7 kW solcellsanläggning i drift!!!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Re: 5,2 kW solcellsanläggning (Numera 7kW) *Montering påbörj

Inlägg av Honk »

Se upp så du inte köper på dig ett gäng paneler av den typen med kvalitetsproblemen.
Se till att du får P6H-serien som är tillverkad i Kina.

Om dom som säljs "billigt" just nu är samma som finns till salu hos Kvarndammen, så är det inte den bra PH6 serien.
Lite efterforskning innan så pass stort köp för att inte köpa grisen i säcken är liasom ett grundkrav.... :tumupp:
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Du kommer med största sannolikhet inte få bidrag om det inte förlängs ytterligare. Som det är nu förlängdes bidraget till 2012 (dock minskat från 60% till 45%) men dessa pengar är redan "överansökta". Dock är ju detta pris på panelerna i linje med normalpris minus bidrag så det är ju en bra deal även utan bidrag tycker jag.

EDIT pga nytt inlägg medan jag skrev:
:!: Jag skrev tidigare att de som fanns kvar att köpa var P6H-serien men det kanske var något jag antog felaktigt. När jag köpte mina 230-wattare hade dom 29 paneler av denna typ varav jag köpte 8st. Jag fick senare ett mail med erbjudande om 21st paneler vilket jag trodde var de kvarvarande ur samma serie, men det verkar som att det nog är de svensktillverkade panelerna som är kvar med tanke på mängden som ligger ute på KVD. Så kolla först! Dock är det ju inte säkert att de är dåliga, det kan ju mycket väl vara så att de ändrade konstruktionen efter att problemet uppmärksammats och de som är kvar nu är de sista som producerats. Det vore intressant att veta vad som var/är dåligt, om det är tex att det kryper in fukt är det ju lätt ordnat att dra på extra silikon längs ramen...

EDIT2: Jag har fått reda på att de paneler som säljs ut nu är tillverkade på licens från "världens största tillverkare" i Kina och ska vara problemfria. Det är paneler från 2002-2008 som hade problem med dålig dränering vilket kunde ge frostskador samt dåligt UV-skydd på baksidan vilket blev problem i länder söderut typ spanien där solen grillar på duktigt.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Guutt, mycket bra info.
Då kan det borga för ett impulsköp om man skulle få sig ett infall innan tiden gå ut.....
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Det blev en ganska stor investering (mer än 2 pallar) köpte till min bror också och som sagt Kina tillverkade (största tillverkaren i Kina förra året) med garanti, men då får man gå till tillverkaren direkt så jag vet inte hur stor chans man har där. Skall vara bra paneler i alla fall.
Jag är ganska säker på att jag kommer få bidrag, jag låg på gränsen med det gammal (60%) och jag tror att. Dom höll inne lite för att det skulle räcka till fler med det nya (45%). I vilket fall tror jag inte att jag hittar bättre pris med bidrag senare.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Snart får vi kanske se en ny tråd "min 14.4kW solcellsanläggning" här då!? :tumupp:
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Kanske inte riktigt så stor men runt 9 kw på den mindre anläggningen, har inte mer plats på taket för större anläggning :humm:
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

nhl21 skrev:Det blev en ganska stor investering (mer än 2 pallar), köpte till min bror också och som sagt Kina tillverkade (största tillverkaren i Kina förra året) med garanti,
men då får man gå till tillverkaren direkt så jag vet inte hur stor chans man har där. Skall vara bra paneler i alla fall.
Hur mycket fick du ge per panel inkl moms och frakt om man får fråga?
Vilken märkeffekt har dom?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Steppen, har du hunnit skruva nåt mer? BILDER!!! :)
nhl21

Inlägg av nhl21 »

En kompis hängde på också så det blev 7 pallar. Priset gick inte att pruta på men fick det fraktfritt.
Panelerna är på 230w.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

nhl21: Ifall du köpte ett par paneler för mycket, kan jag bistå dig. :)
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Jag skall ha det i tanken.

Hur går det för dig Steppen? Vi vill se lite bilder :-)
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

nhl21 skrev:En kompis hängde på också så det blev 7 pallar. Priset gick inte att pruta på men fick det fraktfritt.
Panelerna är på 230w.
Det var rejält med paneler!!! Har dom kvar några pallar med paneler nu måntro?
Vad blev ditt pris per panel?
nhl21

Inlägg av nhl21 »

Finns nog någon pall kvar. 2381:-/panel blev priset, dvs 10.35:-/w.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Panelerna skulle finns i Vilshult? Är det utanför Olofström? Eller finns det fler Vilshult?
Användarvisningsbild
GoldenChamp

Inlägg av GoldenChamp »

nhl21: Perfekt att vi kunde samköpa. Ska bli kul att få hem pallen med panelerna snart.
Nu återstår bara frågan vart jag ska placera dem eftersom det redan är trångt på taket...
Har börjat skissa på en konstruktion att sätta på kullen bakom huset. Kanske det blir bra..
Någon som vet hur man räknar ut vilken kraft/kvm det blir på panelerna vid olika vindstyrkor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar