Övervaka hus via mobil-modul (GSM/GPRS)?
Övervaka hus via mobil-modul (GSM/GPRS)?
Jag har ytterst lite kunskap i vilka former av dataöverföring som numera finns tillgängliga trådlöst via t.ex mobilnätet etc... Vill kunna kommunicera med en mikroprocessor i ett fritidshus direkt till min PC hemma.
Processorn ska övervaka t.ex. temperatur, elförbrukning, inbrottslarm mm och eventuellt kunna styra värmeelement eller annan utrustning.
Vilken är den enklaste tekniken man kan använda sig av som inte kostar en massa fasta avgifter (vill inte betala 100 kr/mån utan helst bara någon krona för varje uppkoppling, kanske med kontantkort)
Processorn får gärna prata UART som skickar vidare till virtuell COM-port i datorn, men jag kan givetvis tänka mig andra gränssnitt också om jag t.ex. kör TCP/IP, vad kan jag då använda för protokoll? HTTP?
Finns det moduler som kör mobilt internet med hjälp av SIM-kort?
Vilka är någorlunda enkla att börja med?
Tycker det är kul att bygga något, men vill inte lägga ut tusenlappar.
Processorn ska övervaka t.ex. temperatur, elförbrukning, inbrottslarm mm och eventuellt kunna styra värmeelement eller annan utrustning.
Vilken är den enklaste tekniken man kan använda sig av som inte kostar en massa fasta avgifter (vill inte betala 100 kr/mån utan helst bara någon krona för varje uppkoppling, kanske med kontantkort)
Processorn får gärna prata UART som skickar vidare till virtuell COM-port i datorn, men jag kan givetvis tänka mig andra gränssnitt också om jag t.ex. kör TCP/IP, vad kan jag då använda för protokoll? HTTP?
Finns det moduler som kör mobilt internet med hjälp av SIM-kort?
Vilka är någorlunda enkla att börja med?
Tycker det är kul att bygga något, men vill inte lägga ut tusenlappar.
Senast redigerad av jesse 20 november 2011, 20:48:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Övervaka hus via mobilt nätverk?
Ska du köra med mobilt bredband, se till att kolla så programmet för modemet har stöd för automatisk återuppkoppling. Programmet till mitt mobila bredband från tre har det inte, och dessutom kopplar det ned flera gånger om dagen trots att det används stationärt. Behövs konstant uppkoppling? Annars är det nog bättre att lösa det med en GSM-modul som tex kan skicka och ta emot sms.
Jag har kommunikation med min pelletsbrännare medelst SMS. Sedan tidigare har jag ett GSM/GPRS-modem och det har jag använd till detta. Jag kan styra brännaren, slå på och av den, begära status och allt jag annars kan hitta på och allt sköts med klartext. Samtidig tillåter jag bara att ett enda mobilnummer kan styra, det går såklart att lägga in en lista över tillåtna, det är µC'n som avgör om det är legalt eller inte.
Varje kommando kostar alltså ett SMS om inte jag begär status, då kostar det 2 st, frågan & svaret.
Om det uppstår ett fel i processen får jag såklart larm om det i klartext, t.ex. "Externskruv fel", "Överhettat" eller liknande.
Att lägga till "utebelysning på", "utebelysning av", "värme på", "värme av", "värme till 20" osv i kommandolistan är enkel match.
Varje kommando kostar alltså ett SMS om inte jag begär status, då kostar det 2 st, frågan & svaret.
Om det uppstår ett fel i processen får jag såklart larm om det i klartext, t.ex. "Externskruv fel", "Överhettat" eller liknande.
Att lägga till "utebelysning på", "utebelysning av", "värme på", "värme av", "värme till 20" osv i kommandolistan är enkel match.
Tack för svaren.
Jag kan tänka mig att SMS skulle passa bra. Det behövs absolut inte någon kontinuerlig uppkoppling.
Jag skulle kunna tänka mig att jag i vissa fall vill ha rapport ett par gånger om dagen, men under långa perioder bara någon gång i veckan. Sedan vore det ju smidigt om den kan skicka SMS om det händer något exceptionellt. (t.ex att en dörr öppnas!)
Antingen väljer jag ett intervall då den ska skicka vald info, eller så begär jag viss (extra) data genom att skicka ett SMS. (eller det kanske räcker att jag ringer upp - Den behöver inte svara, men då vet den att jag vill ha rapport)
Då är väl frågan om den där modulen från Lawicel (se länk ovan) skulle vara lämplig eller olämplig för ändamålet? Sedan ser jag inget i databladet om hur man konfigurerar den?
" You can use this module to accomplish almost anything a normal cell phone can - SMS text messages, GSM/GPRS, TCP/IP, and more! It also includes a SIM card socket on the back!"
Den verkar ha en massa extra , som t.ex. egen ADC, GPIO-pinnar , batteritemp (ADC2) med mera.... om den då redan har ett färdigt protokoll för att styra/avläsa dessa via SMS/GPRS eller om man styr detta direkt från µC??
Behövs det en massa processorkraft (långa jobbiga kommunikationsprotokoll) för att använda denna? Jag borde väl kunna köra med en väldigt enkel processor, bara jag har UART?
Nyckeln till hur jag "pratar" med denna kanske är denna meningen i databladet:
Jag kan tänka mig att SMS skulle passa bra. Det behövs absolut inte någon kontinuerlig uppkoppling.
Jag skulle kunna tänka mig att jag i vissa fall vill ha rapport ett par gånger om dagen, men under långa perioder bara någon gång i veckan. Sedan vore det ju smidigt om den kan skicka SMS om det händer något exceptionellt. (t.ex att en dörr öppnas!)
Antingen väljer jag ett intervall då den ska skicka vald info, eller så begär jag viss (extra) data genom att skicka ett SMS. (eller det kanske räcker att jag ringer upp - Den behöver inte svara, men då vet den att jag vill ha rapport)
Då är väl frågan om den där modulen från Lawicel (se länk ovan) skulle vara lämplig eller olämplig för ändamålet? Sedan ser jag inget i databladet om hur man konfigurerar den?
" You can use this module to accomplish almost anything a normal cell phone can - SMS text messages, GSM/GPRS, TCP/IP, and more! It also includes a SIM card socket on the back!"
Den verkar ha en massa extra , som t.ex. egen ADC, GPIO-pinnar , batteritemp (ADC2) med mera.... om den då redan har ett färdigt protokoll för att styra/avläsa dessa via SMS/GPRS eller om man styr detta direkt från µC??
Behövs det en massa processorkraft (långa jobbiga kommunikationsprotokoll) för att använda denna? Jag borde väl kunna köra med en väldigt enkel processor, bara jag har UART?
Nyckeln till hur jag "pratar" med denna kanske är denna meningen i databladet:
ochADH8066 module is a quad band GSM/GPRS communication module. It supports
standard AT commands and enhanced AT commands which provide rich voice
and data communication functions. It’s an ideal solution for various communication
applications.
AT Commands GSM Reference Guide2.4. UART Interface
ADH8066 has two UART interfaces. UART0 is used for software download to the
module flash system and AT COMMAND interface. The maximum baud rate is
115,200bps. UART1 is reserved.
Med en viss sannolikhet kommer du att behöva fler och/eller annorlunda in- och utgångar så bygg istället ett eget kort och placera ett lämpligt GSM/GPRS-modul på det. Skulle det modul avlida kan resten fortfarande användas, det behövs bara seriesnören till ett annat modul då, kan kanske fungera med gammal mobil eller så.
I mitt projekt har jag bara GND, TX och RX (RS232 nivå) kopplat till GSM/GPRS-enheten och allt körs seriellt med AT-kommandon, på det vis kan jag byta modul helt efter eget huvud och efter vad jag har liggande.
Inget hindrar din styrning ifrån att kunde skicka larm om det händer något, skicka status var vecka, skicka felmeddelande vid strömavbrott (kräver backup-batteri) eller annat du vill ha, det är ju DU som berättar för µC'n vad den ska hålla på med. När väl det fungerar att sända och ta emot SMS är resten upp till fantasin. Personligt skulle jag gärna vilja ha styrning av utebelysningen, värmen (kanske i enskilda rum/hela huset/gäststuga?) och lite annat.
Jag skulle också gärna att den kunde stega till GPRS-läge och skicka ett kort från ett web-cam så man ser snödjup eller liknande, när det är skickat ska den återgå till GSM-läge igen.
Nu råkar jag ha ett extra identisk modem liggande men det är ett olycksfall i arbetet, det var egentligen kastat och jag skulle se om jag kunde laga det, felet var att det försökte koppla upp med GPRS (just detta modem kan göra det automatisk) så jag gav det kommandot att lägga ner = allt OK.
Nej, det är inte till salu, jag behöver det till annat.
I mitt projekt har jag bara GND, TX och RX (RS232 nivå) kopplat till GSM/GPRS-enheten och allt körs seriellt med AT-kommandon, på det vis kan jag byta modul helt efter eget huvud och efter vad jag har liggande.
Inget hindrar din styrning ifrån att kunde skicka larm om det händer något, skicka status var vecka, skicka felmeddelande vid strömavbrott (kräver backup-batteri) eller annat du vill ha, det är ju DU som berättar för µC'n vad den ska hålla på med. När väl det fungerar att sända och ta emot SMS är resten upp till fantasin. Personligt skulle jag gärna vilja ha styrning av utebelysningen, värmen (kanske i enskilda rum/hela huset/gäststuga?) och lite annat.
Jag skulle också gärna att den kunde stega till GPRS-läge och skicka ett kort från ett web-cam så man ser snödjup eller liknande, när det är skickat ska den återgå till GSM-läge igen.
Nu råkar jag ha ett extra identisk modem liggande men det är ett olycksfall i arbetet, det var egentligen kastat och jag skulle se om jag kunde laga det, felet var att det försökte koppla upp med GPRS (just detta modem kan göra det automatisk) så jag gav det kommandot att lägga ner = allt OK.
Nej, det är inte till salu, jag behöver det till annat.
Förslag på lämpliga moduler?ett eget kort och placera ett lämpligt GSM/GPRS-modul på det.
Faktisk inte. Jag har ett Fargo Maestro 100 men nära nog alla enheter som kan kommunicera med AT-kommandon via ett seriellt gränssnitt är enkla att använda. Finns ju vissa som säljer ibland och på Tradera/Ebay borde det finnas en del att hitta.
Men den som jag länkade till ovan borde väl i så fall fungera utmärkt? Den var ju inte så dyr i alla fall. Har annars svårt att hitta vad som finns att välja på.
EDIT: ELFA har annars en för 60 kr
78-405-40
Det står inte tillverkare, men om den bara heter "M25" så kanske det är denna:
Synapsis M25A GSM MODULE
Har dessa moduler inbyggd antenn, eller måste man krångla med att ansluta en extern?
Jag har jobbat med mikrovågor förr, men slipper gärna, då jag inte har utrustning att trimma med.
EDIT, igen: "Antenna connector: Coaxial connector antenna pad", nåja, då är det ju inte så svårt.
Den 60-poliga kontakten (axk560145j) är tydligen gammaldags och svår att få tag på. Blir ett bökigt projekt för att få alla pusselbitar att passa ihop, känns det som.
EDIT: ELFA har annars en för 60 kr

Det står inte tillverkare, men om den bara heter "M25" så kanske det är denna:
Synapsis M25A GSM MODULE
Har dessa moduler inbyggd antenn, eller måste man krångla med att ansluta en extern?
Jag har jobbat med mikrovågor förr, men slipper gärna, då jag inte har utrustning att trimma med.
EDIT, igen: "Antenna connector: Coaxial connector antenna pad", nåja, då är det ju inte så svårt.
Den 60-poliga kontakten (axk560145j) är tydligen gammaldags och svår att få tag på. Blir ett bökigt projekt för att få alla pusselbitar att passa ihop, känns det som.

Jo, men vad spelar det för roll? Är den sämre? Svårare att lära sig använda? Finns det bättre alternativ och varför i så fall? Jag vet inte vad jag ska titta efter i databladen... 

Vad jag främst vill veta är om jag alls är på rätt spår - dvs. om det är ungefär en sådan modul som är det enklaste att använda, eller om jag borde använda något helt annat? Sedan ska jag ju försöka begripa hur jag använder den, dvs. hur jag initialiserar och startar upp den och hur jag ger kommandon etc... Lite kan jag ju läsa i "AT commands" guiden, men den är lite otydlig. Det står hur kommandona ska se ut, men hur etablerar jag kommunikationen? Är det bara att börja skicka kommandon på UART-en efter att ha slagit på strömmen? Vilka kommandon behövs för att allt ska fungera etc. etc.... Skulle sitta fint med ett enkelt exempel så man kan skicka sitt första SMS eller reagera på ringsignal och kolla "nummerpresenatatören".
Det lilla jag minns från detta så skickar man just bara de tecknen alltså "AT" (stora bokstäver) sen det kommandot man vill ha.
MEN jag tycker detta borde stå i databladet iaf vad som behövs för en "typisk" anslutning.
På den gamla goda BBS-tiden var detta ju vardagsmat nu minns man ju inte ett skit
MEN jag tycker detta borde stå i databladet iaf vad som behövs för en "typisk" anslutning.
På den gamla goda BBS-tiden var detta ju vardagsmat nu minns man ju inte ett skit