100 mw grön laserscanner *KLAR* 23/11

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

100 mw grön laserscanner *KLAR* 23/11

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Har ett litet nytt projekt som jag hoppas kan bli verlighet. Det är påbörjat, men det går rätt långsamt och kommer tyvärr inte bli så avancerat som det borde kanske.

Tanken är att konstruera en enkel, ljudstyrd samt ett par enkla färdiga mönster, kanske något randomiserat mönster med hjälp av en PIC. Pga begränsade programmeringskunskaper klarar jag inte av att bygga någon avancerad styrning så det blir vad det blir. Kanske kan bli en uppgradering i framtiden när mer kunskap finns.

Jag håller just nu på att konstrurera ett par galvanometrar, har kommit så långt än så länge att jag har lyckats få en spole att fungera tillsammans med en liten enkel förstärkare. Detta får den ena rotorn att röra sig i takt med musik iaf, alltid en början om inte annat. Jag har tänkt att använda två galvos, en för X-axeln och en för Y-axeln. Båda kommer dock utgå från samma insignal för, men har separata förstärkarmoduler, så det borde bli små skillnader och generera lite oliak mönster, förhoppningsvis...

Galvosarna kommer bestå av en metallaxel med magneter på. Dessa kommer sedan sitta i två keramiska, mycket lättrullande kullager. Funderar på att fixa några nållager som är ännu mycket bättre, men får se om jag hittar några. Axeln är 3 mm i diameter. Det kommer sitta två spolar i varje galvo, parallellkopplade nu till en början, så jag får en bättre rörelse på axeln. Samma sak, nu i början kommer jag inte ha någon form av avkänning på axlarna, så jag kommer inte kunna rita några mer avancerade mönster, får komma i framtiden.

Drivstegen jag testat med, mest för att se om det går är baserade på en enkel förstärkare som heter TDA2030. Än så länge ser det ut att fungera relativt bra, jag får en bra rörelse av axeln som sagt, med dubbla spolar kommer det däremot bli ännu bättre.
Jag har börjat kika på andra lösningar, med en uppbyggnad av op-förstärkare, kommer egentligen bli ett liknande drivsteg men jag kan styra det lite bättre med gain och amplitud.

Som ytterliggare utöver endast ljudstyrt kommer jag försöka fixa så att jag kan driva galvosarna med hjälp en ett enkelt mönster via en PIC, en PIC kommer ge ut ett slumpartat antal pulser, med olika längd som sedan driver en trekantsgenerator, denna signalen kommer i sin tur in till förstärkarmodulen och driva galvosarna. Med hjälp av detta hoppas jag på ett slumpartat mönster.

Jag kommer även bygga en pulsgenerator till själva lasern, på laser finns en TTL-ingång. Med hjälp av denna kan man styra av och på, på lasern. Med här också hjälp av en PIC kommer jag ha lite olika enkla pulståg, detta kommer få lasern att stängas av och på snabbt. Så när speglarna rör sig så kommer lasern slås av och på ett antal gånger, vilket förhoppningsvis ger en rätt tuff effekt. Tunneleffekt kanske?

Nåja, har ni kommentarer eller förslag på hur det kan förbättras, andra tekniker för att driva galvosarna tas detta gärna emot!

Jag är ärligt talat på jakt efter ett par riktiga galvos, med drivare osv som kan styras med hjälp av en DAC, Digital to Analog Controller. (Denna styrs via datorn ljudkort, omvandlar signaler i ett programi datorn och kan rita upp mer avancerade mönster.)
Jag vill dock inte köpa en via ebay i dagsläget. Testar denna enkla uppbyggnad först. Om någon däremot har en sådan liggandes till ett vettigt pris kan det däremot bli intressant! (prisklass på 300-600 kr för en komplett historia med två galvos, drivkort och nätdel)

Lite bilder på det än så länge om inte annat. Mer kommer så fort jag bara hinner, jobbar mycket nu de kommande veckorna tyvärr!
Rotorn:
Bild
Bild
Bild

Drivningen än så länge:
Bild
Bild

Lasern och litet test:
Bild
Bild
Suddig bild, ursäkta!
Bild
Senast redigerad av MNorrgren 24 november 2011, 00:30:35, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Enkel 100 mw grön laserscanner

Inlägg av grym »

strömstyrning av spolar istället för spänningsstyrt, går smidigt med tda2030, gjorde ett fulskop av beldrör på det sätter för mången år sedan

håll det lätt för hastighetens sskull
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, du är ju helt GALEN som bygger egna galvos när de kostar typ 500 för 12kpps galvos (tror jag fick dom för 375 i ett gammalt samköp)!!!
Du kommer aldrig ens i närheten av de hastigheterna med hembyggen fast det antar jag att du vet! Fast jag är mäkta imponerad, du lär dig säkert mycket intressant.
Sen så kan jag säga att speglarna är på tok för tjocka, de jag har köpt från kina är ca 6x10x0.2 mm, vikten är A & O för responsen farten på servoloopen.

Du måste posta dina resultat och bilderna på galvot på photonlexicon.com, de gillar sånt!

För 15 år sen byggde jag en scanner av en lasepekare, två hårddiskar, hembyggda audiosteg, speglar från en fax och en hög med aluprofiler från ett växthus. Den gick att använda som oscilloskop och jag drev den från analogsynthar så det funkade det med, din lär bli bra mycket bättre.

Jag har en del galvos men det är fina grejer eller saker jag använder så jag har tyvärr inget att sälja just nu men kolla PL.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jaa, har funderat på det fram och tillbaka många gånger. Risken är att detta kommer bli ett dyrare bygge, och inte ens i närheten så bra som det kan bli med riktiga galvos. Är fullt medveten att det finns för runt 500 kr inkl frakt men... tvekar lite hur pass bra drivningen kommer bli, alltså jag tvekar på min förmåga att bygga en bra nog drivning till dem. Så vill utforska detta alternativ och se om det kan bli något av det ens. Inte säkert det fungerar vidare bra men nåja, kan inte gå mer än fel och det bara står stilla.

Precis, jag räknar inte med några direkta hastigheter på detta. Har i lite tester än så länge konstaterat att de har relativt bra respons, har kört frekvenser upp till 13-14 kHz, musik och får ändå rätt bra respons på axeln, med en spole ska tilläggas. Men som du säger, det kommer bli mycket dåligt jämfört med riktiga. Får tyvärr köra med dessa speglar så länge. Bättre än ingenting om inte annat, fick med dem när jag köpte lasern så. Det kommer duga fint så länge, till tester iaf. Köper jag riktiga galvos följer det ofta ändå med speglar så.

Ska föröska lägga upp lite bilder där, kommer nog dröja några dagar/en vecka innan de är klara. Jobbar öhm.. mycket som sagt nu i dagarna som kommer.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag är imponerad, har själv projekt där "vägen är målet" så att säga!
De speglarna är till för statiska strålar, ska kolla om jag kan fixa några bättre åt dig. Det gör enormt mycket för stabiliteten på servoloopen med lätta speglar.
De bästa av de "klassiska" galavanometrarna är av märke Camebridge, tror de heter 6800, de flesta nya är bara vidareutvecklade versioner av dessa med nya drivare och bättre material. Det finns en del info om dessa på nätet, googla loss lite!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med 100 mW räcker antagligen med 1/100 sekunds exponering för att få en permanent ögonskada.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jupp, visst är det så. Dock gäller rådande regler vid användade av laserscanners att lägsta strålen alltid ska vara 3 meter över publiken, alltså går inte några strålar ner på folket. För precis som du säger, även en kort exponering kan ge permanenta skador, vilket vore mycket oklok.

Dock, 100 mw i dessa samanhang är inte något kraftfullt. De stora "riktiga" showlasrarna ligger på 1w! eller även ännu högre, så detta är en lågeffekt i jämförelse. Misstänker jag ens har kraft nog att få någon egentligt bra effekt i ett även redan upplyst rum av fler lampor. Det blir alltid förluster i speglar osv, sedan vet jag ej 100% att lasern verkligen är på 100mw, kan vara mindre, verklig effekt kanske 80mw? Problemet är Ir-strålning, ska skaffa någon form av extra IR-skydd, funkar inte vanligt fönsterglas som IR-filter?

Lite fet laser, kostar hm...en del också. Men totala lasereffekten är ganska så rejäl! http://www.thomann.de/se/laserworld_pur ... _rgb_2.htm

Ja, detta är väl ett sett att lära mig något samtidigt som det kanske kan bli en bra effekt. Vi får se hur det går. Förhoppnigsvis kan det bli bra!

Har kikat lite på de galvanometrarna innan, lite dreggel allså. Men prisklassen är väl lite hög i nuläget, budgetbygge som student får det bli. Bilen kräver viss service av mig redan så... *grrrrr*. Och Audi har ju vett att ta betalt för sina delar om vi säger så va...

Har du några speglar över, till rimlig kostnad eller byte mot något så vore ju det förträffligt!
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Häftigt projekt, kul att se magneterna komma till användning.

Jag säger som jag sagt förut, hur kul skulle projektdelen på detta forum vara om alla köpte vad de behövde varje gång det var billigare/enklare?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe tackar.

Har dock stött på lite problem, detta förösk att bygga ett par egna galvos verkar inte direkt genomförbart, även om det hade varit riktigt roligt att få det att fungera. Har dock fått flera problem nu.

Det första är att magneterna är så pass starka, att även om de är 8 cm från varandra och i 90 graders vinkel till varandra så påverkar dem varandra, snurrar man den ena så snurrar även den andra. Vilket inte är direkt optimalt. Försökt skärma av, men tyvärr går det inte riktigt heller. Får fixa en 1cm stålplatta att sätta emellan kanske?

Även kommit på att drivningen till spolarna inte uppskattar impedensen i spolarna, de kommer inte klara att driva dem speciellt länge.

Så för tillfället är det lite stillastående och går nästan baklänges. Funderar allt mer på att fuska här och införskaffa ett par billiga galvos från ebay eller om någon har några liggandes. Hmm, tips någon?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det dröjer lite innan nya bilder kommer, håller på att designa lite kort och rita upp olika drivsteg till spolarna. Har hittat en rätt bra drivning nu tror jag, ska försöka etsa i morgon fm och testa den då. Bilder kommer upp på schema och så såklart sedan om det fungerar.

Nästa steg är att bygga en mikrofonförstärkare, kör med mic nu så länge, kanske uppgraderar till DMX och så sedan... Samt att en triangelvågsoscillator eller någon form av pulsgenerator med någon vippa, måste ju ha både positiva och negativa pulser så jag får en bra rörelse på spolarna...

Måste även beställa lite lackisolerad koppartråd till de slutgiltiga spolarna, nu har jag bara lite av någon halvvissen dimension.

Har fixat en fet klump aluminium som tänkt vara till lagerhållarna, men alla som jag vet om som bor i närheten med CNC-fräs kan inte fräsa något för tillfället, tyvärr. Så vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.

Någon som vill tjäna in en 15*250*100 mm aluplatta mot ett par lagerhållare frästa utav denna bit??
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har lite knas med ett saboterat tangentbord, så kan inte skriva så mycket. Har nu köpt ett par riktiga galvos, med styrkort, showcard, dmx, ILDA, osv. Kan styras från det mesta helt enkelt. Här kommer ett förta smakprov i ett litet trångt rum utan rök. Ska testa i ett rum med rök så småningom. Bilder och mer info kommer i morgon. Ska även börja bygga lådan då... Men här kommer en film iaf, varning lite långtråkig men blev några mönster iaf. De bästa är i slutet...

Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Såå nu kommer det lite bilder på själva styrningen, det är som sagt köpt, mer ekonomiskt i slutänden och betydligt bättre funktion än vad jag någonsin skulle kunnna bygga tyvärr. Så det blir ju som ett halvfabrikat detta men nåja, kanske någon som tycker det är kul ändå.

Jag fick även för mig att byta de extremt små kylflänsarna på drivkorten till galvosarna till en mer rejäl och stabil fläns. De små som syns på bild blev, öhm skapligt varma. Denna stora blir knappt ljummen och dessutom sitter de ihop bättre, enklare montering i lådan sedan.

Jag ska dock försöka att bygga en egen lösning med ett ljudkort och en DAC-krets (digital to analog converter), eller ta fuskvägen och köpa ett färdigt kit med usb och program som man kan rita upp mönster och så med. Även ett DMX-ljusbord ska införskaffas nu i början för att kunna rita upp någorlunda enklare effekter även om de inbyggda är ok.

Lite bilder på en uppkopplad krets och sedan en film där ni ser lite funktionen igen. Försökt fixa lite rök i luften genom att bränna upp en massa, säkert 2 meter lödtenn. Funkar hyffsat tills jag kan hämta upp min rökmaskin och rökfylla hela lägenheten och huset för den delen....

Film:
[media]wLM8TT7sIqc[/media]

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Enkel 100 mw grön laserscanner *Uppd* 19/10

Inlägg av Fagge »

Ser ju att att funka finfint ju :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Thanx, jodå. Det funkar som förväntat och riktigt bra än så länge. Den ska dock justeras något. Ska ställa ner vinkeln lite så mönstret blir lite bättre. Annars så är det rätt ok.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Hittade en motivationshöjare RGB-scanner.

/// Marcus
Skriv svar