Programera stegmotor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
macce766

Programera stegmotor

Inlägg av macce766 »

Hej.
Har läst o läst o sökt o grejjat.....men inte riktigt nöjd.
Som många andra har jag tagit igen lite printer stegmotorer av olika rang.

Jag vill att motorn skall gå till ett visst läge vid en tryckning på en brytare, om jag trycker igen skall den stanna, om jag trycker igen skall den reversera till första läget.
Hur åstakommer jag det lättast/bäst och billigt.

Hårdvara, pic, avr, aurdino ?

Macce
Användarvisningsbild
dar303

Re: Programera stegmotor .

Inlägg av dar303 »

Om du är helt novis och prio är att få igång "grejen" så är det kanske enklast med en Arduino och en stegmotorstyr-shield, det mesta lär var gjort så det bara är att klippa och klistra kod.
macce766

Inlägg av macce766 »

Tackar, har inte fått AHAHAA uplevelsen än känner jag.
När du säger Arduino villken menar du då ? Startkit ? Kjell o co har några grejjer ochså.
Vill komma in rätt, det känns som om att jag har många ideer om jag börjar förstå hur arbetssättet ser ut, samt att det mesta skall göras enl.DIY helst, men guida mig lite.tex.

Om du köper den här.... så gör man så här...

Skulle vara tacksam för lite fingervisning :)
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag förstår inte riktigt din spec.
macce766 skrev:Jag vill att motorn skall gå till ett visst läge vid en tryckning på en brytare, om jag trycker igen skall den stanna, om jag trycker igen skall den reversera till första läget.
Hur åstakommer jag det lättast/bäst och billigt.
Om motorn går till ett visst läge, skall den inte stanna där då? Den andra tryckningen verkar överflödig.

Finns det någon stegmotor styrkrets kvar som du kan använda, använd då den i första hand. Det brukar finnas kontrollingångar för start/stopp och rotationsriktning. Labba för att se hur de fungerar, det brukar vara TTL-nivåer på dem. Du måste även ha en klocksignal för att stega den.

Logiken före kan göras både enkel och komplex beroende på hur mycket enegi du vill lägga ner. Men någon typ av processor kommer man nog inte ifrån om den skall komma ihåg sina lägen. Personligen skulle jag använda en liten PIC och göra en bit assembler. Kjell har ett bra kort för att göra programmeringslabbar på, Velleman K8055, om du föredrar högnivåspråk.
macce766

Re: Programera stegmotor

Inlägg av macce766 »

Tackar för tipset.
Är k8055 typ en motsvarighet till arduino uno ?
Arbetssätt ? Labbar man på plattan tills man är nöjd, lyfter ur chippet monterar det i sin applikation ? kan man göra så?
Vill inte sitta o titta på nån blinkande lysdiod med datorstyrning, det är för mig overkill.

Vad är det jag behöver för att komma igång ?
Har googlat x antal timmar bara för att som mest komma fram till någon som gjort en tärning av lysdioder, som träning ok men sen då ?

Jag skulle vilja automatisera saker, säga åt en motor att trycker jag här skall du göra så här. ( Då med pc´n bortkopplad)
mix mellan plc o pic ? eller helt annat ?

Vad skall jag satsa på för att komma igång ?

Kan ingenting om programering än, men fokus skall ligga på automatiseringen o inte villka flashiga program man kan använda, typ
Förbryllad i djungeln.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

macce766

Inlägg av macce766 »

Super, ska genast läsa genom detta !
Skriv svar