Bild beskärning och storleks ändring.
Bild beskärning och storleks ändring.
Jag letar efter en mjukvara för att enkelt kunna beskära och ändra storlek på bilder.
Jag sett ett tips här tidigare, men nu hittar jag inte det.
Jag sett ett tips här tidigare, men nu hittar jag inte det.
Re: Bild beskärning och storleks ändring.
Jag använder GIMP.
I och för sig använder jag bara 3-4 funktioner av alla hundra...
(Skala, beskära, kontrast/ljus och spara).
I och för sig använder jag bara 3-4 funktioner av alla hundra...
(Skala, beskära, kontrast/ljus och spara).
Kör du Windows så är PhotoShop Elements en bra programvara för en billig penning. Endast 900 kronor och det finns massor av bra funktioner.
Det finns som sagt var många gratis alternativ. Google Picasa och GIMP är två bra, finns även Paint.NET, IrfanView och säkerligen ett gäng andra.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Precis. Gimp och Irfanview gör det onödigt att lägga pengar på grafikprogram.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Värt satt notera är att vissa resize program är bildförstörande, den jag länkat till skall inte vara det.
Alla program som ändrar upplösningen är förstörande om det är JPEG.
Beskärning går att göra icke-förstörande om det görs på gränserna mellan de block som JPEG delar upp bilden i.
Beskär man t.ex. TIFF så är det alltid icke-förstörande eftersom alla bildpunkter där alltid lagras med full färginfo. Det gäller ju nästan alla bildformat utom JPEG.
Beskärning går att göra icke-förstörande om det görs på gränserna mellan de block som JPEG delar upp bilden i.
Beskär man t.ex. TIFF så är det alltid icke-förstörande eftersom alla bildpunkter där alltid lagras med full färginfo. Det gäller ju nästan alla bildformat utom JPEG.
Är det få bilder det handlar om kan det till och med vara värt att köra online med sumo paint
jag brukar använda det när jag sitter vid en dator där jag inte kan installera program.

nackdelen med tecnos förslag är att den inte kan beskära. Men annars verkar det bra.
Dessa två är de enda jag behöver om jag kör Windows.PHermansson skrev:Precis. Gimp och Irfanview gör det onödigt att lägga pengar på grafikprogram.
Irfan-View är snabb och enkel men trots det en hel del funktioner.
GIMP lite tyngre, men har allt du behöver för bra bildredigering.