Rengöring av mobil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volny

Rengöring av mobil

Inlägg av Volny »

Har äntligen hittat min mobil som varit borta länge, nu var den fylld med sand och damm. Den har även lite fettfläckar här och där.

Sand och damm - borde man kunna få bort relativt lätt genom att spruta luft på den, tyvärr har jag ingen kompressor eller något som är bra till detta, cykelpump är det bästa jag kommer på, och det känns inte så bra. Så har ni förslag på detta kom med dem ;)

Fettfläckar - någon slags fettlösande medel, hellst billigt och bra :D , några tips?
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Prova att köpa en tryckluft på burk.. finns på biltema, clas i sjön å liknande ställen.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

aight, men vad för ämne är bra att rengöra fettfläckar med? T-sprit? lacknafta?
Vad är att rekommendera?
Något som är att rekomendera att inte använda? tex som skadar eller liknande...
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Om det är fettfläckar på skalet så bordes det funka med diskmedel.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

datalufr finns det nått som heter... finns på burk i datoraffärer
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

fettfläckarna är nog snarare på insidan av skyddsglaset och sådana ställen, kanske också på skärmen.
ExstaZ

Inlägg av ExstaZ »

Köp kemisk ren aceton. Ej sån vanlig aceton man har till naglaran (den är det lite fett i). Det kostar inte många kronor i en vanlig mat butik. Den dunstar snabbt så det gör inte så mycket om det kommer lite på kretskorten. Löser upp fett och annan skit lätt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nähädu ExstaZ, inte en droppe Aceton i närheten av plaster och kretskort, då den är alltför aggressiv. Metaller och glasytor mm är den bra till. T-sprit brukar lösa de mesta, försktighet dock med kretskort då den lätt löser skyddslacker. Vatten med lite diskmedel, eftertorka med vatten/alkohol blandning så brukar det bli bra.
ExstaZ

Inlägg av ExstaZ »

ok. Alltid bra att veta, då jag har lärt mig att man skall ha det till b.la när man gör rent sin prolle. P.g.a det inte gör något om det kommer emot någon komponent eftersom det dunstar snabbt. Alltid lär man sig något nytt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kemiskt ren bensin däremot löser inte plast. Iaf inte en enda av de plaster jag testat på. Bensinen löser klister- och fettfläckar mycket effektivt. Bra att ta bort plåsterklister med från fingrarna och så. :)
Prova INTE med vanlig bensin från macken. Den löser plast snabbt och effektivt... ;)
frejo

Inlägg av frejo »

som sagt t-röd + tryckluft på burk verkar som det bästa här.
aceton löser plaster och lacknafta är ju lite "fet" och dunstar ju inte vidare snabbt heller.
Skriv svar