Hej
När jag slår på kontakten blinkar det till för att sedan förbli släckt. Är det då fel på lysrör eller glimtändare?
Tilläggas kan att jag inte har något annan armatur hemma att testa lysrör eller tändare i.
Tacksam för all hjälp.
Fel på lysrör
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Fel på lysrör
Ett dåligt lysrör blinkar pga att tändaren försöker. Alltså bör det vara tändaren som skall bytas.
Men det har hänt mycket med rören så varför inte skifta det också 40:- plus en tia för tändaren!
PS Om man switchar med knappen kan man få igång det ändå! /DS
Men det har hänt mycket med rören så varför inte skifta det också 40:- plus en tia för tändaren!
PS Om man switchar med knappen kan man få igång det ändå! /DS
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Om det endast blinkar till en gång låter det som du har HF-don. Då finns det inga tändare och den positiva är att drivdonet funkar men rören är gammla.
Observera att du måste byta BÅDA rören. Är ett trasigt slocknar båda. Ibland måste man släcka och sedan tända atmaturen för att donet skall återstarta.
Observera att du måste byta BÅDA rören. Är ett trasigt slocknar båda. Ibland måste man släcka och sedan tända atmaturen för att donet skall återstarta.
Byt rör och tändare, klart.
Lånar tråden lite.
Dimmbara rör (nya) som flimrar vid låg nivå, hur felsöker man och fixar det? Rören i fråga drivs av en stor klump med gammal elektronik och styrs av en pot.
Lånar tråden lite.
Dimmbara rör (nya) som flimrar vid låg nivå, hur felsöker man och fixar det? Rören i fråga drivs av en stor klump med gammal elektronik och styrs av en pot.
-
pyamastomaten
mjv:
Jag skulle byta den gamla elektroniken, är rören nya så är inte dom felet, då är det väl bara styrningen kvar. Man kan säkert felsöka själva styrningen men det är långt bortom mitt kunnande.
Vad sitter det för drivdon i själva armaturen, HF, eller något annat mystiskt?
Jag skulle byta den gamla elektroniken, är rören nya så är inte dom felet, då är det väl bara styrningen kvar. Man kan säkert felsöka själva styrningen men det är långt bortom mitt kunnande.
Vad sitter det för drivdon i själva armaturen, HF, eller något annat mystiskt?