Avkoda 433 MHz signaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pontus_ivarsson

Re: Avkoda 433 MHz signaler

Inlägg av pontus_ivarsson »

Eftersom ja lyssnar anlogt kan jag sortera bort bruset. Den är tyst när jag inte trycker på någon knapp.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Öka samplingshastigheten så att du får tillräcklig upplösning, ie ett senare skede när du vet protokollet så kan man justera ner igen(kanske).

Jag skulle dock rekommendera att kolla signaler på ett oscilloscope och sedan programmera arduinon med pin-changeinterrupt och sampling xus efter(vänttiden vet jag inte, men för nexxa är den känd iafl)
pontus_ivarsson skrev:Eftersom ja lyssnar anlogt kan jag sortera bort bruset. Den är tyst när jag inte trycker på någon knapp.
Är signalen svag så kanske du sorterar bort den med i vissa fall?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det här blir mer och mer intressant att döma av hur det gått att sampla signalen hittills. Det skall bli riktigt spännande att se när TS inser att han försöker gå över ån efter vatten :mrgreen:.

Edit: Ja, jag håller med. Mitt inlägg är något destruktivt :).
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför går TS över ån efter vatten? menar du att h*n borde löda in sig direkt i värmepumpen?
Det är givetvis ett alternativ om det är en gammal VP utan garanti och TS vet vad han gör, inte så kul om hela huset brinner ner för att man har kopplat något tokigt i värmepumpen och ingen försäkring täcker det... (*KAN* såklart ske även med arduino styrningen men det känns som en mindre risk iom att det inte finns något 230V inblandad).
pontus_ivarsson

Riktigt bra forum det här.. jag har fått riktigt bra hjälp, tackar.

Att öka samplingsraten till max hjälpte, ett litet steg närmare nu iaf.
Nästan varje gång får jag in 64 bitar vid en knapptryckning. Dock är det olika 64 bitar varje gång, när jag trycker på samma knapp, förmodligen har jag fortfarande nått problem med hastigheten, eller kan det vara så att dom har nån smart algoritm som både sändare och motagare använder sig av, vilket gör att det inte är samma signal som skickas varje gång ? Inser att jag behöver mer verktyg, borde ju finns någon mjukvara som kan göra signalanalys.. eller iaf analys av signalerna jag omvandlat.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Nexa skickar iaf. samma sak varje gång.
Protokollen är som sagt dokumenterade, men säg till om du vill ha hjälp att förstå dem.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om du skall göra något till nexa med så vore det nog en bra ide att börja med det då kan du jämföra dina värden med dokumenterade, oavsett så bör du nog börja där så du slipper famla i mörker.

Ett typsikt fel annars är att din arduino ligger och samplar hela tiden, detta gör att samplingen inte är i fas med sändaren, hur du löser det utan oscilloscope vet jag inte...

Edit: En annan sak med din VP-fjärr är att den säkerligen skickar med nuvarnde temperatur varje gång och ändras den av att du håller i fjärren så kan det ändra ganska mycket i dataströmmen, speciellt om det även är CRC med i överföringen.
Senast redigerad av björn 20 november 2011, 22:11:55, redigerad totalt 1 gång.
pontus_ivarsson

Sant.. ska fixa en nexa sändare imorgon. Har bara mottagaren.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Jag har använt detta; http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaB ... 1216065789
Använd först "Show received code" för att "läsa av" din fjärr, koderna du får använder du sen för att sända.
pontus_ivarsson

DeeJayPA2 tackar.. funkar klockrent.
Jag har inte satt mig in riktigt i detalj hur han löst det.. men det funkar ju klockrent. Nu får jag samma kod varje gång med de fjärrarna jag behöver. Tillsvidare nöjer jag mig så.. men jag ska absolut titta på den koden, vad han egentligen gjort.

/ Pontus
Användarvisningsbild
sebnil
Kontakt:

Inlägg av sebnil »

Vet inte om du redan löst det men jag hade ett projekt där jag ville avkoda och skicka Nexa-signaler. La upp kod och komponentlista på den här sidan ifall någon annan vill göra något liknande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Medhåll om att det är kanske inte nån jättebra idé att modda luftvärmepumpen, fast det är kanske jag som blivit gammal och rädd för allt ansvar man har här i livet :)
Skriv svar