kondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Erikswe

kondensatorer

Inlägg av Erikswe »

Har ett gammalt moderkort som jag tänkte min lille son skulle få använda i sin dator. Det var 3 kondensatorere som var bulliga och 2 av dom hade börjat läcka. De var 10v 2200uF. På skoj kontaktade jag tillverkaren, Soltek, och undrade vad jag skulle tänka på när jag bytte dom. Döm till min förvåning när de ville ha min adress för att kunna skicka nya!! :shock:
5 dagar senare fick jag ett rekommenderat brev från Taiwan med ca 30 kondensatorer i olika storlekar :D ....men nu till min fråga...de som jag fick var på 6,3v 3300uF. Jag kontaktade dom igen och de sa att det skulle fungera bra....Stämmer det??
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Få skickat sig 30 olika kondingar från Taiwan gratis är inte illa! :shock: Tänkt om det kunde hända lite oftare. Verkligen överraskande. :)

Du skall kunna använda dom utan problem. Förmodligen kommer dom att bli utsatta för 5v eftersom dom förra hade en märkning på 10v. Hade det varit 12v så hade dom varit märkta med 16v. Att mer än en kondensator blivit bullig kan ev indikera på ett allvarligt fel i moderbordet. Men har du tur så har kondensatorerna som satt i bara varit några måndags ex och inte varit bra från början. Byter du dessa så borde det fungera om allt annat är ok. Men byt alla 3 även om den tredje ser ok ut. Var sen noga med att dom kommer på rätt håll när du sätter i dom!
Erikswe

Inlägg av Erikswe »

Det sitter ganska många på bordet...men bara 3 som ser dåliga ut. Jag fick så att jag kunde byta alla på bordet...kanske skulle göra det. Jag har hört att många moderkortstillverkare hade problem med kondensatorer som de köpt billigt...men som inte höll länge...Det är visst bara Abit som erkänt det.

Den supporten kan man inte klaga på :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite OT men rörande bra support:

Jag hade en Belkin Router med 4 utgånger då jag hade ComHem 0,5.
Den fungerade bra men då jag flyttade till hus fick jag Adamo 8Mb började den att hänga sig någon gång iblant.

Slängde iväg en e-mail o undrade om det fanns någon uppgradering eller så?

Fick svar: ge oss din postadress tack. Skickade iväg den och ett par dagar senare damp det ner en splitterny router! Inget "skicka tillbaka den gamla", faktura eller så. Till min "fasa" är det 4 kabelutgånger + WLAN (802.G)....gråter "jättemycket" över det, speciellt som frugan har laptop med WLAN och jag med....

Jag gillar Belkin! ;-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha ok fick för mig att det bara var dessa 2 av 3 som var konstiga. Men i så fall så skall du absolut byta alla.

Ja jag har också hört att det varit problem med vissa mb tillverkare, så det är väl därför. Men man blir förvånad ändå.

Icecap: det var inte dåligt!
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

OT om bra support
Hadde köpt ett borrstativ till dremel, men stativet var totalt odugligt glappade som fan i sidled. Sickade ett mail till dremel supporten och efter nån dag får jag svar om att dom vill ha min adress och ska sicka mig ett nytt borrstativ av nya moddelen som inte har dessa problem.

On TO
En liten länk om kondensatorer på moderkort.
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30328/article.html
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tyvärr är det många både konstruktörer och produktionsledare som verkar tycka att det enda som avgör vilken kondensator man skall ha är priset och möjligen storleken - titta igenom och räkna igenom färdiga konstruktioner och ni kommer att förfasas över hur feldimentionerat det ofta är. Man tar inte hänsyn till ESR och max tillåten rippel - funkar kanske bra när kondingen är ny, men när den åldras så uppstår en massa underliga fel. Visst kostar bra kondensatorer mer än dåliga, men bygger man för livslängd och tillförlitlighet så är det inte en komponent som man skall fuska med.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Måste bara tillägga att jag tycker Kjell o Company har bra support eller vad man ska säga, iallafall vad jag har märkt.

Beställde 10st ic kretsar därifrån och såg när dom kom hem att dom hade skickat fel så efter ett telefonsamtal så skickade dom den rätta sorten och ville inte ha tillbaka dom gamla. :)

Men det var ju trots allt deras fel.
Skriv svar