Fräser i Ek med ett 1mm frässtål i Volframkarbid, Det här, och med tanke på att jag lyckats bryta ett i akrylplast tidigare (hade då 3mm stepdown och 500mm/min tror jag, spindlen maxad) undrar jag, hur fort vågar man köra med detta?
Kör med stepdown 1mm och min spindle klarar 11500–30000 rpm (obelastad, utan någon feedback).
Samt, var kan man hitta sådan information egentligen? Vore ju smidigt att slippa fråga varje gång jag kör i nytt material eller med nytt verktyg..
Om du absolut måste använda en så tunn fräs som 1mm i diameter så skall du köra spindeln på max och feedrate mellan 400 mm/min och 800 mm/min. Om man är osäker på feedrate så kan man börja lågt och öka successivt. Går fräsen av har man passerat den övre gränsen. Då noterar man material och skärdata i sin anteckningsbok så vet man vilken maxgräns man har till nästa gång det blir dags att fräsa i samma material med detta fräsverktyg.
Nåväl, jag har inga skärdata på Ek men om man fräser MDF med 1 mm skär så blir det 32 500 RPM och 812 mm/min.
By the way, Verkstadshandboken är en bra källa för skärdata och för femtioelfte gången upprepar jag samma sak "Sök på feedrate" så kommer det upp en massa bra info om hur man beräknar skärdata.
Om man knäcker en pinnfräs så har man hatt för stor spåntjocklek. Det går att räkna ut rätt lätt.
Matningshastighet (mm/min)= matningen per tand (mm/tand) x antal fräständer x varv per minut (n/min).
Så då vet du hur mycket din pinnfräs klarar. så gå inte över den gränsen sen bara!
Tack för svaren!
Gjorde om programmet lite mer optimerat så att jag inte behövde ta så mycket med 1mm skär då det är lite för känsligt för att köra med i onödan, men använde det fortfarande så. Körde då med 400mm/min 1mm skärdjup och 30k RPM (Borde det vara, om specsen på spindlemotorn stämmer), fungerade utmärkt i alla fall. Får väl prova lite mer vågat (högre matning) när jag fått hem de nya verktygen jag beställt på Ebay.
"The recommended values for chip load are based on the cutting tool material, the cutting tool size, and the hardness or machinability rating of the workpiece material. The recommended values for feed per tooth (chip load) can be found in charts in the Machinery’s Handbook (Verkstadshandboken), your textbook, and charts given to you by your tool salesperson".