Lödstation - Kjell, Jula, Clas O, Biltema - Synpunkter

PopUnoNkoK

Lödstation - Kjell, Jula, Clas O, Biltema - Synpunkter

Inlägg av PopUnoNkoK »

Tänkte höra om det är någon som använt båda dessa modeller och kan ge sin synpunkt på kvalite och kännsla. Alltså bara en jämförelse mellan dessa modeller.
Jag gissar att det kan vara intressant för fler än mig själv.
Jag har läst den klistrade tråden och lite annan info om lödstationer men inte hittat någon direkt jämförelse.

Jag utgår från att de fyra nedanstående Lödstationerna i själva verket är två olika modeller.

Min frågeställning är hur kännslan (byggkvalite) och funktion är. I denna jämförelse spelar priset ingen roll. Jag vill ha den som är, och känns, bäst för max 899:-
Just nu lutar det åt biltemas pga tesen, man får vad man betalar för. Helt enkelt lite dyrare och kanske lite bättre.
(Jag vet att detta inte är några värsting grejjer men jag är ingen värsting lödare heller. =)

Kjell&Co 599:-
http://www.kjell.com/?item=40255&path=7 ... ,723500000
Bild

Jula 595:-
http://www.jula.se/lodstation-213021
Bild

Clas Ohlson 899:-
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =162538697
Bild

Biltema 829:-
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... odstation/
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lödstation - Kjell, Jula, Clas O, Biltema - Synpunkter

Inlägg av tecno »

Swech 490:-

Bild
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=592

Ett prisvärt alternativ i den prisklassen du visar

Support your local dealer :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Lödstationen Weller WHS 40 är också något att hålla utkik efter om man vill ha en billig. Har för mig att jag inte betalade mer än runt 400 kr till 500 kr för denna på Rusta för sisådär 7 eller 8 år sedan. Dock ska den inte jämföras med Wellers professionella produkter som är betydligt dyrare.

Tidigare hade jag en enkel Vellman lödstation som redan dog efter ett par veckor. Efter att jag lämnat på lödsationen en halv dag hade värmeelementet till lödspetsen förkolnats och det var bara att slänga skiten. Konstruktionen var retligt enkel som dessutom påminde mer om en ljusdimmer. Allt som fanns i lådan var en tyristor kopplad till en potentiometer. För att lura kunden att den hade transformator fanns det en stor järnklump i botten också. Sammanfattat vill jag säga att Vellman som hittas på exempel Kjell och Co kan vara riktigt skit.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Konken har också http://www.conrad.se/L%D6DSTATION-ST50- ... 89_1508030 849:-

Ser ju åtminstone ok ut.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har använt en lödkolv lik den biltema saluför. Jag gillar den inte pga för kort och stel sladd, och sedan vart den glapp i värmepaketet efter några års användning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har haft både de 2 i första inlägget. Den nedersta dog med glapp.
Den översta har fått glapp den med och säger att värmen är 0 typ...

Så jag har haft otur med dem båda. Den översta kändes åtminstående gedigen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har en sån från Kjell (som jag inte använder längre), den fungerar hyfsat för pengen i alla fall.
Men är såklart inte att jämföra med exklusivare stationer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag säger bara: Weller... Fungerar och om de går sönder, kanske efter 20 år så finns det reservdelar...
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

tecno: Har du nån aning om hur den där står sig mot de alternativ jag länkade till. Alltså om man bortser från att den är billigare. Känns pennan/sladden bättre? Byggkvalite.
Den hade juh lite mindre "LullLull" men man kanske borde strunta i att tänka på det så mycket. :)
Om man köper denna, hittar man spetsar bara hos Swech då?

Någon som har testat den som V-G länkade till hos Conrad? Ser juh onekligen trevlig ut men där antar jag att man betalar en del för just "LullLull". `

Ush vilken djungel.

psynoise: Jag ser ingen skala alls på vredet där man ställer in tempen på den. (Weller WHS 40). Hur vet man vilken temp man ställt in. På den Analoga dvs.

Vi får se vad det blir av detta. =)

Tacksam för alla svar.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag har den från Classe ståendes i ett skåp. Den fungerade bra i ~3 år med _väldigt_ måttlig användning sedan blev det glappis i handtaget. Kan inte rekommendera den stationen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

PopUnoNkoK skrev:psynoise: Jag ser ingen skala alls på vredet där man ställer in tempen på den. (Weller WHS 40). Hur vet man vilken temp man ställt in. På den Analoga dvs.
Man ställer in temperaturen via en graderad potentiometer längst ner i högra hörnet. Sedan markerar en grön lydiod när inställd temperatur är uppnådd.

Ytterligare vill jag påpeka att om en lödstation har visning av temperatur säger inget om hur den egentliga temperaturen är. Att just mäta t.ex 400º C är svårt, antal grader relativt är oftast enkelt att uppnå hög noggrannhet men inte just faktiska tal. Med detta vill jag säga att en display är överflödig.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

psynoise skrev:Lödstationen Weller WHS 40 är också något att hålla utkik efter om man vill ha en billig. Har för mig att jag inte betalade mer än runt 400 kr till 500 kr för denna på Rusta för sisådär 7 eller 8 år sedan. Dock ska den inte jämföras med Wellers professionella produkter som är betydligt dyrare.
Den Wellern har dock mycket dålig metod för att fästa spetsar. Liten skruv från sidan. Lite korrosion och skruvning, så nöts spåret bort.
Dock mycket liten och bra penna, bekvämt "triangelgrepp".

Solomon 976 ESD är en bra station. Inte digital, men vad ska man med det till? 600 spänn hos ELFA: 82-422-08
Relativt dåligt utbud av spetsar dock.
Bild

Ser på elfa att Solomannen är utgående och har denna som ersättare: Xytronic LF-369D, 700:-, 82-422-72
Den ser ju helt OK ut också! Pennan ser smidigare ut än Solomons. :)
Bild

EDIT: Annars, angående talet om de långlivade Wellerstationerna: Min drygt två månader(?) gamla WS-81 gav fullständigt upp får ett par veckor sen.. Helt enkelt gav upp. Heaterlampan bara blinkade till när man slog på den. De är inte vad de har varit kanske? Eller kanske jag fick en riktigt sällsynt en ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

PopUnoNkoK .... jag har en annons ute på en weller som utklassar alla de tre du kollat på i livslängd. Budet i skrivande stund är på 100:- kr .......
Den är i väldigt gott skicka, övrig info finnes i tråden.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=54832
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag har haft en som är väldigt lik den från Clas Ohlson i 6-7 år nu. Skillnaden är att min har en LED-stapel för temperaturen istället för display.
Jag har lött månader med den och den har funkat väldigt bra. Inte ens spetsen har jag behövt byta.
Det enda som hänt att kontakten där sladden till kolven sitter fast i stationen kan glappa, felet uppstod efter att den stod ute nån vecka.
Lödkolven kan bli ganska varm där man håller den om man löder länge med hög effekt, inget som är nåt direkt problem vid normal användning dock.
Jag betalade inga 899kr för min, snarare runt 400kr om jag minns rätt.

Den från Kjell köpte jag förra sommaren för att ha på landet. Har bra använt den ett par gånger, men jag tyckte att den verkade ganska vettig, jämförbar med den ovan, kändes nästan lite mer seriös till och med.

På jobbet har vi fyra stycken Weller WHS 40. Dom är ganska trevliga för mindre jobb, men känns spontant lite klenare än ovanstående. Smidiga och fina till småjobb om man monterar en tunn spets dock. Dom har/hade något problem med passning eller materialval på plastringen i stativet till kolven
Minst två dom har smält fast kolven i stativet. Det verkar som att plaströret är något trångt, alternativt krymper det om den sitter där länge med hög värme?
Jag har fått lösa problemet genom att meka loss kolven ur stativet och helt enkelt borra upp hålet i plastbiten. Sedan har dom funkat.

Ska du ha en universalkolv tror jag dock nästan att du blir mest nöjd med den från Kjell av dessa tre. De andra lödstationerna i tråden har jag ingen erfarenhet av.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Plastringen i stativet har också krympt på min Weller WHS 40, dock har jag alltid haft ett annat stativ tillhands och inte tänkt mer på det. Fast köper man en idag tycker jag det felet borde vara åtgärdat, men är man intresserad av WHS 40 bör man nog kontakta Weller för att bekräfta att så är fallet.
Skriv svar