Bensinmätare volvo 740 (hur får man bort skyddslacken?)
Re: Bensinmätare volvo 740
Lödfläta vill inte ta bort allt. Går om jag håller på nog många gånger och lägger på nytt tenn och tar bort men då har jag redan bränt kretskortet.
Re: Bensinmätare volvo 740
Jag har renoverat en tankarmatur på en 740 -86:a. Det visade sig att flottören hade fastnat i röret pga att någon skruvat åt en slangklämma runt den för hårt (samt att jorden var dålig). Kikade en del på elektroniken också då det var nästan samma problem som TS har, att den visade rätt vid tändningspåslag för att sedan sjunka neråt. Minns att jag aldrig fick ordning på detta trots byte av några kondensatorer.
Re: Bensinmätare volvo 740 (hur får man bort skyddslacken?)
Har provat gnugga bort lacken med aceton men det tar ingenting. Har provat löda bort komponenter och gjort rent så gott det gick men det bubblar ändå upp rester av lacken som kokar i tennet och gör lödningen matt, skrynklig och full i blåsor och porer.
Vad ska jag använda för att få bort skiten? Just nu skiter jag totalt i om komponentmärkningar osv försvinner bara jag kan löda om dom så att nån blir att fungera
edit: har även provat flussmedel, lödfläta och tennsug
Vad ska jag använda för att få bort skiten? Just nu skiter jag totalt i om komponentmärkningar osv försvinner bara jag kan löda om dom så att nån blir att fungera
edit: har även provat flussmedel, lödfläta och tennsug
- anders_bzn
- Kontakt:
Mekanisk rengöring?
Jag har gjort rent oxiderade ben på ic-kretsar med en liten roterande mässingsborste som man har till sin dremmel. Nu har jag ingen sådan utan satte den i pelarborren...
Jag har gjort rent oxiderade ben på ic-kretsar med en liten roterande mässingsborste som man har till sin dremmel. Nu har jag ingen sådan utan satte den i pelarborren...
Glasfiberborste, helt oumbärlig!
Finns på kjell.com tex.
Finns på kjell.com tex.
Nu är ju problemet att dom doppat halva kortet i lack (varför just halva förstår jag inte men det är väl känsligare delar på den sidan) så ovansidan och hålen runt benen på alla delar är ju också fulla i kladd som smälter in.
-
Hade samma problem på en 740 89.
Den levde disko och hängde med på gaspådrag etc.
Lösning?
Lödde om alla lödpunkter på mätaren.
Hade ur tankarmaturen och bytte kablar och 'smörjde' upp flotören och justerade in den i våg om man så säger. rätt känsligt. tog även och behandlade plåten och fixade till slanganslutningarna som är rätt så dåliga då de är böjda. kan man kallöda så svetsa dit ett par nya raka anslutningar på den gamla och dit med något skyddande klet så att vatten inte kan rinna in eller angrippa metallen.
se även över jordningen. vanligt att felet uppstår/försvinner man man bromsar dvs jordfel.
Fungerade fint i typ 1½ år fast jag körde alltid ändå på trippen.
Den levde disko och hängde med på gaspådrag etc.
Lösning?
Lödde om alla lödpunkter på mätaren.
Hade ur tankarmaturen och bytte kablar och 'smörjde' upp flotören och justerade in den i våg om man så säger. rätt känsligt. tog även och behandlade plåten och fixade till slanganslutningarna som är rätt så dåliga då de är böjda. kan man kallöda så svetsa dit ett par nya raka anslutningar på den gamla och dit med något skyddande klet så att vatten inte kan rinna in eller angrippa metallen.
se även över jordningen. vanligt att felet uppstår/försvinner man man bromsar dvs jordfel.
Fungerade fint i typ 1½ år fast jag körde alltid ändå på trippen.
Då var just de problemet att det inte går att löda om mina mätare utan att det blir värre.
Armaturen är ju utbytt till den nyare utbytesmodellen i plast så den ska det inte vara några fel på.
Armaturen är ju utbytt till den nyare utbytesmodellen i plast så den ska det inte vara några fel på.
En del typer av lack löses upp av bromsvätska, vanlig typ då inte silikonbaserad.
Det ska provas, har förstört en mätare som kan offras för ett sånt experiment