Kent funderar på att bygga CNC-fräs - Bänkfräs köpt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kent
Kontakt:

Re: Kent funderar på att bygga CNC-fräs

Inlägg av Kent »

H.O skrev:Glöm inte att tänka på vilken spindel du ska ha, glöm "kina-spindeln" om du ska köra i stål.
Vad finns det för vettiga options?
H.O

Inlägg av H.O »

Ett, i mitt tycke vettigt alternativ är, återigen, den BT30 spindel som Tormach säljer. Sen behöver du såklart nått att driva den med typ en 3-fas motor eller en servomotor modell större. Hur mycket effekt du behöver? Ingen aning...Det beror på utväxling, varvtal, tänkta verktyg och ingrepp osv osv osv.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Kan man inte betongfylla pelaren också? Borde vara lite billigare än EG men jag kanske är helt ute ock cyklar...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O
#Möjligen skulle jag vänt på X-axeln så att motorn inte "åker med" bordet X-led.#
Åker den verkligen med? Tycker inte det ser ut så.
Edit:
Det är jag som svamlar. H.O har rätt. Sätt linjärskenorna på underdelen istället och låt motorn följa denna.

#Glöm "kina-spindeln" om du ska köra i stål.#
Ok, är det så illa som jag misstänkte?
Man har aldrig sett någon recension på stålfräsning med kinaspindel.
Man kan ju misstänka att lagringsdiametern är väldigt liten, därpå ett väldigt långt utligg på ER-chucken.

Jag tycker du ska göra en tunnel i bottendelen så du kan montera Y-motorn på baksidan istället.
Då slipper motor och kablar vara ivägen för operatören.

Jag har T-spårsbord i olika storlek, skick och pris.
H.O

Inlägg av H.O »

Säter,
Jag har ingen praktisk erfarenhet av "Kina-spindeln" men det är nog som du säger att lagringen är för klen. Dessutom så det ju högvarvig spindel, tror dom brukar specificera dom till 8000-24000rpm och det är ju inte så lämpligt för stål om man inte ska köra extremt små verktyg. Det är klart att det GÅR att köra de långsammare men jag är mycket tveksam till att momentet räcker till.

Men jag kan så klart ha fel....
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Har inte arbetat vidare på min design. Men har skänkt den en hel tanke ändå :) Endel som jag funderat på är storleken. Som det är nu så lutar det åt att jag bygger mindre men vill satsa på stabilitet. Och får jag ihop något, och fastnar för det här med CNC så är det nog vettigare att satsa på en större maskin med kanske ett trasigt styrsystem. Men är det dumt att tro att man kan bygga litet och stabilt för att kunna köra i stål?

Om man ändå pratar stabilitet. Är det åt vertikalfräshållet man ska gå eller skulle man kunna bygga portal som är stabilt nog att köra stål?
Thorped skrev:Kan man inte betongfylla pelaren också? Borde vara lite billigare än EG men jag kanske är helt ute ock cyklar...
Bra fråga. Men jag har inte hittat svar varför man inte kan köra på betong som man armerar istället för epoxygranit.
säter skrev:H.O
#Möjligen skulle jag vänt på X-axeln så att motorn inte "åker med" bordet X-led.#
Åker den verkligen med? Tycker inte det ser ut så.
Edit:
Det är jag som svamlar. H.O har rätt. Sätt linjärskenorna på underdelen istället och låt motorn följa denna.

Jag tycker du ska göra en tunnel i bottendelen så du kan montera Y-motorn på baksidan istället.
Då slipper motor och kablar vara ivägen för operatören.

Jag har T-spårsbord i olika storlek, skick och pris.
Ska kolla lite på att vända på steken. Fick för mig när jag ritade att det skulle bli stabilare och en lägre höjd som jag har det nu.

Sedan så har jag funderat jag på göra en tunnel och ha motorn på baksidan. La ner det då för enkelhetens skull. Men ska kolla på det igen.
Fråga: I mach3 kan man välja i programmet vilket håll kulskruven ska matas. Jag menar om jag skulle montera stegmotorn rakt på kulskruven fast på baksidan så blir det tvärt emot om jag skulle monterat den på framsidan. Eller måste jag montera med remhjul så det blir åt samma håll som jag skulle ha monterat den på framsidan. :shock: hoppas ni förstår det där.

Vilket är det minsta bordet du har Säter?

Sedan fundering som jag har. Vilket blir stabilast. Att bygga med en stabil bottenplatta sedan skenstyrningar osv som jag ritat.
Eller utgå ifrån ett färdigt koordinatbord ex http://www.smaskin.se/web/Produkter/Koo ... -0392.aspx? Sedan byta till kulskruvar i dom. Och koncentrera sig på att få till en stabil Z-axel.

Hur löser man smidigast det faktum att olika material kräver olika hastigheter. Alu höga varv, och stål lägre.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Inga problem att byta rotationsriktning i MACH3, det är en kryssruta(active hi/lo för dir-signalen).
labmaster

Inlägg av labmaster »

Skillnaden mellan vanlig betong och Epoxygranit är vibrationsdämpning. EG har nästan samma koefficient som gjutjärn vilket är vanligt material får fräsar, svarvar och andra maskiner där vibrationer är begränsande för maskinens kapacitet. En annan egenskap som EG har är att den inte krymper vid härdning. Det gör vanlig betong och då uppstår en spalt mellan betongen och metallstommen. En variant som kanske skulle kunna fungera är en kombination av betong och EG där man börjar med att gjuta en kärna av vanlig betong och när denna har härdat häller man EG i mellanrummet mellan kärnan och maskinens metallstomme.

Om du kontaktar någon på KTH eller Chalmers kanske de kan berätta om det blir någon skillnad mellan ren EG och EG/Betong. Det har i alla fall förmodligen instrument att mäta med ifall de finner detta intressant.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det var ju någon här på forumet som höll på med hållfasthetstester på EG förut? Han skulle väl ta med till ett labb, var det Krille356?
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

En liten liten fråga bara... När man caddar en sån där skiss. Ritar man motorerna själv, eller hämtas dom från nått bibliotek?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det finns solider till vissa motorer men enklast är att utgå från en 2D-ritning till den motor du skall använda. Jag ritade soliden till motorn som sitter i min maskin på ett par minuter på detta sätt.
H.O

Inlägg av H.O »

Du gör i mitt tycke helt rätt att satsa på stabilitet, det är A och O, om du ska kunna använda maskinen, speciellt om du ska kunna köra hårdare material.

Personligen gillar jag den klassiska VMC-modellen, typ som den du har skissat på i den här tråden. Om du tittar på alla fräsar/flerop'ar som säljs och som inte är direkt avsedda för att göra skåpsluckor i MDF, hur många är av portal-modell? Visst finns det men då är det oftast RIKTIGT stora monster och OM jag skulle bygga en mindre portalmodell så skulle det definitivt vara med fast portal och rörligt bord.

Att få motorerna att gå åt rätt håll är inga problem, ändra i mjukvaran eller skifta två trådar på drivsteget.

Spindeln är som sagt den svåra nöten att knäcka, dels behöver du en spindel (själva spindeln med konan, lagring etc) som klarar tillräckligt höga varvtal, sen behöver du antingen en "lagom" stor motor och en växellåda eller annan transmission som kan anpassa motoreffekten till det varvtal som krävs eller behöver du en herrejösses-motor som både ger dig högt varvtal OCH klarar ge tillräckligt med moment på de låga varvtalen.

Nu måste man ju inte upp på 25-30krpm för att kunna köra aluminium, det går ju med lägre varvtal med produktiviteten sjunker ju såklart.

Det är förbannat roligt, givande och lärorikt att bygga själv men har man inte grejjer och tillgång till maskiner så blir det garanterat dyrare än att köpa nått.

/Henrik.
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

oskars skrev:En liten liten fråga bara... När man caddar en sån där skiss. Ritar man motorerna själv, eller hämtas dom från nått bibliotek?
Jag brukar leta här ==> http://www.3dcontentcentral.com/default.aspx
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

labmaster skrev:Skillnaden mellan vanlig betong och Epoxygranit är vibrationsdämpning. EG har nästan samma koefficient som gjutjärn vilket är vanligt material får fräsar, svarvar och andra maskiner där vibrationer är begränsande för maskinens kapacitet. En annan egenskap som EG har är att den inte krymper vid härdning. Det gör vanlig betong och då uppstår en spalt mellan betongen och metallstommen. En variant som kanske skulle kunna fungera är en kombination av betong och EG där man börjar med att gjuta en kärna av vanlig betong och när denna har härdat häller man EG i mellanrummet mellan kärnan och maskinens metallstomme.
Det jag isf hade tänkt är såkallad expanderbetong ==> http://www.finja.se/App_Resource/Produc ... 1505-1.pdf den krymper inte utan expanderar 0,5-2%. Torde vara ypperligt för detta. Men det du säger om vibrationsdämpning är ju den andra viktiga saken som det faller på.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Enda anledningen till att gjuta i stommen är att motarbeta vibrationer så gott det går. Expanderbetong är ingen större skillnad mot vanlig betong eftersom det inte motverkar vibrationer på samma sätt som gjutjärn och EG.

Men du vet kanske bäst hur du vill göra själv men när du väl gjutit är det för sent att ångra sig.
Skriv svar