BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Berätta om dina pågående projekt.
swirve
Inlägg: 392
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av swirve »

Jag håller på med ett projekt där jag ska bygga en motorkontroller till bldc-motorer men har fastnat lite och tänkte se om det samlade kunskapen här kan få mig vidare. Tekniken jag bygger på är sensorlös där jag mäter back-emf på den flytande lindningen och undersöker nollgenomgång. Denna figur illustrerar hur:
Bild
och detta dokument ger teorin bakom: http://scholar.lib.vt.edu/theses/availa ... cted/T.pdf
Problemet jag har är att jag får inte en sådan kurva utan min ser lite annorlunda ut. Den bit i kurvformen som är annorlunda är under den flytande fasen, på ena sidan får jag likadan kurvform men på andra sidan ligger pwm-off perioden hela tiden på 0 V. (Kommer en bild lite senare för o visa exakt hur)
Detta gör att jag bara får varannan nollgenomgång (bara på stigande eller bara på fallande ramp).
Hårdvaran är egenutvecklad och består av en stellaris cortex-m3 processor med lite kringkomponenter och ett drivsteg. Jag har ingen filtrering på ad-ingångarna som man ofta ser eftersom det inte ska behövas enligt dokumentet. Koden är ganska simpel, jag spinner upp motorn genom att ladda en timer med en avtagande kommuteringstid och när jag kommer upp i varv börjar jag mäta back-emf. Vid nollgenomgång startas en annan timer som resettas vid nästa nollgenomgång. Tiden mellan genomgångarna ger kommuteringstiden (missar jag en nollgenomgång delas tiden med 2). Jag förutsätter att nollgenomgång sker vid halva kommuteringstiden och laddar således kommuteringstimern med halva nollgenomgångstiden vid nollgenomgång.
Så frågan är alltså, varför får jag en annorlunda kurvform? Det fungerar, men det känns inte som jag får kommuteringen rätt... Har slitit med detta rätt ordentligt sista veckorna, men kommer inte framåt.

EDIT: var "BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång" men nu är det löst.
Senast redigerad av swirve 20 november 2011, 11:36:30, redigerad totalt 1 gång.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång

Inlägg av Tekko »

Kolla upp Texas Instruments InstaSpin teknologi.
swirve
Inlägg: 392
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång

Inlägg av swirve »

Den har jag kollat och det är ett alternativ! Dock skulle jag vilja få konventionell nollgenomgångsdetektering att fungera först...
Såhär ser min kurvform ut:
Bild


EDIT: Genom att lägga till ett filter på ad-ingångarna får jag nu varje nollgenomgång :)
thebolt
Inlägg: 248
Blev medlem: 10 februari 2008, 17:41:40
Ort: Taipei Taiwan

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång

Inlägg av thebolt »

Tekko skrev:Kolla upp Texas Instruments InstaSpin teknologi.
Hjälper ju inte när man har den kurvform som visas.. på ena flanken finns inget att integrera (i PWM-off delen).

-M
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av janbjorn »

swirve skrev: EDIT: var "BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång" men nu är det löst.
Jaha, men HUR löste du det då? Vi sitter ju som på nålar här ;-)
Jag har funderat länge på att bygga en egen BLDC controller, men inte fått tummen ur. Blev lite inspirerad när jag läste att det finns fler som håller på med det. Hur mycket ström/spänning siktar du på att klara? Behöver man beräkningskraften i en Cortex-M3 för att göra sensorlös controller eller skulle det funka med t.ex en Arduino (Atmega 328)?
swirve
Inlägg: 392
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av swirve »

Oj det blev kanske lite otydligt. Jag lödde helt sonika i ett lågpassfilter innan ad-ingångarna med fc på 1kHz. Troligtvis är fc lite lågt ska nog gå upp något framöver. Målet är att klara upp till 6s lipo (~30V) och 30A som mest. Återstår att se hur trissorna tycker om det, sannolikt går det åt en kylfläns. Körde en stund igår på 25V och 3A och i vinddraget från propellern så höll de sig i princip svala. Har än så länge inte heller komplementär pwm utan pulsar endast high-side och öppnar/stänger low-side vilket ger lite extra förlusteffekt.
Cortexen är nog lite overkill, men ville åt möjligheten till kommunikation över CAN och det skadar inte med lite extra beräkningskraft. Dessutom marginellt dyrare. Tror nog en atmega ska klara uppgiften galant.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av janbjorn »

Som modellflygare blir man ju ännu mer intresserad när du pratar om propellerdraget :) Ska du köra flygplan med den eller vad är tanken? CAN för att ha telemetri-länk till marken eller?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av LHelge »

Bldc-controller, propeller och Can... Bara jag som tänker seriös multirotor?
swirve
Inlägg: 392
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av swirve »

LHelge, stämmer bra det. Projektet körs som ett avslutande projekt i min utbildning så det är inte bara jag som jobbar med detta utan vi är en liten grupp. Den som är bra på att googla kan nog ev. hitta till vilka vi gör det. Ska höra lite hur mycket jag kan visa och så, finns också en hel del andra spännande projekt på gång parallellt.
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av grapetonix »

Finns det nån distributör i Sverige som säljer större BLDC-motorer? Är eventuellt på jakt efter i storleksordningen 1-2 kW...
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: BLDC-motor controller, problem med nollgenomgång - löst

Inlägg av Norpan »

Denna kanske, de har motorer iallafall:
http://www.hab.se/elmotorer--vaxellador ... 295-1.aspx
Skriv svar