Två spänningsregulatorer till samma brygga?
Två spänningsregulatorer till samma brygga?
Hej,
jag har behov av både 12 volt och 5 volt stabiliserat i mitt projekt. Nu undrar jag om det är något speciellt att tänka på om jag skall koppla en 7812 och en 7805 till samma brygga? Kan jag lägga båda ingångarna parallellt på bryggans positiva terminal?
jag har behov av både 12 volt och 5 volt stabiliserat i mitt projekt. Nu undrar jag om det är något speciellt att tänka på om jag skall koppla en 7812 och en 7805 till samma brygga? Kan jag lägga båda ingångarna parallellt på bryggans positiva terminal?
- Klas-Kenny
Re: Två spänningsregulatorer till samma brygga?
Kopplar du dem parallellt fungerar det alldeles ypperligt. 

Ja, det kan du. Det går bra, kom bara ihåg glättningskondensatorn samt avkopplingskondensatorerna (se databladen).
Man kan också koppla 7805 efter 7812 då man har 12 V - 5 V = 7 V marginal. Vad som faller som effektivast beror nog på vilka strömmar man har för 12 V respektive 5 V.
Det blir samma effektutveckling fast då fördelat på 2 regulatorer.
Du har så rätt så. Inbillade mig det andra för det händer då och då att man ser konstruktioner där två spänningsregulatorer sitter efter varandra. Andra skäl än effektivitet kan vara spänningstålighet på ingången.
Enligt ovan ser vi att förlusteffektiven för båda alternativen blir
Ptot = (Vs - 12)*I12 + (Vs - 5)*I5
där Vs är den oreglerade spänningen, I12 strömmen genom 7812 och I5 strömmen genom 7805.
Enligt ovan ser vi att förlusteffektiven för båda alternativen blir
Ptot = (Vs - 12)*I12 + (Vs - 5)*I5
där Vs är den oreglerade spänningen, I12 strömmen genom 7812 och I5 strömmen genom 7805.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fast kopplar man 5V efter 12V så måste ju 12V-regulatorn klara både 5V-lasten och 12V-lasten. Kopplar man den parallellt så belastas 12V-regulatorn bara med 12V-lasten.
Nerre: Det kan ju vara positivt också, ifall t.ex. 12V-regulatorn av situationen redan måste vara en jättemaffig regulator med kylning. 5V-regulatorn lämnar ju över lite av effektförlusten till 12V-regulatorn, så den på 5V kanske då kan väljas med billigare/mindre effekttålig kapsel.
- prototypen
Eller så är det att strömmen från 12 volten är liten och då fördelar sig effektförlusten jämnare på regulatorerna.
Räkna på båda fallen, finns nog ingen enda sanning.
Protte
Räkna på båda fallen, finns nog ingen enda sanning.
Protte
Nej, precis, det beror helt på ingående laster och så. Men det finns inget direkt "magiskt" bakom att välja den ena lösningen framför den andra utan det är helt enkelt ett design-val.
I vissa fall kan det ju vara så att man vill gardera sig mot fel, t.ex. att man vill att om 12 V inte finns så ska inte heller 5 V finnas, eller tvärtom så vill man kanske att 5 V finns kvar även om 12 V dör.
I vissa fall kan det ju vara så att man vill gardera sig mot fel, t.ex. att man vill att om 12 V inte finns så ska inte heller 5 V finnas, eller tvärtom så vill man kanske att 5 V finns kvar även om 12 V dör.
Ett tips är att lägga en resistor framför 5V regulatorn. Dimensionera den så att max ström ut ger ca 3V spänningsfall i 7805. Regulatorn behöver ca 3 V över sig för att fungeta OK. Då behöver man inte bränna så mycket energi i regulatorn. Det sker i resistorn.
Tack för all information och diskussion. Tack också för tipset med resistorn före!