Köpte en sådan kul leksak på Biltema sist.
http://biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hob ... likopter/#
Den styrs med IR, frågan är om man kan styra den via en dator.
Vilket protokoll kan en sån ha? (Själv är jag novis på sånt)
Mest för att man kunde justera vissa parametrar i programmet i datorn och koppla joystic till den..
Tex. så är lyft spaken åter fjädrande på originalkontrollen, det kan man nog fixa rent mekaniskt iof.
Men en höjd gyro i Hkp skulle vara kul.
Nåväl lite tankar, och samtidigt frågan har nån annan gjort något liknande?
Lite info om leksaken:
Den flyger rätt stabilt som den är, å klarar en 8 min på färska Li-Poly batterier på 100mA.
Har en RGB led som blinka under, å sticker iväg med en bra fart uppåt.
Har bara provat inne än, men klart rekomenderbar leksak för vuxna.
Även vår dotter på 5 kör den, och i början bättre än pappa.
Lite som mör i stekpannan är det att flyga, då väggar bord passeras på kort avstånd.
Turbulens som blir värre ju lättare helikoptern är.
280:- spänn är en liten summa för en helikopter byggd i aluminium med skruvade detaljer.
Allt går att skruva isär, en dröm för "hemmaskruvaren".
Det följer med extra rotorblad samt svanspropeller och alu-fenor.
Så finns det ett kitt med reservdelar att köpa till för 50:- spänn.
Nä jag jobbar inte för Biltema å rekommenderar inte butiken i Botkyrka, sur personal, dålig lagerhållning, ingen ordning på hyllorna.
Gustavsberg är ny och rent med bra ordning och trevligare personal.
Snöfri vinter på er....
C-man
Styra en el helikopter med IR
Re: Styra en el helikopter med IR
Hade just sänt förra inlägget så skulle jag köra en vända igen.
Nu fungerar inte handkontrollen, ingen LED lyser.
Kan vara att den är kräsen för laddningsbara med 1.2V ?
Går till affären och köper nya 1,5V.
Funkar fortfarande inte.
Mäter batterierna 9,7V, det borde räcka, tar isär, kolla anslutningskablar från batteri, ingen ström på + kabeln.
Kabeln mäter ok från batteribläcket till kretskort, fortfarande ingen ström på kabeln.....
Bläcket hade tryckts in på pluspolen just så mycket att det inte fick kontakt, Biltema va det ja!!!
Nu funkar den igen så dags att ta nästa steg, titta inuti helikoptern.
Barnet sover, dags att skruva isär (så inte ungen hinner före).
Denna gång hade jag förstånd att ta mycket bilder, så vi kör en kavalkad.....
Förutom att dom nog byggs av barn i min dotters ålder (5år) så är dom tokbilliga med tanke på jobbet att sätta ihop dom samt material, mellanhänder, transport.
Att det sedan går att krascha rätt rejält utan att nått går sönder, känns tokbra.
Inte för att jag med flit har släppt den från taket i golvet, utan alla gånger man dragit in i väggen, golvlampan, eller då man inte tänker på att det är en del vikt man ska bromsa upp om man sänker snabbt.
Nu då får man några inlägg efter allt slit med bilderna?
Jo då jag fick ihop den å den fungerar när dottern vaknar i morgon.
Då ska vi köra ute test, om det är vindstilla....
C-man
Nu fungerar inte handkontrollen, ingen LED lyser.
Kan vara att den är kräsen för laddningsbara med 1.2V ?
Går till affären och köper nya 1,5V.
Funkar fortfarande inte.
Mäter batterierna 9,7V, det borde räcka, tar isär, kolla anslutningskablar från batteri, ingen ström på + kabeln.
Kabeln mäter ok från batteribläcket till kretskort, fortfarande ingen ström på kabeln.....

Bläcket hade tryckts in på pluspolen just så mycket att det inte fick kontakt, Biltema va det ja!!!
Nu funkar den igen så dags att ta nästa steg, titta inuti helikoptern.
Barnet sover, dags att skruva isär (så inte ungen hinner före).
Denna gång hade jag förstånd att ta mycket bilder, så vi kör en kavalkad.....

Förutom att dom nog byggs av barn i min dotters ålder (5år) så är dom tokbilliga med tanke på jobbet att sätta ihop dom samt material, mellanhänder, transport.
Att det sedan går att krascha rätt rejält utan att nått går sönder, känns tokbra.
Inte för att jag med flit har släppt den från taket i golvet, utan alla gånger man dragit in i väggen, golvlampan, eller då man inte tänker på att det är en del vikt man ska bromsa upp om man sänker snabbt.
Nu då får man några inlägg efter allt slit med bilderna?
Jo då jag fick ihop den å den fungerar när dottern vaknar i morgon.
Då ska vi köra ute test, om det är vindstilla....
C-man
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borde det inte bara vara att "spela in" IR koderna i datorn och sedan "spela upp" dem igen?
Akta starkt solljus om du ska prova utomhus. Felhantering vid bländad mottagare är inte alltid den bästa på dom här små leksakerna.