Eftersom jag är ute efter en billig konstruktion så värkar värmemattor inte vara något för mig. Och ingen värkar säga varken bu eller bä om motståndstråd så det tolkar jag som att det är ett alternativ.
Men då är ju styrningen kvar till det. Eftersom jag försöker lära mig programmera mikroprocessorer (PIC). Så kanske det här kan vara ett vettigt projekt att börja med. Men om någon har andra förslag så får ni gärna dela med er. Jag behöver absolut inte använda en PIC som styrning, det var bara en ide.
Eluppvärmd värmebehållare
Re: Eluppvärmd värmebehållare
En mikroprocessor fungerar bra till att styra med, speciellt för att du vill kunde styra till olika temperaturer. Du kan implementera en PI-styrning om du vill, problemet är egentligen nog sensorn.
En DS18x20 är inte möjlig pga. 140°C som är för högt för dom, kvar finns nog PT100 eller PT1000. De är motstånd som ändrar värde med temperaturen, högre temperatur ger högre resistans.
En DS18x20 är inte möjlig pga. 140°C som är för högt för dom, kvar finns nog PT100 eller PT1000. De är motstånd som ändrar värde med temperaturen, högre temperatur ger högre resistans.
Vet några som använt PTFE ledning som golvvärme kabel med bra resultat...
Finns på elfa 55-450-09 till ockerpris ... Kanske kan hitta den billigare någon annan stans.
Välj area efter effektbehov. Ledningen jag länkade till klarar bara 200°C så det kanske är lite i minsta laget om du skall upp till 140°C.
Finns på elfa 55-450-09 till ockerpris ... Kanske kan hitta den billigare någon annan stans.
Välj area efter effektbehov. Ledningen jag länkade till klarar bara 200°C så det kanske är lite i minsta laget om du skall upp till 140°C.
Då blir det motståndstråd eller PTFE ledning eller vad det nu blir och en PIC som styrning med PT100 eller PT1000 som givare.
Vart placerar jag givaren? Går det att sätta den utanpå det inre röret och vira motståndstråden runt eller måste den mäta inne i röret. För då tror jag att jag kommer få problem med att man petar sönder den med det som man ska värma upp.
Vart placerar jag givaren? Går det att sätta den utanpå det inre röret och vira motståndstråden runt eller måste den mäta inne i röret. För då tror jag att jag kommer få problem med att man petar sönder den med det som man ska värma upp.
Under förutsättningar att det är en egen "termos" du bygger skulle jag linda 80 till 90 % av innerrörets längd med värmeledning. Sedan skulle jag placera en givare på den olindade delen i närheten av värmeledningen och en till givare så långt i från som möjligt på innerröret (centrum av botten). Tanken med detta är att det blir möjligt att begränsa maxtemperaturen du lägger på värmeledning samt att du kan reglera in bör temperaturen något bättre.
Allra bäst är att mäta temperaturen på objektet men det är inte så praktiskt i många fall. Om du kan stå ut med att du får en något trögare reglering samt något oexaktare så skall det nog fungera att placera bör givaren på innerröret.
Om du använder PTFE ledning så slipper du tänka på att isolera de individuella ledningarna mot varandra. Det blir även enkelt att ansluta ledningen i från ditt PIC styrda drivsteg. PTFE är samma sak som teflon så det är lite att jobba med som en hal ål. Det finns inte många klister eller limer som biter bra på det. Mekanisk fixering är nog enklast, ordna så att du kan klämma fast start och stopp ändarna.
Räkna lite på vad du behöver för effekt samt vilken spänning och ström du kommer att ha tillgänglig för drivningen. Motståndstråd kommer förmodligen ge högre resistans än att använda PTFE ledningen. Där igenom kan du avgöra vad som kommer att fungera eller ej.
Exempel:
80% av länden 450 mm blir = 360 mm
Längd per varv vid diamter 110 mm = pi * D = 345 mm
E 2019 Diamter = 1,47 mm, R/km = 29,9 Ohm (OBS !!! @20°C)
Ger:
( 360/1,47 ) * 345 = 0,084 km => 2,53 Ohm @ 24 VDC => 227 W => 9,45 A
84 m @ elfa => 1453 kr exkl moms ... inget jag skulle köpa ...
Allra bäst är att mäta temperaturen på objektet men det är inte så praktiskt i många fall. Om du kan stå ut med att du får en något trögare reglering samt något oexaktare så skall det nog fungera att placera bör givaren på innerröret.
Om du använder PTFE ledning så slipper du tänka på att isolera de individuella ledningarna mot varandra. Det blir även enkelt att ansluta ledningen i från ditt PIC styrda drivsteg. PTFE är samma sak som teflon så det är lite att jobba med som en hal ål. Det finns inte många klister eller limer som biter bra på det. Mekanisk fixering är nog enklast, ordna så att du kan klämma fast start och stopp ändarna.
Räkna lite på vad du behöver för effekt samt vilken spänning och ström du kommer att ha tillgänglig för drivningen. Motståndstråd kommer förmodligen ge högre resistans än att använda PTFE ledningen. Där igenom kan du avgöra vad som kommer att fungera eller ej.
Exempel:
80% av länden 450 mm blir = 360 mm
Längd per varv vid diamter 110 mm = pi * D = 345 mm
E 2019 Diamter = 1,47 mm, R/km = 29,9 Ohm (OBS !!! @20°C)
Ger:
( 360/1,47 ) * 345 = 0,084 km => 2,53 Ohm @ 24 VDC => 227 W => 9,45 A
84 m @ elfa => 1453 kr exkl moms ... inget jag skulle köpa ...