligen fungera helt ok. När jag bodde i studentlya under min ungdomstid så hade jag två stora feta 18" basreflexlådor (pandoras gamla scenhögtalare) som matades av ett ganska rejält slutsteg på 2x1000 W (vägde ca 30 kg). Slutsteget drevs av 12 V, varför jag helt enkelt ställde ett bilbatteri mellan lådorna och en underhållsladdare som hela tiden såg till att bilbatteriet hade spänning. Mot slutet av långa festkvällar (då vi körde systemet utomhus, för övrigt dubbla Cerwin-Vega CD-90 som toppar, matade av en quad 405) så var spänningen i bilbatteriet något klen. Men funkade gjorde det. Drog till sig polisen gjorde det också
- Mizzarrogh