Då hör man alltså något i vilket fall.
Det där med att AM lätt blir dålig kvalité på fick jag lite förklarat för mig
på http://sound.westhost.com/articles/am-radio.htm men tydligen
så beror det också på hur mottagaren är utformad enligt artikeln. Ett väl
konstruerat AM-system ska tydligen kunna fås att låta riktigt bra, bättre än FM
om jag fattar det hela riktigt.
Liten fråga angående Amplitud Modulation
Re: Liten fråga angående Amplitud Modulation
Möjligen ett dåligt FM system.
Detektorn där var väl bara någon lite mer avancerad variant av diodetektorn, alltså bara likriktning av signalen.
Detektorn där var väl bara någon lite mer avancerad variant av diodetektorn, alltså bara likriktning av signalen.
Jag det gör det om man lyssnar med mottagaren inställd på USB där det undre sidbandet ligger men lyssnar man på frekvensen där det övre sidbandet skulle ha legat om stationen sänt USB så hör man inget ty där finns inget eftersom bärvågen är undertryckt där när sändaren är inställd på LSBDå hör man alltså något i vilket fall.
Läser om SSB.
Sändares effekt anges oftast i PEP (peak envelope power). Det är max topp effekt
den klarar av men den klarar inte den effekten hela tiden då den är avsedd att sända
info i talområdet, alltså ett begränsat frekvensområde, och inte en enda stark sinusvåg.
Medeleffekten i sändaren blir bara en bråkdel av PEP och sändaren är konstruerad för
den kontinuerliga medeleffekten. Tex om PEP är specat till 55W så kanske medeleffekten
hamnar runt 5W.
Så lärde jag mig räkna:
Om sändaren klarar 150V t-t i 50 ohm => PEP = (150/2/sqrt(2))^2/50 = 56W
Den medeleffekten blir det med en ren sinus på 150V ut i antennen.
Sändares effekt anges oftast i PEP (peak envelope power). Det är max topp effekt
den klarar av men den klarar inte den effekten hela tiden då den är avsedd att sända
info i talområdet, alltså ett begränsat frekvensområde, och inte en enda stark sinusvåg.
Medeleffekten i sändaren blir bara en bråkdel av PEP och sändaren är konstruerad för
den kontinuerliga medeleffekten. Tex om PEP är specat till 55W så kanske medeleffekten
hamnar runt 5W.
Så lärde jag mig räkna:
Om sändaren klarar 150V t-t i 50 ohm => PEP = (150/2/sqrt(2))^2/50 = 56W
Den medeleffekten blir det med en ren sinus på 150V ut i antennen.