Relä som strular

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Relä som strular

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har kopplat in en IR-barriär som jag köpt från Kjell o Comp, till denna har jag en summer som ska ljuda när någon passerar IR-barriären. Summern har en ca 200meters ledning till IR-barriären. När summer är inkopplad "vibrerar" reläet i IR-barriären när jag drar handen förbi ljusstrålen. Kopplar jag bort summern låter det som det ska kick-klick när man drar handen förbi ljusstrålen. 200meter ledning är ju ganska mycket och jag har läst någonstans att det kan bli induktans i en lång ledning och detta kan resultera i att relä får "spel". Vad jag förstod skulle man kunna fixa dett problem med en konding på 0,1uF mellan "kontakterna" på reläet.
Jag har försökt med det men det hjälpte inte.
Vad ska jag göra ????? HJÄLP !!!
Har jag kopplat in kondingen på fel "kontakter" ?
Ska kondingen ha ett annat värde ?
Finns det något annat jag kan göra för att lösa detta problem ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

200 m....vilken kabel har du?

För mig låter det som om att du har på tok för tunna kabler och därmed får för hög motstånd i dom.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Låter som ett konstigt problem :?
Jag tycker inte att det borde vara något problem med att koppla in en summer till ett relä som sitter på ir barriären.

Summern har väl inget att göra med reläets spole utan är väl bara inkopplad på reläets kontakter och drivs av en annan spänningskälla?

Lägg ut en länk till den barriären du har köpt så är det enklare att förstå hur den ser ut och vad problemet kan vara, försök även beskriva det lite utförligare hur du har kopplat det osv.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jag har en gummikabel på 4x1,5mm2 2 ledare till matarspänningen 12v
och 2 till signal. Enligt data ska IR-barriären inte ta med än max 250mA
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Låter helt OK med kablerna. Dax att peta in ett kopplingsschema, det låter felkopplat på något sätt.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

IR-barriär
Kemo M116

Från Kjell o Company

Jag har inte så mycket mer data på den just nu. När jag öppnade den var all elektronik ingjuten i plast
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jag ritar gärna ett kopplingsschema men det blir nog inte ikväll men jag kan försöka förklara hur jag kopplat.
Jag har ett 12v blybatteri 28Ah som strömmating till IR-barriären, 200meter ledning 1,5mm2. På IR-barriären har jag 3 ledningar till relät A, B och C. A och B är slutna i viloläge. Jag har kopplat in mig på A och C som är slutna när man håller handen framför IR-barriären. Summern är inkopplad på samma strömkälla, en ledning till + på batteriet och en ledning till A, och C är kopplad till - på batteriet.
Daffe

Inlägg av Daffe »

Enligt ohm;s lag vid 12V och 400m ledning (fram och tillbaka) och en liten summer på gissningsvis 600 ohm så försvinner 10.63v pga förbrukare och ledningsresistansen. Det kan inte bli mycket kvar att få resten att fungera på. Det är klart att reläet "klapprar".
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om inte jag förstod det helt fel så var det väl summern i sig som var kopplad till dessa 200 meter och sen till relät? Inte att strömförsörjnings kabeln som var så lång.
Daffe

Inlägg av Daffe »

Just det. Antog vid min beräkning att batteriet och apparaturen är placerad 200meter bort. Och bara summern hemma.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Det som Cenorpa nämnde
"Summern har väl inget att göra med reläets spole utan är väl bara inkopplad på reläets kontakter och drivs av en annan spänningskälla?"

fick mig att fundera på om jag sepparerade spänningskällan till drivningen av IR-barriären och kretsen till summern, då skulle det inte finnas någon förbindelse till kretsen i IR-barriären.
Jag har nu kopplat in ett annat batteri (12v 8Ah) till summern och nu fungerar det, reläet "klapprar" inte. Jag begriper inte varför men det fungerar.

Henry och Daffe
IR-barriären är placerad 200meter från bostaden, spänningskällan och summern är plaserad i bostaden. Ska man räkna ledningens längd från batteriet till IR-barriären och tillbaka till batteriet 200m+200m ?
Jag räknade bara på 200m ledning, spänning 12v och ström max 0,5A då skulle förlusten va försummbar.
Att jag sedan använde samma spänningskälla till summer som ligger på en annat ledninspar till reläet i IR-barriären trodde jag inte skulle påverka matningen till IR-barriären.

Icecap
Jag hade gärna laggt upp kopplingsschemat på elektroniken i IR-barriären om jag hade något, tyvärr bifogades inget sådant vid köpet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett schema över den delen du har kopplat tänkte jag mig, vi får utgå ifrån att den färdigköpta delen klarar sig bra.

Men det verkar vara långa ledningar som ställer till det, du kan ju koppla in en transistor (i bostaden) som drivs av reläutgången och som i sin tur driver summern (kom ihåg den backvända dioden), detta skulle stoppa problemen med för mycket spänningsfall.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Icecap

Ok jag förstår vilken krets du menar. Jag ska rita det men det blir inte ikväll.
Jag ska även mäta spänningen vid IR-barriären, 200meter från batteriet

Godnatt
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja du får ett spänningsfall över varje ledningsdel så varje ledning måste måste räknas in.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har du kopplat såhär ska inte summern påverka om reläet orkar dra eller inte. Gör det det ändå, så är det batteriet som inte orkar med.
Bild
Skriv svar