Störningar ekolod
Störningar ekolod
Hej!
Blev tipsad om att registrera mig här för att det finns gott om kunskap och engagerade hjälpsamma människor som eventuellt skulle kunna hjälpa mig. Gör ett försök!
Jag skaffade mig ett ekolod (Lowrance HDS-8 med en HST-WSBL givare) till båten här i höstas, men har problem med störningar när båtmotorn är igång (och laddar batteriet). Har testat 2 st olika störningsfilter (bilradiofilter för att bli av med generatorstörningar i första hand) för att bli av med problemen, men de har inte gjort någon skillnad alls. Matar jag ekolodet med ett separat batteri är störningarna helt borta och allt funkar felfritt, men det batteriet tar ju slut utan laddning...
Först misstänkte jag störningar via ekolodsgivarkabeln, men den har jag dragit ur och lagt utanför relingen, ingen skillnad. Störningarna kommer inte från luftbubblor eller något annat i vattnet, då det ser likadant ut när båten står stilla på tomgång med växeln i friläge. Gaspådraget påverkar nästan inte störningarna (linjerna blir lite lite tjockare ibland men det är inte linjärt med varvtalet).
Någon som har några idéer på vad detta kan bero på, vad mer jag kan testa för att bli fri detta?
Stort tack på förhand till er som funderar på detta en minut eller två!
Blev tipsad om att registrera mig här för att det finns gott om kunskap och engagerade hjälpsamma människor som eventuellt skulle kunna hjälpa mig. Gör ett försök!
Jag skaffade mig ett ekolod (Lowrance HDS-8 med en HST-WSBL givare) till båten här i höstas, men har problem med störningar när båtmotorn är igång (och laddar batteriet). Har testat 2 st olika störningsfilter (bilradiofilter för att bli av med generatorstörningar i första hand) för att bli av med problemen, men de har inte gjort någon skillnad alls. Matar jag ekolodet med ett separat batteri är störningarna helt borta och allt funkar felfritt, men det batteriet tar ju slut utan laddning...
Först misstänkte jag störningar via ekolodsgivarkabeln, men den har jag dragit ur och lagt utanför relingen, ingen skillnad. Störningarna kommer inte från luftbubblor eller något annat i vattnet, då det ser likadant ut när båten står stilla på tomgång med växeln i friläge. Gaspådraget påverkar nästan inte störningarna (linjerna blir lite lite tjockare ibland men det är inte linjärt med varvtalet).
Någon som har några idéer på vad detta kan bero på, vad mer jag kan testa för att bli fri detta?
Stort tack på förhand till er som funderar på detta en minut eller två!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Störningar ekolod
Jag antar att enda anslutningen till driftspänningen är just en GND samt en +12V ledning. Inget annat är ansluten förutom själva transducern, har jag rätt?
Med det menar jag ingen "jord"/noll eller liknande.
Om det är så är det ju ganska tydligt att du egentligen bara behöver filtrera spänningen in till ekolodet. Det kan göras ganska enkelt med t.ex. 58-655-90 kopplat in i matningen och några kondensatorer före och efter, t.ex. 100nF keramisk + 1000µF låg-ESR elektrolyt före och efter, det borde ge en ganska bra filtrering. nu vet jag inte vad ekolodet drar av ström och spolen pallar bara 1A men det kan du kolla upp själv.
Men om det finns en "jordslinga" o det hela blir det mer knepigt - men inte omöjligt. Man kan mäta detta vid att koppla bort + och GND matningen och inget annat och sedan mäta ohm mellan GND och instrumentets GND, då ska det vara avbrott.
Med det menar jag ingen "jord"/noll eller liknande.
Om det är så är det ju ganska tydligt att du egentligen bara behöver filtrera spänningen in till ekolodet. Det kan göras ganska enkelt med t.ex. 58-655-90 kopplat in i matningen och några kondensatorer före och efter, t.ex. 100nF keramisk + 1000µF låg-ESR elektrolyt före och efter, det borde ge en ganska bra filtrering. nu vet jag inte vad ekolodet drar av ström och spolen pallar bara 1A men det kan du kolla upp själv.
Men om det finns en "jordslinga" o det hela blir det mer knepigt - men inte omöjligt. Man kan mäta detta vid att koppla bort + och GND matningen och inget annat och sedan mäta ohm mellan GND och instrumentets GND, då ska det vara avbrott.
Re: Störningar ekolod
Problemet borde ha försvunnit med dom filter du provat men ett ekolod kan vara mycket känsligare för störningar och kräva ännu högre/bredare dämpning av skräp på matningen
Re: Störningar ekolod
Vi har också ett lowerange stavningen var nog inte helt rätt
men de är inte ett exakt lika
men vi har också problem med vårat de visar typ fel hela tiden och de ärdrar sig och håller på som om de inte hinner med fast de går typ 15 knop
kan vara skräp på sändarn men jag vet inte kan vara något annat också
///Martin
men de är inte ett exakt lika
men vi har också problem med vårat de visar typ fel hela tiden och de ärdrar sig och håller på som om de inte hinner med fast de går typ 15 knop
kan vara skräp på sändarn men jag vet inte kan vara något annat också
///Martin
Re: Störningar ekolod
Håller med Icecap, ett bra och riktigt installerat filter borde lösa detta. Kan också vara något så enkelt som dålig anslutning mellan batteriet och minus eller plus.
Att det visar fel vid "bara" 15 knop kan bero på vilket typ av ekolod du har. Ett vanligt djuplod funkar ok upp till 25-35knop men ett fikselod har betydligt lägre arbetsfrekvens och det kan mycket väl visa fel vid hög hastighet.
Att det visar fel vid "bara" 15 knop kan bero på vilket typ av ekolod du har. Ett vanligt djuplod funkar ok upp till 25-35knop men ett fikselod har betydligt lägre arbetsfrekvens och det kan mycket väl visa fel vid hög hastighet.
Re: Störningar ekolod
De är nog inget vanligt fiske ekolod
förra ägaren av båten köpte de för 10,000-15,000kr

förra ägaren av båten köpte de för 10,000-15,000kr
Re: Störningar ekolod
Det behöver inte vara billigare eller sämre för att vara ett fiskelod, snarare tvärt om.
Det krävs lite mer att se en fisk än botten
.
Det krävs lite mer att se en fisk än botten
Re: Störningar ekolod
Skulle någon vänlig själ vilja ge mig lite input för att beställa hem rätt prylar och bygga ett filter, t.ex. ett schema? Uppskattas väldigt mycket!
1A vid 12 volt verkar räcka enligt specifikationerna.
Med Vänlig Hälsning
Andreas
1A vid 12 volt verkar räcka enligt specifikationerna.
Med Vänlig Hälsning
Andreas
Re: Störningar ekolod
du behöver ett rejält bandpassfilter...m.a.o. en rejäl drossel...
ta en gammal 12v trafo och koppla sekundärlindningen i serie med matningsspänningen.
isolera primärspolens lindning(240v sidan) så att den inte kortsluts.
du kan lägga en stor kondensator efter drosseln, mot jord, åckså det ger ännu bättre filter.
gör det enkelt(vira kablar) bara för att testa...
ta en gammal 12v trafo och koppla sekundärlindningen i serie med matningsspänningen.
isolera primärspolens lindning(240v sidan) så att den inte kortsluts.
du kan lägga en stor kondensator efter drosseln, mot jord, åckså det ger ännu bättre filter.
gör det enkelt(vira kablar) bara för att testa...
Re: Störningar ekolod
Hej. Är du säker på att störningarna kommer in via spänningsmatningen? Ser att du skriver något om att du dragit ur, och om givarkabeln. Har du kört ekolodet utan givaren ansluten och kollat hur bilden ser ut? Det är ingen fara att göra detta en liten stund.
Icecap:s förslag fungerar sannolikt bra, men det är svårt att veta i förväg. Är man van vid det, och har lite olika komponenter att testa med så är det ingen omöjlighet att bli av med störningarna. Det kan dock vara så att det inte fungerar vid första försöket utan du får beställa igen/mer/annat för att testa.
Något som jag (nästan..) kan garantera löser problemet är en dc/dc. Tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =69-060-10
Förutsättningen är naturligtvis att det är rippel/övertoner/crap på matningen som är boven. Lycka till, /.
Icecap:s förslag fungerar sannolikt bra, men det är svårt att veta i förväg. Är man van vid det, och har lite olika komponenter att testa med så är det ingen omöjlighet att bli av med störningarna. Det kan dock vara så att det inte fungerar vid första försöket utan du får beställa igen/mer/annat för att testa.
Något som jag (nästan..) kan garantera löser problemet är en dc/dc. Tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =69-060-10
Förutsättningen är naturligtvis att det är rippel/övertoner/crap på matningen som är boven. Lycka till, /.
Re: Störningar ekolod
Nu har jag testat en hel del med detta problem. Bland annat har jag installerat en DC/DC-omvandlare, som inte hjälpte ett dugg. Jag har även installerat ett helt nytt batteri i båten, som jag EJ laddar från motorn utan endast har ekolodet anslutet till. Jag såg det som att "ge upp" och gå på den lösning som skulle fungera, även om jag var tvungen att ladda batteriet manuellt lite då och då.
Hur som helst, detta hjälpte inte heller. I höstas funkade det ganska bra med eget batteri, men då var batteriet och kablarna placerade flera meter ifrån motorn. Nu när batteriet är på sin "rätta" plats (ca 1 meter från motorn) så har jag störningar iallafall, trots att de är galvaniskt åtskiljda från varandra. Matande kabel ligger tillsammans med de andra kablarna fram till pulpeten (lite 12V för belysning bland annat, och motorinstrumenten). Så, jag antar att det måste vara luftburna störningar som tar sig in i 12V-kabeln och den vägen stör ekolodet. Det spelar som sagt ingen roll om jag drar givarkabeln långt ifrån dessa andra kablar. Jag har även testat med en ny givare utan förbättring, så det borde inte vara givaren det är fel på.
Motorn har insprutning och bränslepump. Tändstiften är resistorstift, tändkablarna vet jag inte. Vad sjutton kan det bero på, och vad kan jag göra åt det? Den funktionen jag får ut av mitt ekolod idag hade jag kunnat få ut för en tjugondel av kostnaden så jag vill verkligen komma till rätta med problemen.
Stort tack på förhand!
Med Vänlig Hälsning
Andreas
Hur som helst, detta hjälpte inte heller. I höstas funkade det ganska bra med eget batteri, men då var batteriet och kablarna placerade flera meter ifrån motorn. Nu när batteriet är på sin "rätta" plats (ca 1 meter från motorn) så har jag störningar iallafall, trots att de är galvaniskt åtskiljda från varandra. Matande kabel ligger tillsammans med de andra kablarna fram till pulpeten (lite 12V för belysning bland annat, och motorinstrumenten). Så, jag antar att det måste vara luftburna störningar som tar sig in i 12V-kabeln och den vägen stör ekolodet. Det spelar som sagt ingen roll om jag drar givarkabeln långt ifrån dessa andra kablar. Jag har även testat med en ny givare utan förbättring, så det borde inte vara givaren det är fel på.
Motorn har insprutning och bränslepump. Tändstiften är resistorstift, tändkablarna vet jag inte. Vad sjutton kan det bero på, och vad kan jag göra åt det? Den funktionen jag får ut av mitt ekolod idag hade jag kunnat få ut för en tjugondel av kostnaden så jag vill verkligen komma till rätta med problemen.
Stort tack på förhand!
Med Vänlig Hälsning
Andreas
Re: Störningar ekolod
Exakt var har du placerat de olika saker?
En DC/DC-omvandlare är knappast någon hjälp, den gör knappast mer än ett vettigt filter och i värsta fall är det en stor bov...
Ett filter på matningsströmmen ska placeras direkt innan ekolodet och inte nära ackumulatorn, har du testat det?
En galvanisk skild ackumulator hjälper inte mot ledningsburna störningar via kablar som ligger ihop, där kan en skärmstrumpa hjälpa istället. Men testa ett bra filter först, t.ex. 2 st 58-113-76 och 2 st 65-728-12. Placera detta filter strax innan ekolodet, rent fysisk.
Detta bör då filtrera bort de störningar som induceras i kabeldragningen.
En DC/DC-omvandlare är knappast någon hjälp, den gör knappast mer än ett vettigt filter och i värsta fall är det en stor bov...
Ett filter på matningsströmmen ska placeras direkt innan ekolodet och inte nära ackumulatorn, har du testat det?
En galvanisk skild ackumulator hjälper inte mot ledningsburna störningar via kablar som ligger ihop, där kan en skärmstrumpa hjälpa istället. Men testa ett bra filter först, t.ex. 2 st 58-113-76 och 2 st 65-728-12. Placera detta filter strax innan ekolodet, rent fysisk.
Detta bör då filtrera bort de störningar som induceras i kabeldragningen.
Re: Störningar ekolod
Alla filter har jag placerat vid ekolodet när jag testat.
Tack för tipset, vart ska jag då placera dessa? En drossel i serie med + alldeles i närheten av ekolodet, och en konding mellan plus och minus alldeles vid ekolodet? Vad gör jag med de andra två? Ska andra drosseln in i serie på - och den andra kondingen...?
Tack för tipset, vart ska jag då placera dessa? En drossel i serie med + alldeles i närheten av ekolodet, och en konding mellan plus och minus alldeles vid ekolodet? Vad gör jag med de andra två? Ska andra drosseln in i serie på - och den andra kondingen...?
Re: Störningar ekolod
hur är det med kabeln till transduktorn - ekoloden sänder med stark nivå men lyssnar i µV-nivå på ekona vilket innebär att störningarna från motorn och switchade omvandlare som finns på båten kan fångas upp den vägen om inte kablarna är fullt skärmade och ingångarna balanserade med baluner mm.
