Vill "låna" 5 st ATMega16 tqfp44
Vill "låna" 5 st ATMega16 tqfp44
Hej, jag beställde ATMega16 tgfp44 för ca tre veckor sedan. De har inte kommit än och undrar om någon skulle kunna "låna ut" tills beställningen anländer. De ska användas till vårt kartrobotprojekt i skolan http://www.da.isy.liu.se/courses/tsea29/
Mvh Melki
Mvh Melki
Re: Vill "låna" 5 st ATMega16 tqfp44
det är TQFP du menar va? Vilken är den kompletta beteckningen på modellen du söker?
Digikey verkar ha +5(000) på lager, och leverans till sverige brukar gå på 2-3 dar..
Digikey verkar ha +5(000) på lager, och leverans till sverige brukar gå på 2-3 dar..
Ja, det är TQFP. ATMEGA16-16AU. Visst skulle jag kunna köpa från digikey, ville dock försöka undvika att sitta med fler processorer än jag behöver när roboten är klar.
/Melki
/Melki
Jag har 5 st ATMEGA16-16AI liggande, men jag hittar inte vad skillnaden mellan AU och AI är. Det är i alla fall TQFP-44. Jag finns i Linköping och jobbar i Mjärdevi, så det är inte mer än ett par minuter med cykel från skolan. Jag kan utan problem avvara i alla fall två stycken.
Men varifrån har du beställt om du inte fått dem på tre veckor?
Men varifrån har du beställt om du inte fått dem på tre veckor?
AI versionen verkar vara den icke RoHS godkända versionen
PF013, jag skulle vara mycket tacksam för två stycken. Kan komma förbi i morgon när det passar bäst för dig. PM:a mig gärna. Köpte från Kina...
/Melki
/Melki
Dock hade jag inte bytt mina ATMega16 till några från Kina. Är de inte köpte hos någon komponentdistributör finns det alltid en risk att man får något annat än vad som står på kapseln.
Ett tips är att köpa t.ex. härifrån om man vill ha AVR:er
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... Path=59_75
Så lönt tror jag inte det är att vänta veckor på kinaköp när det finns rätt vettiga priser i Sverige.
När jag läste den där kursen virade man alla anslutningar och körde DIP-40-kapsel på AVR (som LiU redan hade massor liggandes av), kan ni inte ta några såna? Eller har komponentlagret krympt på sistone?
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... Path=59_75
Så lönt tror jag inte det är att vänta veckor på kinaköp när det finns rätt vettiga priser i Sverige.
När jag läste den där kursen virade man alla anslutningar och körde DIP-40-kapsel på AVR (som LiU redan hade massor liggandes av), kan ni inte ta några såna? Eller har komponentlagret krympt på sistone?
Det var riktigt snålt att inte institutionen betalar komponenterna. När jag läste en projektkurs på Chalmers kunde man beställa både från Farnell och ELFA. Vilka komponenter som man valde brydde dig sig inte om då det ändå kostar massor av personaltid för att hämta paket osv.
Re: Vill "låna" 5 st ATMega16 tqfp44[löst]
Stort tack till PF013 som lånade ut 2 st ATMega16. Nu är dom ditlödda och testade.
Att vi behöver skaffa egna komponenter i kursen är helt självförvållat. Vi ville göra egna kort för att slippa vira och valde då ytmonterade komponenter. Det finns annars gott om DIP-40.
/Melki
Att vi behöver skaffa egna komponenter i kursen är helt självförvållat. Vi ville göra egna kort för att slippa vira och valde då ytmonterade komponenter. Det finns annars gott om DIP-40.
/Melki