Fast reglering enbart på yttertemperaturen har ju vissa nackdelar. Min kåk som är väldigt värmetrög och har central shuntstyrning med hjälp av yttertemperaturgivare har vissa "problem".
När temperaturen faller fort typ på kvällen en klar vinterdag då solen varit framme på dagen så blir det mycket varmt inomhus och motsvarande kallt på morgonen när solen kommer fram.
Och bara för att förekomma, givaren sitter så att den aldrig någonsin ser solljus eller ens värmen från direkt eller indirekt sol, givaren "ser" äkta yttertemperatur.
Det tar helt enkelt tid för värmen att röra sig genom stockar. Och ännu har jag inte sett styrsystem med ställbar fördröjning, men det vore bra om det fanns...
Elementstyrning, vattenburen värme
-
-
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Jag tolkade det om att du menade att utegivarens uppgift var att styra värmeproduktionen. Ni verkar helt inkörda på värmepumpssystem.mrfrenzy skrev:Termostaterna är inte gjorda för att styra den centrala värmeproduktionen, bara reglera tillfälliga lokala energitillskott i enstaka rum.
limpan4all: De flesta regulatorer har nog inställning för värmetröghet. Även om det kanske bara är två lägen.
Skrev tidigt i tråden att jag kanske hade prylar att sälja, nu finns en säljtråd för de som är intresserade...
Salle
Salle
Snubblade över denna gamla tråd och idé med att styra alla element centralt och även shunten tycker jag låter bra.
Hur gick det, blev det något bygge?
Hur gick det, blev det något bygge?
Inte än, ekonomin styr ganska mycket. Sedan har jag en grej som måste avklaras innan jag ger mig in på detta då en hel del hänger på den del.