Beräkna tiden för en Mach3-fräsning?
Beräkna tiden för en Mach3-fräsning?
Om jag bereder lite fräsjobb till min fräs och vill veta hur lång tid det tar, typ ett litet program som beräknar tiden snabbt som har mina motortunings och allt det där, finns det?
Nu har jag en liten laptop som står och går med samma inställningar som fräsen.
Sista frässnutten stängde jag av när laptopen gått och tuggat i fem timmar och utfört en femtedel av jobbet.
Nu har jag en liten laptop som står och går med samma inställningar som fräsen.
Sista frässnutten stängde jag av när laptopen gått och tuggat i fem timmar och utfört en femtedel av jobbet.
Re: Beräkna tiden för en Mach3-fräsning?
Håller med tecno, du borde kunna få ut en hyffsat korrekt tid från CAM-programmet. Där matar du ju in dina matningshastigheter, och det bör finnas en inställning för G0-hastighet.
T = skärsträcka / skärhastighet så får du svaret. Kruxet är att räkna ut skärsträckan.
Edit: Om du kör Mach3 så kan du använda knappen "Simulate Program Run". Den kör då igenom ditt CNC-program på några minuter och berättar sedan ungefär hur lång tid det tar att köra fräsningen.
Edit: Om du kör Mach3 så kan du använda knappen "Simulate Program Run". Den kör då igenom ditt CNC-program på några minuter och berättar sedan ungefär hur lång tid det tar att köra fräsningen.
Senast redigerad av labmaster 11 november 2011, 23:15:48, redigerad totalt 2 gånger.
labmaster: Det är inte hela sanningen. G0-sträckorna kan för vissa program ha en avsevärd inverkan på körtiden, speciellt om man har långa G0-sträckor och långsam G0-hastighet. Jag vet av erfarenhet 

Sen hänger det (nästan) lika mycket på accelerationstiden också. Lite 3D fräsning med gcode från ArtCam i en mindre fräs som lillasystern, med låg accelerationstid, så är tiden ArtCam visar inte rätt på långa vägar. Med mer raka fräsbanor stämmer det såklart bättre.
Det finns simulering i mach3, gå in på sida 4 "Tool path" -> Simulate program run
Jag tackar för infon
Jag får nog läsa dokumentationen från början till slut någon dag.

Jag får nog läsa dokumentationen från början till slut någon dag.