Har ett litet nytt projekt som jag hoppas kan bli verlighet. Det är påbörjat, men det går rätt långsamt och kommer tyvärr inte bli så avancerat som det borde kanske.
Tanken är att konstruera en enkel, ljudstyrd samt ett par enkla färdiga mönster, kanske något randomiserat mönster med hjälp av en PIC. Pga begränsade programmeringskunskaper klarar jag inte av att bygga någon avancerad styrning så det blir vad det blir. Kanske kan bli en uppgradering i framtiden när mer kunskap finns.
Jag håller just nu på att konstrurera ett par galvanometrar, har kommit så långt än så länge att jag har lyckats få en spole att fungera tillsammans med en liten enkel förstärkare. Detta får den ena rotorn att röra sig i takt med musik iaf, alltid en början om inte annat. Jag har tänkt att använda två galvos, en för X-axeln och en för Y-axeln. Båda kommer dock utgå från samma insignal för, men har separata förstärkarmoduler, så det borde bli små skillnader och generera lite oliak mönster, förhoppningsvis...
Galvosarna kommer bestå av en metallaxel med magneter på. Dessa kommer sedan sitta i två keramiska, mycket lättrullande kullager. Funderar på att fixa några nållager som är ännu mycket bättre, men får se om jag hittar några. Axeln är 3 mm i diameter. Det kommer sitta två spolar i varje galvo, parallellkopplade nu till en början, så jag får en bättre rörelse på axeln. Samma sak, nu i början kommer jag inte ha någon form av avkänning på axlarna, så jag kommer inte kunna rita några mer avancerade mönster, får komma i framtiden.
Drivstegen jag testat med, mest för att se om det går är baserade på en enkel förstärkare som heter TDA2030. Än så länge ser det ut att fungera relativt bra, jag får en bra rörelse av axeln som sagt, med dubbla spolar kommer det däremot bli ännu bättre.
Jag har börjat kika på andra lösningar, med en uppbyggnad av op-förstärkare, kommer egentligen bli ett liknande drivsteg men jag kan styra det lite bättre med gain och amplitud.
Som ytterliggare utöver endast ljudstyrt kommer jag försöka fixa så att jag kan driva galvosarna med hjälp en ett enkelt mönster via en PIC, en PIC kommer ge ut ett slumpartat antal pulser, med olika längd som sedan driver en trekantsgenerator, denna signalen kommer i sin tur in till förstärkarmodulen och driva galvosarna. Med hjälp av detta hoppas jag på ett slumpartat mönster.
Jag kommer även bygga en pulsgenerator till själva lasern, på laser finns en TTL-ingång. Med hjälp av denna kan man styra av och på, på lasern. Med här också hjälp av en PIC kommer jag ha lite olika enkla pulståg, detta kommer få lasern att stängas av och på snabbt. Så när speglarna rör sig så kommer lasern slås av och på ett antal gånger, vilket förhoppningsvis ger en rätt tuff effekt. Tunneleffekt kanske?
Nåja, har ni kommentarer eller förslag på hur det kan förbättras, andra tekniker för att driva galvosarna tas detta gärna emot!
Jag är ärligt talat på jakt efter ett par riktiga galvos, med drivare osv som kan styras med hjälp av en DAC, Digital to Analog Controller. (Denna styrs via datorn ljudkort, omvandlar signaler i ett programi datorn och kan rita upp mer avancerade mönster.)
Jag vill dock inte köpa en via ebay i dagsläget. Testar denna enkla uppbyggnad först. Om någon däremot har en sådan liggandes till ett vettigt pris kan det däremot bli intressant! (prisklass på 300-600 kr för en komplett historia med två galvos, drivkort och nätdel)
Lite bilder på det än så länge om inte annat. Mer kommer så fort jag bara hinner, jobbar mycket nu de kommande veckorna tyvärr!
Rotorn:

Drivningen än så länge:

Lasern och litet test:

Suddig bild, ursäkta!