Hej!
Det är så att jag jobbar med att sätta in lysdioder i min bil och killarna på garaget.org tjatar om att jag måste säkra av då jag använder mig av 0,28mm^2 kablage mellan dioderna (Dock använder jag större och tjockare ledningar när jag drar elen runt i bilen). Dom säger att risken för elbrand finns osv. Jag har försökt hitta vilken säkring som i så fall blir aktuell. Jag kommer ha en kontrollpanel med 4 switchar och tanken är att jag ska säkra av dels innan kontrollpanelen och sedan efter varje switch (Som går till fyra olika sektioner i bilen).
Dioderna som används är av denna typen:
http://www.ebay.com/itm/100-x-5mm-Flat- ... 458wt_1265
Där finns även information som jag dessvärre inte förstår mig på.
Detta är kablaget som används mellan dioderna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 4-23&toc=0
Jag har ett motstånd på varje diod på 470 Ohm och batteriet i bilen levererar mellan 12-14 Volt. Dioderna är parallellkopplade.
Frågan är alltså, vilken säkring ska jag använda för att eliminera risken för elbrand?
Tack så länge!
Lysdioder i bilen - säkringar
Re: Lysdioder i bilen - säkringar
Lite terminologi först: LED'na är inte parallellkopplade! Om du parallellkopplar dom gör man det vid att koppla ihop dom direkt och sedan, på en "klunga" LED kopplar man ett gemensamt motstånd till som alla dra ström igenom. Slutsumman av den koppling är att dioderna dör, en efter en stadigt snabbare takt.
Du har ganska tydligt kopplat 1 st LED i serie med 1 st motstånd på 470 ohm, sedan kopplar du ett antal av dessa till matningen - och det är helt efter boken! Keep up the good work!
Varje LED får ~22mA och vid att multiplicera antalet LED på varje "slinga" med 22mA får du totalsumman per slinga. Till detta tar du en säkring som klarar detta + lite till - eller minst 1A, det finns ingen anledning att gå under det.
Har du många LED per slinga kanske du får biffa upp ledningen lite men till varje LED räcker det synnerligt fint med 0,28mm²!
Du kan även ta 2 st LED i serie samt 1 st motstånd på 330 ohm om du vill reducera antalet ledningar och motstånd.
Du har ganska tydligt kopplat 1 st LED i serie med 1 st motstånd på 470 ohm, sedan kopplar du ett antal av dessa till matningen - och det är helt efter boken! Keep up the good work!
Varje LED får ~22mA och vid att multiplicera antalet LED på varje "slinga" med 22mA får du totalsumman per slinga. Till detta tar du en säkring som klarar detta + lite till - eller minst 1A, det finns ingen anledning att gå under det.
Har du många LED per slinga kanske du får biffa upp ledningen lite men till varje LED räcker det synnerligt fint med 0,28mm²!
Du kan även ta 2 st LED i serie samt 1 st motstånd på 330 ohm om du vill reducera antalet ledningar och motstånd.
Länken visar ledning typ EKUX, den är solid entrådig. I bil bör man pga vibrationer använda t.ex. RKUB flerkardelig ledare.cribzor skrev:/.../Detta är kablaget som används mellan dioderna:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 4-23&toc=0
Jag håller med om att man bör inte ha stel tråd i bil.
Om man jämför med 230V-elregler så brukar man köra 10A på 1,5mm2, sen är det bara att räkna därifrån, d.v.s. utgå från 6,667A per kvadratmillimeter ledararea.
Med den länkade 0,28mm2-kabeln bör säkringen då vara på 1,8667A, det går säkert bra att avrunda till 2A. Med 2A kan du köra rätt många LED per säkring.
OBS att om du har flera led på samma switch så kan det vara en bra idé att seriekoppla dem (och ta ett motstånd på lite lägre värde) för att slippa elda upp den mesta effekten i motstånden... Om man ändå ska elda effekt i motstånden kan man ju lika gärna använda glödlampor
Om man jämför med 230V-elregler så brukar man köra 10A på 1,5mm2, sen är det bara att räkna därifrån, d.v.s. utgå från 6,667A per kvadratmillimeter ledararea.
Med den länkade 0,28mm2-kabeln bör säkringen då vara på 1,8667A, det går säkert bra att avrunda till 2A. Med 2A kan du köra rätt många LED per säkring.
OBS att om du har flera led på samma switch så kan det vara en bra idé att seriekoppla dem (och ta ett motstånd på lite lägre värde) för att slippa elda upp den mesta effekten i motstånden... Om man ändå ska elda effekt i motstånden kan man ju lika gärna använda glödlampor
Har du resistorn där du grenar av så begränsar den kortslutnings strömmen. Men du behöver ju ha någon säkring innan allt ihop.
Tack för alla svar!
Jag tror därmed att det blir 2A säkring (vilket är bra då jag har det hemma) 
Jag kör endast EKUX mellan dioderna och motstånden. All annan dragning är RKUB

Jag vet att kopplingen inte är 100% men jag håller faktiskt på att lära mig
Jag kör endast EKUX mellan dioderna och motstånden. All annan dragning är RKUB

Jag vet att kopplingen inte är 100% men jag håller faktiskt på att lära mig