Eluppvärmd värmebehållare
Eluppvärmd värmebehållare
Tänkte bygga en slags behållare som kommer se ut lite som en eluppvärmd termos fast med skillnaden att den här ska kunna värmas upp till något högre temperaturer och ha någon slags termostat funktion. Det som ska värmas i den är metallföremål som ska kunna värmas upp till 40 - 140 grader. Och den ska kunna hålla temperaturen bra efter att man har brutit strömmen till den. Den ska även vara så pass kall på utsidan som man kan ta på den och bära med sig den.
Det jag har tänkte att man skulle kunna lösa det på är att använda två rör. Ett litet större och ett mindre i det större med motståndstråd virat runt det mindre som värmeelement och något slags isoleringsmaterial mellan rören. Är det en lösning tror ni? Och vad ska man i så fall använda som termostat och isolerings material?
Det jag har tänkte att man skulle kunna lösa det på är att använda två rör. Ett litet större och ett mindre i det större med motståndstråd virat runt det mindre som värmeelement och något slags isoleringsmaterial mellan rören. Är det en lösning tror ni? Och vad ska man i så fall använda som termostat och isolerings material?
Re: Eluppvärmd värmebehållare
En vanlig ståltermos kommer nog bli för liten och kommer förmodligen inte hålla för det jag ska använda den till. Men det är inga problem för min del att bygga ihop något eget i stål.
Det jag behöver hjälp med är hur jag ska få till själva värmen och att ytterhöljet inte blir så varmt?
Det jag behöver hjälp med är hur jag ska få till själva värmen och att ytterhöljet inte blir så varmt?
- Mizzarrogh
Bäste vore nog om det finns slingor som går att löda direkt mot innermanteln, eller har flat insida så de går att klistra med värmeledande lim eller liknande tror jag.
Sedan isolering eller ännu bättre vakuum mellan skalen bakom slingorna.
Sedan isolering eller ännu bättre vakuum mellan skalen bakom slingorna.
det finns ganska stora mattermosar runt någon liter med stor öppningsvidd.
Om du skall bygga något eget termosliknande med ytter och innerkärl så är det vakumsugning som gäller - och det är inte vilken vakum som helst utan det bör under 0.0001 mBar om det skall isolera bra. - kommer man bara ned runt 1- 0.1 mBar så kan man lika gärna låta bli att vakumpumpa då värmeledningen i luften mellan väggarna kanske bara minskat 10- 20% gentemot när det är vid normal lufttryck.
Och det här med porfritt få helt annan dimension om man skall hålla vakum lång tid mot vad man kanske annars menar med porfritt när det gäller svetssömmar.
Dessutom måste man göra övergången mellan ytterkärl och innerkärl så tunn och temperaturtrög metall som möjligt vilket i ståltermossammanhang är samma sak som rostfritt stål och lång övergångszon - glas är förstås ännu bättre när det gäller att leda värme dåligt men inget man sätter ihop enkelt med en svets...
---
jag skulle leta efter en större mattermos och en tips är att den används upp och nedvänd om möjligt då största värmeläckaget i en modern ståltermos är plastproppen och i halsen på termosen.
Om du skall bygga något eget termosliknande med ytter och innerkärl så är det vakumsugning som gäller - och det är inte vilken vakum som helst utan det bör under 0.0001 mBar om det skall isolera bra. - kommer man bara ned runt 1- 0.1 mBar så kan man lika gärna låta bli att vakumpumpa då värmeledningen i luften mellan väggarna kanske bara minskat 10- 20% gentemot när det är vid normal lufttryck.
Och det här med porfritt få helt annan dimension om man skall hålla vakum lång tid mot vad man kanske annars menar med porfritt när det gäller svetssömmar.
Dessutom måste man göra övergången mellan ytterkärl och innerkärl så tunn och temperaturtrög metall som möjligt vilket i ståltermossammanhang är samma sak som rostfritt stål och lång övergångszon - glas är förstås ännu bättre när det gäller att leda värme dåligt men inget man sätter ihop enkelt med en svets...
---
jag skulle leta efter en större mattermos och en tips är att den används upp och nedvänd om möjligt då största värmeläckaget i en modern ståltermos är plastproppen och i halsen på termosen.
Den största mattermosen som jag hittat är bara 288mm lång med diametern 110mm. Diametern är lagom men jag behöver något som är minst 450mm långt. Och jag har inte hittat någon som är eluppvärmd. Så det värkar som det är att bygga eget som gäller.
Själva svetsningen är nog lugn (nu kan inte jag något om vakuum) men det låter som det där krävs en ganska rejäl konstruktion och rostfritt är ju inte direkt gratis. Särskilt om man ska upp i dimension.
Är rostfritt och vakuum den ända lösningen för att få bra värmeavledning och kunna bevara värmen hyfsat?
Problemet med vad jag ska använda för värmeelement är ju fortfarande kvar?
Själva svetsningen är nog lugn (nu kan inte jag något om vakuum) men det låter som det där krävs en ganska rejäl konstruktion och rostfritt är ju inte direkt gratis. Särskilt om man ska upp i dimension.
Är rostfritt och vakuum den ända lösningen för att få bra värmeavledning och kunna bevara värmen hyfsat?
Problemet med vad jag ska använda för värmeelement är ju fortfarande kvar?
Finns gummimattor som klistras på plåtkärl för varmhållning. Brukar sitta på typ ultraljud tvättar
Var dessa kan köpas finns kanske någon här som kan !
Var dessa kan köpas finns kanske någon här som kan !
kan man inte göra vakum själv så är nog vanlig isolering som gäller
så ett rör med värmematta runt om och sedan 50mm gullfiber är det enklaste
finns färdiga rörvärmare med för den som behöver ha
så ett rör med värmematta runt om och sedan 50mm gullfiber är det enklaste
finns färdiga rörvärmare med för den som behöver ha
- Mizzarrogh
Du kanske kan skicka den på wacumpumpning hos någon av oss om du har tid att vänta länge... (med betoning på länge i mitt fall...
Men pumpen är på plats i allafall, dock ligger förpumpen i bitar i väntan på nya packningar för stunden. Men finns ju några som håller på med högvacum här.).

Tack Mizzarrogh för tipset, men jag kör nog på värmemattor och isolering till det här projektet.
Är det någon som vet vart man kan få tag på värmemattor till ett bra pris?
Är det någon som vet vart man kan få tag på värmemattor till ett bra pris?
har du kollat temperaturområdet för värmemattor?
140 grader är över en del vanliga materials funktionstemperatur
140 grader är över en del vanliga materials funktionstemperatur
Nej inte i största allmänhet. Men jag har tittat lite på olika värmemattor och dom jag har hittat har börjat på 2k och uppåt. Det känns lite väl dyrt.
Om jag inte kan använda värmemattor vad ska jag då använda? Är det tillbaka till ruta ett igen och köra på motståndstråd som jag var inne på från första början eller finns det andra saker?
Om jag inte kan använda värmemattor vad ska jag då använda? Är det tillbaka till ruta ett igen och köra på motståndstråd som jag var inne på från första början eller finns det andra saker?
Värmemattor, om det är den typen jag tänker på och är van vid, är inte till för att ens komma i närheten av 130 grader, snarare max 50 grader, men i användning blir de sällan varmare än 10-15 grader..
Det finns oxå de som går högre upp i temp , men prislappen kanske är lite hög
Silikonmattor
•Kundanpassad design
•Folie- och trådlindad teknik
•Jämn värmespridning
•Flexibla och lätta värmemattor
•Beständiga mot fukt och kemikalier
•Brett temperaturområde från -60°C till 230°C
•CE, UL och VDE godkända element
•Alternativ för låg rök, låg toxicitet finns
•Komplett service med design och tillverkning