Trasigt vallajärn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElOff81

Trasigt vallajärn

Inlägg av ElOff81 »

Undrar om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med mitt vallajärn som börjat krångla. På premiärturen så tyckte jag det blev väldigt varmt och kändes som det inte gick att ställa tempen på termostaten. När jag var färdig med första påläggningen av valla så drog jag ut kontakten till järnet och när jag skulle använda det igen så blev det ingen värme i det. Har monterat isär det för att se om jag kunde hitta något uppenbart fel men ikke (är kass på el). Det ända som jag tycker vara skumt är någon typ av (bi) metallbrytare som inte går ihop så järnet blir varmt för om jag pillar ihop blecken så blir järnet varmt men när det har varit varmt ett tag så går blecken isär och det går inte få värme i det igen. se bilderna
Någon vänlig själ som har någon ide om vad det kan vara som är galet med det, hoppas ju på snön ska komma snart och det vore skönt att slippa köpa ett nytt om det går att laga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Trasigt vallajärn

Inlägg av Danny »

Den vita bimetallbrytaren är överhettningsskyddet.
Löser den ut, har du med största sannolikhet termostatfel.
Vid reparation brukar man byta båda.
ElOff81

Inlägg av ElOff81 »

Okej då får jag försöka luska fram vart man kan hitta dessa saker, överhettnings skyddet + termostaten. Är det några vanliga saker så det går att få tag i lätt och till vilket pris? Vilken del menar du med termostaten? är det den andra brytaren på bild på. Nu ligger den ju ihop hela tiden hur jag är skruvar mässing skruven upp eller ner. Känns surt att behöva investera i ett nytt när det var första gången jag använde det i veckan och butiken jag köpt det i har upphört :evil:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Föreslår att du lämnar in det till lämplig reparatör, då du inte skall fixa det själv, eftersom du själv säger "kass på el"
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det som har en justerskruv är termostaten. Vid rumstemperatur är den nog tillslagen oavsett inställning, men när det börjar närma sig arbetstemperatur på järnet finns det ett justerintervall där den öppnar.

Det ligger lite i vad TomasL säger, både överhettningsskydd och termostat måste fungera. Om man förbikopplar dom så resulterar det ofta i brand.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Öh, Frenzy, det sa jag inte :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Normalt skulle lite Ohmsk mätning ge svaret,
men eftersom du inte har den kunskapen blir nog rådet, köp ett nytt för 400:- Mixtra inte.
Om det är nytt finns det väl garanti!
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det ser ut som någon redan har mixtrat med den. Den röda tråden hör inte hemma där.
Den tråden är dessutom farlig då isoleringen nog inte tål temperaturen och kan smälta med kortslutning som följd.
Jag tycker att det ser ut som att det redan smält där röda trådens isolering ligger mot värmetråden
Dessutom så verkar den röda tråden vara kopplad så den kopplar in inkommande fas direkt till värmetråden och samtidigt
kortsluter termostaten så regleringen av temperaturen görs av överhettningsskyddet.

Släng och köp en ny. Som den är nu så är den livsfarlig.

Även om du lyckas få tag på reservdelar så är det svårt att koppla in dom på ett bra sätt. Alla anslutningar är punktsvetsade för att tåla temperaturen.
ElOff81

Inlägg av ElOff81 »

Ja det verkar som jag får bit i det sura och köpa ett nytt men det känns ju bättre när man vet att man inte kan laga det själv. Frågar man inte så får man ju inte reda på något. Som jag skrev så är det helt nytt, den röda tråden är monterad från början, har inte satt ditt några extra saker eller gjort egna kopplingar, är ju ett SWIX järn ,reklamera järnet blir svårt då affären upphört.
Tackar för alla era svar och jag lovar, jag ska inte försöka laga det.

//Henric
Senast redigerad av ElOff81 13 november 2011, 14:15:18, redigerad totalt 1 gång.
ElOff81

Inlägg av ElOff81 »

PS: Här ser ni hur sladdarna var kopplade innan jag montera isär det. Den blåa och svarta sladden men brunt skyddshölje går till en diod och ett motstånd som slocknar när rätt temp uppnåtts.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kontakta Swix direkt, och reklamera det.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Nu med sista bilden får man ju mer information och då ser det ut som den röda sladden faktiskt ska vara där.
Den går troligen till en lampa som lyser när elementvärmen är på.
På bilden ser det ut som det varit kortis mellan inkommande fas och lamptråd. Svarta gnist/värme-märken syns på platta
fasledaren och svarta brännskador på röda isoleringen matchar varand perfekt. Det har gjort att värmen alltid varit på.
Kortslutningen har ju också gjort att termostaten varit förbikopplad och faktiskt kan fungera.
Du skulle kunna trä på en teflonslang över skadan och prova.
Annars gör som TomasL säger. Reklamera till Swix, det här är ju en farlig design speciellt om den röda sladden dår ut genom samma hål som den oisolerade fasledaren så dom kläms mot varand (Syns dåligt då hålet är skymt på sista bilden).
ElOff81

Inlägg av ElOff81 »

Har nu skrivit ihop ett mail till swix och förklarat mitt problem med deras produkt så får vi se va jag får till svar, lovar att återkomma med det.

Pucco: När jag sitter och håller det i handen och kollar på det du påpekade så stämmer det helt och hållet. Plasten på den röda kabeln är bort smält och har uppenbarligen blivit kortsluten mot fasen och ja både den röda sladden och fasen är dragna upp igenom samma hål.
ElOff81

Inlägg av ElOff81 »

Då har jag fått svar av SWIX Norge och dom skulle skicka ner ett direkt, var väldigt tillmötesgående, det kallar jag kundservice.
Tack alla igen som kommit med kommentarer och fakta, det har varit till hjälp för mig.
Nu är det bara den älskade snön som fattas :pray:
Skriv svar