Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av H.O »

Jo att det var till BT30-spindeln förstog jag.
Har du kollar upp läpligt varvtal och hur mycket effekt det går att köra en 20mm fräs genom stål? Jag tror du måste börja där och sedan se om det är rimligt att uppnå med en 2.2kW motor - samtidigt som du vill kunna köra maxvarv (5-6krpm) på samma "växel". Jag har inte tittat på lämpliga varvtal etc men spontant skulle jag försöka göra 1:2 och 2:1. Annars TROR jag inte du har moment så det räcker på de lägre varvtalen.

DORMER Selector (gratis nerladdning) talar om lämpligt vartal och effektåtgång för typ alla Dormers fräsar i en mängd olika material, kan vara värt att ta en titt så du inte hamnar helt fel - vare sig upp eller ner på effekt-skalan.
thewho

Inlägg av thewho »

Kollade snabbt igenom tråden, har du inte börjat bygga någon fräs? Eller är jag ute å cyklar?
krille356

Inlägg av krille356 »

H.O skrev:Jo att det var till BT30-spindeln förstog jag.
Har du kollar upp läpligt varvtal och hur mycket effekt det går att köra en 20mm fräs genom stål? Jag tror du måste börja där och sedan se om det är rimligt att uppnå med en 2.2kW motor - samtidigt som du vill kunna köra maxvarv (5-6krpm) på samma "växel". Jag har inte tittat på lämpliga varvtal etc men spontant skulle jag försöka göra 1:2 och 2:1. Annars TROR jag inte du har moment så det räcker på de lägre varvtalen.

DORMER Selector (gratis nerladdning) talar om lämpligt vartal och effektåtgång för typ alla Dormers fräsar i en mängd olika material, kan vara värt att ta en titt så du inte hamnar helt fel - vare sig upp eller ner på effekt-skalan.
Helt rätt tänkt, ska försöka uppskatta/beräkna effektbehovet :)

Grundade mina preliminära antaganden på hur Thormach hade växlat sin maskin.
krille356

Inlägg av krille356 »

thewho skrev:Kollade snabbt igenom tråden, har du inte börjat bygga någon fräs? Eller är jag ute å cyklar?
Nepp, har inte börjat bygga ännu.....

Håller på att grov rita och fastnar lite här och var, som nu på spindeln.

Vill helst ha alla delar på plats innan jag börjar bygga, när jag väl gjutit och tillverkat alla delar kommer det bli mycket dyrare/jobbigare att ändra än vad det är nu.
Kommer nog bli fel så det räcker ändå :vissla:
thewho

Inlägg av thewho »

Haha, ok.
Vad är det för typ av maskin du ska bygga?
krille356

Inlägg av krille356 »

Det kommer att bli en portal gjuten i EG på ca 3-500 kg, arbetsområde 500x500x300 ungefär. Ritningar kommer att komma senare när jag kommit så lång att jag börjar känna mig hyfsat nöjd med designen.

Har undersökt behovet av motoreffekt närmare, DDORMER Selector kan jag verkligen rekommendera för att bilda sig en uppfattning kring effektbehov och mycket mer.

Det verkar som att jag skulle klara mig med nöd och näppe på 2,2kW men mer effekt hade definitivt inte skadat. Vikten verkar dock vara ganska proportionell mot motoreffekten :(

Lättaste alternativet med mest effekt jag hittat än så länge är denna:

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3688

Tekniska data:
Spänning 400 V 3-fas för direktstart
Effekt 4,0 hk/3,0 kW
Startström 6,4 A
Kapslingsklass IP54
Axeldiameter 24 mm
Varvtal 2750 rpm
Vikt 14 kg

Det är viktigt att försöka hålla vikten på Z axeln nere, är rädd för att den väldigt fort blir rejält tung när spindel och annat tillkommer.
krille356

Inlägg av krille356 »

Upptäckte i morse att jag fått svar från duabhuset, bättre sent än aldrig :)
Spindel 1750 kr
Spline adaptor 475 kr

Priserna är +moms
Bra med en alternativ lösning om det skulle skita sig med Tormach spindeln av någon anledning.
thewho

Inlägg av thewho »

Men då är väl IndustrialHobbies spindel bättre när man oxå får lager för 300$. Det beror ju självklart på vad det är för lager -vilket vi inte vet.. :humm:
krille356

Inlägg av krille356 »

Tillkommer en del avgifter på de $300 typ +$100 i frakt => 2720 SEK + tull och moms typ +3%(tull) +25% +100kr(posten) => 3600 SEK när du har den i handen.

duabhuset kostar ju typ 1750 +25% +150(frakt) = 2337,50 i handen fast utan lager.

Handlar man från duabhuset har man alltså ca 1260 SEK att handla lager för.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Vart hittar man dessa axlar om man vill kika på dom? Jag har letat på IH sidan utan att finna något mer än att det finns nt30 spindlar som tillval.
krille356

Inlägg av krille356 »

Har inte hittat någon ritning eller bra bild på dem.

Finns dock en bild en bit ner på denna sidan http://www.cnccookbook.com/CCMillBeltDrive.html
krille356

Inlägg av krille356 »

Börjar närma sig att spindeln anländer :D
Your item is being processed by customs in SWEDEN at 10:22 am on November 15, 2011.
thewho

Inlägg av thewho »

Nice :tumupp:
krille356

Inlägg av krille356 »

Fick ett brev tullen angående BT30 spindeln i dag, jag behöver komplettera med ganska mycket information.
Blev bland annat tvungen att ansöka om ett EORI-nummer som tydligen tar 5 dagar att få, efter att jag kompletterat med EORI nummer mm tar det säkert ytterligare 5 dagar innan jag har spindeln.

Känns lite fel att man bara behöver vänta ca 10 dagar för att varan ska nå Malmö, sen ska man behöva vänta 15 dagar för att få varan de sista tre milen :doubt:

EORI-nummret kommer av att jag råkade skriva mitt företagsnamn när jag beställde, hade mitt företag haft ett sådant nummer sedan tidigare hade jag vunnit 5 dagar.

Bestämde mig för att beställa epoxy till gjutningen, gick in på http://www.kompositfabriken.com/ och hittade texten:
KompositFabriken avslutar verksamheten till årsskiftet. Läs mer här >
Inte bra alls för min del då jag lagt ner mycket tid på att testa olika recept med Henriks ML system (givetvis är det mest tråkigt för Henriks del).

Ringde Kompositfabriken direkt i hopp om att det skulle gå att beställa vad jag behövde innan de la ner verksamheten, tyvärr fanns det inte så mycket som jag behövde kvar :doh:

Men efter lite diskuterande fram och tillbaka så kom Henrik på att en av hans återförsäljare kanske hade en "skvätt" kvar, några telefonsamtal och en lagerstatus kontroll senare hade jag ca 60 kg epoxy på väg med Schenker :D
Fick ta den i blandade förpackningar men fick ändå storförpackningspriset så det har ingen praktisk betydelse.

Beställde 60kg som räcker till ca 540kg EG, tror dock att jag "bara" kommer att behöva ca 350kg. Kostar lite extra att köpa för mycket men det känns bra att ha epoxy över till en misslyckad gjutning i och med att det troligast inte kommer att gå att få tag i mer.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Otur med spindeln och tullverket. Vad kostar 60 kg Epoxi?
Skriv svar