Spännhylsor med olika kvalité.
Re: Spännhylsor med olika kvalité.
Rita med tuschpenna på spännhylsans utsida, vrid runt i spindeln och se om färgen "slits jämt".
Prova med att köpa spännhylsor med bättre kvalitet som ett första steg så kanske det blir bättre.
Givetvis bra med hög kvalité på spännhylsor. Men allt som skrivits i tråden på slutet tyder att felet inte sitter där i detta fall. Kontrollera konan på spindeln som du är inne på Agwan. Eller mät upp konan på en hylsa (tror den ska vara 8 grader). Stämmer den (vilket den gör med allra största sannolikhet) och du inte får parallellitet i konan så måste det ju vara konan
Jag testa lite i min spindel, jag kan tryck upp en hylsa med verktyg men ganska lite kraft så den blir glappfri, samma sak utan verktyg.
Trycker jag lite lösare får jag ett glapp men jag upplever det som lika åt alla håll.
Hinner jag så ska jag köpa en indikatorklocka i morgon, då kan jag mäta vad jag har för kast.
Trycker jag lite lösare får jag ett glapp men jag upplever det som lika åt alla håll.
Hinner jag så ska jag köpa en indikatorklocka i morgon, då kan jag mäta vad jag har för kast.
Det är nog ställt utom tvekan att vinkeln skiljer mellan spännhylsa och chuck.
Frågan är vilken det är som är fel.
Att försöka mäta vinkeln tror jag inget på. Det är för små fel för att vara mätbart med enkla metoder.
I annonsen sitter det en hylsa monterad i spindeln.
Har du den hylsan kvar? I sådana fall kan vara läge att prova med den.
Skulle det vara fel på chucken har du ju 2-års garanti.
Frågan är vilken det är som är fel.
Att försöka mäta vinkeln tror jag inget på. Det är för små fel för att vara mätbart med enkla metoder.
I annonsen sitter det en hylsa monterad i spindeln.
Har du den hylsan kvar? I sådana fall kan vara läge att prova med den.
Skulle det vara fel på chucken har du ju 2-års garanti.
Om du har en vippindikator med tusendelar kan du prova att mäta konan i chucken.
Sätt fast klockan på bordet (t.ex. skruvstycket), gå emot vipparmen med konan, nolla Z och klocka, mata ner Z 5mm och läs av klockan.
Då borde den visa ca 0,703mm. Men det kan nog vara svårt att mäta små fel.
Sätt fast klockan på bordet (t.ex. skruvstycket), gå emot vipparmen med konan, nolla Z och klocka, mata ner Z 5mm och läs av klockan.
Då borde den visa ca 0,703mm. Men det kan nog vara svårt att mäta små fel.
Jag litar på den där tysken på Sorotec att det inte skall vara något fel på spännhylsorna. Han verkade ha koll. Sedan kan det ju finnas spännhylsor som är felaktiga, men alla i en sats? Och dessutom den som kom med spindeln som vickar precis lika dant.
Mäter jag på spännhylsorna så visar instrumentet 16 grader, alltså 8 grader mot centrumlinjen. Och det verkar vara rätt. Jag har inte fattat hur eller om mitt vinkelmätinstrument kan mäta invändiga vinklar också.
Jag skall låna en vippindikator idag och se om jag lyckas mäta i konan med den. Men det känns som 93% sannolikhet att det är konan.
Mäter jag på spännhylsorna så visar instrumentet 16 grader, alltså 8 grader mot centrumlinjen. Och det verkar vara rätt. Jag har inte fattat hur eller om mitt vinkelmätinstrument kan mäta invändiga vinklar också.
Jag skall låna en vippindikator idag och se om jag lyckas mäta i konan med den. Men det känns som 93% sannolikhet att det är konan.
#dessutom den som kom med spindeln som vickar precis lika dant.#
Jag är rätt övertygad om att felet sitter i chucken.
#Sätt fast klockan på bordet (t.ex. skruvstycket), gå emot vipparmen med konan, nolla Z och klocka, mata ner Z 5mm och läs av klockan.
Då borde den visa ca 0,703mm.#
Det är lurigt att mäta en kona på det här sättet.
Det är väldigt viktigt att mätarmen ligger parallellt med spindelns centrumlinje. Annars får man felaktigt resultat.
En bättre metod är att interpolera X/Z 0.70/5mm, och då ska klockan visa noll.
Man får kolla så att Z-axeln är parallel med spindeln, annars blir det mätfel.
Lika måste man vara noga med att mätspetsen ligger exakt i centrum på konan.
Som sagt, det är många fel som kan smyga sig in.
Förövrigt borde du ha rätt till garanti oavsett.
Konan kastar 0.015mm, och enligt specen ska max. kast vara 0.005mm.
Jag är rätt övertygad om att felet sitter i chucken.
#Sätt fast klockan på bordet (t.ex. skruvstycket), gå emot vipparmen med konan, nolla Z och klocka, mata ner Z 5mm och läs av klockan.
Då borde den visa ca 0,703mm.#
Det är lurigt att mäta en kona på det här sättet.
Det är väldigt viktigt att mätarmen ligger parallellt med spindelns centrumlinje. Annars får man felaktigt resultat.
En bättre metod är att interpolera X/Z 0.70/5mm, och då ska klockan visa noll.
Man får kolla så att Z-axeln är parallel med spindeln, annars blir det mätfel.
Lika måste man vara noga med att mätspetsen ligger exakt i centrum på konan.
Som sagt, det är många fel som kan smyga sig in.
Förövrigt borde du ha rätt till garanti oavsett.
Konan kastar 0.015mm, och enligt specen ska max. kast vara 0.005mm.
Jag har skickat ett meddelande till Kinesen jag köpte av. Vi får se om jag får något svar. Men jag skall fortfarande försöka mäta upp konan när jag kommer hem idag.
Har nu mätt upp konan, medelvärdet av 10 mätningar visar en vinkel i konan på 7.441 grader.
Jag mätte in så noga jag kunde att mätkulan var mitt i konan. Men som jag tycker det verkar när jag tänker efter så är det enda som kan hända om jag sätter kulan förskjutet något åt sidan att jag får en högre vinkel än verklig. Min uppmätta vinkel är ju mindre än 8 grader.
Kass kona, sur ägare. Någon som har en idé om hur det på ett rimligt enkelt sätt skulle gå att slipa/svarva om konan så att den får rätt vinkel? Att skicka tillbaka den till Kina med UPS kostar säkert tre papp.
Edit: Japp, det stämmde ganska så exakt, kostnad mellan 2700 och 3400:-.
Jag mätte in så noga jag kunde att mätkulan var mitt i konan. Men som jag tycker det verkar när jag tänker efter så är det enda som kan hända om jag sätter kulan förskjutet något åt sidan att jag får en högre vinkel än verklig. Min uppmätta vinkel är ju mindre än 8 grader.
Kass kona, sur ägare. Någon som har en idé om hur det på ett rimligt enkelt sätt skulle gå att slipa/svarva om konan så att den får rätt vinkel? Att skicka tillbaka den till Kina med UPS kostar säkert tre papp.
Edit: Japp, det stämmde ganska så exakt, kostnad mellan 2700 och 3400:-.
Det borde gå att sätta ett svarvstål direkt i fräsmaskinen och svarva om.
Jag antar att på en så här billig spindel har man inte kostat på slipning av konan.
Du får avvakta svar från kinesen.
Är han förnuftig inser han att returfrakten spårar ur, och helt enkelt skickar en ny spindel.
Jag antar att på en så här billig spindel har man inte kostat på slipning av konan.
Du får avvakta svar från kinesen.
Är han förnuftig inser han att returfrakten spårar ur, och helt enkelt skickar en ny spindel.
Har för mig att jag sett ett klipp med någon som slipade om en kona i spindeln med en ~dremel och liten slipten monterad på bordet. Ska leta runt lite...
Någon fler med samma modell på spindeln som mätt sin kona?
POS, mitt glapp är också lika mycket åt alla håll. Det är ju så det blir om konan inte har rätt vinkel. Men om du blir av med glappet bara du trycker i lite så är det nog inget problem med din.
Någon som vet hur man kan göra om konan? Det vore jäkligt jobbigt/dyrt att behöva skicka tillbaka den.
POS, mitt glapp är också lika mycket åt alla håll. Det är ju så det blir om konan inte har rätt vinkel. Men om du blir av med glappet bara du trycker i lite så är det nog inget problem med din.
Någon som vet hur man kan göra om konan? Det vore jäkligt jobbigt/dyrt att behöva skicka tillbaka den.
Hittade inte vad jag sökte, men jag hittade det här: http://www.practicalmachinist.com/vb/cn ... ir-122416/
Vet inte hur praktiskt det skulle vara med en så pass liten kona dock.
Vet inte hur praktiskt det skulle vara med en så pass liten kona dock.
Nä, liten kona och inte alls lika stabil maskin. Frågan är hur hårt det är i konan.
Men jag kanske inte har något alternativ...
Men jag kanske inte har något alternativ...