Badrum och uttag utomhus på samma grupp. Galet?(Vill ha JFB)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv

Badrum och uttag utomhus på samma grupp. Galet?(Vill ha JFB)

Inlägg av mjv »

Tänker sätta upp ett par uttag utomhus åt en kompis. Under befintliga ljusarmaturer så att hon kan koppla in ljusslingor och sådant krafs. Men då måste man ha JBF. Hon vill även ha ett uttag i badrummet. Hur resonerar en yrkesmän här? Det är en gammal central så jag tänkte en nätt liten kapsling bredvid denna med en JFB. Skulle ni satt in en eller två JFB?
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Badrum och uttag utomhus på samma grupp. Galet?(Vill ha

Inlägg av CPMS »

Skulle satt upp en jordfelsbrytare i kapsling som skyddar hela huset/lägenheten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har tänk installera jordfels brytare. Min plan är en brytare per säkringsskåp, 2st. jag skulle gärna dela upp det mer, men det går inte på ett smidigt sätt. Utöver det har jag en tanke på att sätta urtagen ut på en personskyddsautomat. Jag vill inte släcka hela huset (eller halva) för att jag glömt en skarvsladd i regnet eller någon kommer på att man kan jävlas genom att orsaka ett jordfel ute. Men det är vanligt med en enkel jordfelsbrytare. Jag kan tänka mig att du måste in i det plomberade mätarskåpet. Så ta ut en firma oavsett hur mycket du kan.
mjv

Inlägg av mjv »

CPMS skrev:Skulle satt upp en jordfelsbrytare i kapsling som skyddar hela huset/lägenheten.
Även med diverse maskiner i en källare, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, vv-beredare, datorer? Brandskydd a 300mA kanske, men jag tycker det känns dumt att sätta in en personskyddare på en sådan central. Fast jag kan vara ute och cykla som vanligt. :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jupp, löser den är det ett/flera jordfel någonstans och det ska det inte vara om allt är OK.

Kan ta lite tid att hitta/fixa alla felen i en äldre kåk men det skapar ju jobb iallafall. :)
mjv

Inlägg av mjv »

Det blir ju summan av individuellt "ofarliga" läckströmmar. Ingen bra lösning IMHO.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man vill ha systemet sektionerat. Enda anledningen till att bara ha en är att det blir billigare.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Annan anledning till att bara ha en JFB är att en gammal diazed-central är inte den enklaste att sektionera,
visst går det att modifiera centralen men då vete f**n om det inte är bättre att slänga upp en dvärgbrytarcentral istället.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då blir det klart billigare att ha en, jag skulle inte heller försöka dela på det. Jag har två sådana. Planen är en brytare per central och ytterligare en för utomhuselen.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

I vårt gamla hus satte vi upp en liten dinskena med två JFB en för kyl/frys och en för resten av huset vilket inte var några problem. Båda var 30mA.
Jag kan dock inte svära på om Varmvattenberedaren, tvättmaskin och torkskåp var med det var ett tag sedan.
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Det låter som TS har hyffsat bra koll redan. Gör man det enkelt för sig sätter man en JFB per central (ts hade 2 right?). Eventuellt en i huvudcentralen. En bra ide kan dock vara att lägga utomhusbiten på personskydds automat då det är där jordfel vanligast uppstår. Även frys, kyl och värmepanna han vara bra att ha på en separat jordfelsbrytare så det inte slocknar när man är på semester och hela huset fryser igen. Finns väl inget direkt fel eller rätt sätt frågan är bara hur mycket man har råd/plats att bygga ut med jordfelsbrytare respektive personskyddsautomater.

Så hade jag resonerat, typ..
Skriv svar