Hur hitta datablad för gammal IC, 8117400A-60? [Löst!]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Hur hitta datablad för gammal IC, 8117400A-60? [Löst!]

Inlägg av jadler »

Jag leker med tanken på att koppla externa minneskretsar till en mikrokontroller och gräver bland sparade gamla minnen. Idag hittade jag två moduler med vardera åtta chip. Modulerna är bestyckade på en sida men har mönster för motsvarande kretsar på andra sidan också. Modulerna har 144 pinnar (36 + 36 på vardera sidan) och är märkta 9708 (vecka åtta, 1997) och v-9388. Eftersom bara en sida av kortet är bestyckat antar jag att det är 72 pinnar som faktiskt används.

Chippen är ytmonterade men ser nästan ut som vanliga DIP med pinnarna inböjda under kroppen, alltså ingen Z-vinkel utan mer som ett J. De har 24 pinnar på utrymme för 26 pinnar, 6 + 6 på var sida, och de är märkta:

Kod: Markera allt

F       8117400A-60
JAPAN   9703 M90
        PJ
Hur jag googlar på olika kombinationer av 8117400A-60, DRAM och troliga tillverkare hittar jag inget datablad. Enligt denna sida är det DRAM av typen FPM, 4M x 4. Där står det att den tillverkats av Fairchild, men andra länkar listar också Fuji Electric och Fujitsu. Eftersom det är ett F i avvikande typsnitt (med horisontellt streck över och under) på chippen antar jag at det är någon av de senare som tillverkat just dessa kretsar. Samma sida nämner också en 72-pinnars-modul med 16 av dessa kretsar, Memory Card Technology 7F66685, och den skall ha 32MB.

Är det någon av er kloka läsare som har råd eller tips på hur jag tar reda på mer om dessa små rackare? :?:

Kuriosa: För övrigt hittade jag i gömmorna också ett fullängds ISA-kort, trodde först det var minnesexpansion eftersom det inte fanns några kontakter mot utsidan, men sedan såg jag att det var en disk-kontroller, floppy och hårddisk om jag minns rätt. Kortet heter nog WD1003-WA2 och är tillverkat 1987. Allt på kortet är hålmonterat utom en enda krets (också märkt WDC) och förutom bl.a. fyra 40-pinnars DIP finns ett antal vanliga logikkretsar ur 74-serien. Jag träffade också på en av mina två 5,25" diskdrives (nyare 1,2 MB-varianten), någonstans finns ett par hundra fulla diskar också. Det skall finnas en Sinclair ZX-81 någonstans också, men jag har inte sett den på länge.
Senast redigerad av jadler 11 november 2011, 00:30:40, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Re: Hur hitta datablad för gammal IC, 8117400A-60?

Inlägg av bearing »

=) Det är kul att rota i gamla datorprylar. Jag var för ett tag sedan inne på att försöka använda några gamla minnen jag hittade. Dom har en stiftlist, och monteras i en hylslist. SIMM, tror jag de heter. Minns att jag hade 4MB SIMM i min första dator, en 286.

Du kanske kan hitta datablad på liknande IC genom att googla på bilder av liknande minnen, och läsa numret på dem. Jag hittade datablad för kretsarna på några av mina SIMM.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Hur hitta datablad för gammal IC, 8117400A-60?

Inlägg av anders_bzn »

Minnena med stiftlist heter SIP-minnen, äldre än SIMM
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur hitta datablad för gammal IC, 8117400A-60? [Löst!]

Inlägg av jadler »

Kunde själv... Genom att bara söka på grundbeteckningen 8117400 träffade jag rätt direkt.

Förpackningen heter SOJ, bokstäverna PJ på chippet står för SOJ. 60 står för RAS access time, 60 ns.

bearing: Min första dator hade 1 kb RAM, statiskt sådant. Det var en Sinclair ZX-80, programminnet delades med videominnet, så när programmet jag skrev började bli för stort så blev utrymmet på skärmen mindre. BASIC-tolken hanterade bara heltal, inga flyttal. Klockfrekvensen var 1 MHz. En AVR ATtiny2313 framstår som en superdator i jämförelse. :-)
Skriv svar