[First timer] Har jag förstört mitt Pickit 2? - - [LÖST]
[First timer] Har jag förstört mitt Pickit 2? - - [LÖST]
Hej!
Kände att jag ville prova på något nytt och såg Pickkit 2, starter kit hos Kjell & CO och slog till.
Tyvärr gjorde jag bort mig och laddade in mitt program där firmwaren ska ligga.
Går detta att rätta till och isf hur ska jag gå tillväga?
Det är en PIC 16F690 krets.
Mvh Robin
Kände att jag ville prova på något nytt och såg Pickkit 2, starter kit hos Kjell & CO och slog till.
Tyvärr gjorde jag bort mig och laddade in mitt program där firmwaren ska ligga.
Går detta att rätta till och isf hur ska jag gå tillväga?
Det är en PIC 16F690 krets.
Mvh Robin
Senast redigerad av Bemorph 13 november 2011, 15:35:23, redigerad totalt 1 gång.
- SeniorLemuren
Re: [First timer] Har jag förstört mitt Pickit 2?
Har du provat att uppdatera PICits operativsystem? se sidankapitel 6 i userguiden.
Hur gjorde du mer konkret ?
Det förvånar lite att man kan göra det du beskriver över huvudtaget.
Det borde vara kontroller i uppdateringsrutinerna att det är en
riktig firmware-fil man försöka uppdatera med.
> Det är en PIC 16F690 krets.
Ja, jo, men det har ju ingenting med firmware att göra.
Det förvånar lite att man kan göra det du beskriver över huvudtaget.
Det borde vara kontroller i uppdateringsrutinerna att det är en
riktig firmware-fil man försöka uppdatera med.
> Det är en PIC 16F690 krets.
Ja, jo, men det har ju ingenting med firmware att göra.
Är det en sådan här du köpt?
http://www.kjell.com/?item=87814&
Det är inte så att det är experimentkortet, och inte pickit2 programmeraren, som du sne-programmerat?
http://www.kjell.com/?item=87814&
Det är inte så att det är experimentkortet, och inte pickit2 programmeraren, som du sne-programmerat?
SeniorLemuren: När jag ansluter enheten säger den att den inte kan hitta någon krets därför kan jag inte göra dom där stegen :/
sodjan: Jag använde mig av kommandoradsverktyget pk2cmd med flaggan -D (os download).
nifelheim: En sån är det ja
Det är nog precis det jag lyckats med...
sodjan: Jag använde mig av kommandoradsverktyget pk2cmd med flaggan -D (os download).
nifelheim: En sån är det ja

> När jag ansluter enheten säger den...
Och vad är "enhetern" ? Och ansluts till vadå ?
Och vad är "den" som säger något ?
*Visa* vad den faktiskt säger!
Dina tolkningar av vad du tror att den säger är mindre intressanta.
> Jag använde mig av kommandoradsverktyget pk2cmd...
Varför ?
Och vad är "enhetern" ? Och ansluts till vadå ?
Och vad är "den" som säger något ?
*Visa* vad den faktiskt säger!
Dina tolkningar av vad du tror att den säger är mindre intressanta.
> Jag använde mig av kommandoradsverktyget pk2cmd...
Varför ?
EDIT: Löste det. Tydligen var det inte experimentkortet jag lyckats felprogrammera utan programmeraren.
Jag har haft experimentkortet i hela tiden och tänkt att det var det det var fel på, provade nu att dra ur det och tröck på den röda knappen på programmeraren.
Den började då blinka och den medföljande programvaran detekterade då att det inte fanns ett OS på programmeraren och bad mig välja ett.
Det fungerar nu iaf, stort tack till er som tog er tid att hjälpa mig!
sodjan: Bilden från kjell: http://www.kjell.com/?item=87814& programmeraren ansluts via usb till min dator och experimentkortet ansluts via dom 6 pins som sitter på det till programmeraren.
Bild 1 är vad som visas på skärmen när jag startar den medföljande programvaran med allt anslutet till min dator.
På bild 2 har jag manuellt valt Device och provat trycka på knappen Auto Import Hex + Write Device. (Knappen blev grå/genomskinlig efter att jag tryckt.)
Anledningen till att jag använde pk2cmd är för att det grafiska verktyget inte fungerar under Linux.
Jag har både Windows och Linux installerat på min dator. Det grafisk verktyget kunde lägga in .HEX filer tidigare och dom fungerade som tänkt.
Efter mitt missöde genom Linux fungerar tyvärr inte det längre.
Jag har haft experimentkortet i hela tiden och tänkt att det var det det var fel på, provade nu att dra ur det och tröck på den röda knappen på programmeraren.
Den började då blinka och den medföljande programvaran detekterade då att det inte fanns ett OS på programmeraren och bad mig välja ett.
Det fungerar nu iaf, stort tack till er som tog er tid att hjälpa mig!

sodjan: Bilden från kjell: http://www.kjell.com/?item=87814& programmeraren ansluts via usb till min dator och experimentkortet ansluts via dom 6 pins som sitter på det till programmeraren.
Bild 1 är vad som visas på skärmen när jag startar den medföljande programvaran med allt anslutet till min dator.
På bild 2 har jag manuellt valt Device och provat trycka på knappen Auto Import Hex + Write Device. (Knappen blev grå/genomskinlig efter att jag tryckt.)
Anledningen till att jag använde pk2cmd är för att det grafiska verktyget inte fungerar under Linux.
Jag har både Windows och Linux installerat på min dator. Det grafisk verktyget kunde lägga in .HEX filer tidigare och dom fungerade som tänkt.
Efter mitt missöde genom Linux fungerar tyvärr inte det längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: [First timer] Har jag förstört mitt Pickit 2? - - [LÖST]
Bra att det hoppade igång ! 
> Anledningen till att jag använde pk2cmd är för att det grafiska verktyget inte fungerar under Linux.
Att/om du kör Linux är ju en väldigt viktig information eftersom de flesta *inte* gör det.
De som är ointresserade av Linux (som jag) kan ju bara hoppa över det i så fall.

> Anledningen till att jag använde pk2cmd är för att det grafiska verktyget inte fungerar under Linux.
Att/om du kör Linux är ju en väldigt viktig information eftersom de flesta *inte* gör det.
De som är ointresserade av Linux (som jag) kan ju bara hoppa över det i så fall.