Ladda 2st 6v seriekopplade bly-ackun

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
detomaso80

Ladda 2st 6v seriekopplade bly-ackun

Inlägg av detomaso80 »

Hej,
har "trimmat" pojkens lilla el-bil med att seriekoppla 2st 6V 7Ah slutna blyackun till 12V 7Ah? nu orkar den bättre och går fortare :)

men nu när jag skall ladda dom så blev jag fundersam, är inte värst kunnig på sådant.

på laddaren/nätdelen står det output: 6V 800mA, med denna kan jag väl bara ladda ett åt gången, eller kan jag koppla om dom parallelt och ladda båda samtidigt en längre tid, hur länge ska jag ladda isåfall?

Sen undrar jag ifall jag kan använda en såndär universal nätdel där jag kan ändra spänningen till 12V och ladda med den, på den står det output: 800mA 9.6VA (max)

enklast vore väl kanske att koppla ur batterierna och ladda dom separat, men då man är lat och vill bara plugga i laddaren när batterierna är tomma
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Ladda 2st 6v seriekopplade bly-ackun

Inlägg av psynoise »

Hej.

... Se vidare i följande tråd

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=17361

Angående parallellkoppling vågar jag inte säga något.

EDIT:

Tog bort sakfel!
En vanlig nätdel skulle inte fungera särskilt bra. En blyackumulatorladdare brukar begränsa strömmen (här 800 mA)
Senast redigerad av psynoise 5 november 2011, 21:53:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det blir väl bökigt att hålla på att plocka loss batterierna varje gång du ska ladda. Det går vanligtvis utmärkt med en 12V laddare, men då bör kanske båda batterierna vara någorlunda jämna (dvs inte ett nytt och ett gammalt). Om du har någon 12V laddare att testa med, så prova att ladda en stund och mät sedan spänningen över batterierna (med laddaren fortfarande igång) så kan du kontrollera att inte något av batterierna får för hög spänning.

Skulle det bli fel-belastat med en 12V laddare så är bästa alternativet att använda två 6-volts laddare - ett till varje batteri. (eh... eller, det är väl det allra bästa alternativet oavsett).
detomaso80

Inlägg av detomaso80 »

Båda batterierna är rätt nya, det ena har blivit laddat några gånger, medans det andra är nytt (köpt i torsdags) idag när vi testkörde bilen med sonen så tog "soppan" slut, och ska jag nu ladda dom separat med den medföljande laddaren så tar det väl ca 10 timmar per batteri... inte praktiskt när killen vill köra :/ (om jag då inte skaffar en skild 6V laddare till som föreslogs)

nu när jag tänker på laddaren så står det på den bara ac/dc adapter och man bara pluggar in den i en kontakt i bilen, betyder det att själva laddaren sitter i bilen? eller laddas batteriet direkt från det medföljande nätaggregatet?
vågar man då ens testa att plugga i en universal 12V nätdel? det står ännu på input 230V ~50Hz 20W om det har nån betydelse?

Har på jobbet en sk digital smart laddare, (typ ctek) men tror den bara laddar 12V, ifall man kunde testa den. Det finns i bilen en lättillgänglig snabbkontakt man kan dra ur och komma åt med laddarens klämmare där bra.

Sen ifall jag skaffade 2 st 6V laddare, kan jag låta batterierna vara seriekopplade och ansluta laddarna direkt till batteriernas respektive poler och ladda, eller borde man koppla ur seriekopplingen först?
vad kostar en billig 6V laddare som man kunde ha i över natten t.ex
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

är det samma batterityp samt ålder / användning av batterierna så går det alldeles utmärkt att ladda dem i serie med varandra, c-tek laddaren är ju en bra laddare, se bara till att den inte laddar för fort bara, det brukar stå på batterierna vad de ska laddas med för ström. och står det inte på batteriet så står det nog i databladet som följde med batteriet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Går alldeles utmärkt, som skrivs tidigare, ett 6V batteri är ju egentligen 3 st seriekopplade 2V-batterier.
detomaso80

Inlägg av detomaso80 »

Ok, tack för hjälpen!

Var och köpte en sånhär idag från clas ohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =165703220
Tror den borde räcka till fast den ser liten ut.
citat:
Helautomatisk trestegsladdare för MC, snöskoter, gräsklippartraktorer etc. med 6 eller 12 V-batterier. Laddar batterier från 1,2 Ah till 20 Ah. Klarar även GEL- och AGM-batterier. Skydd för gnistbildning och kortslutning. Lysdiodindikering för laddstatus och felkoppling. Levererar 0,2 A/0.75 A. Mått 100x65x35 mm. Vikt 0,3 kg. 230 V.
• Kapacitet 1,2-20 Ah.
• Laddström 0,2/0,75 A.

då behöver jag inte låna hem den bättre laddaren från jobbet hela tiden.
körde igång laddningen på 12V i garaget för 10min sedan, tänkte låta den stå på tills imorgon bitti, (ca 12timmar) då torde väl batterierna vara laddade, ifall den blinkar grönt imorgon så har underhållsladdningen startat :tumupp:
har en enkel analog multimätare som pekade på 12V när jag mätte på klämmorna, är det för lågt för att ladda batterierna fullt? På bättre laddare ligger det väl på 14.7V?

Borde man kanske gå och kolla läget innan man går och lägger sig så inte garaget har brunnit ner imorgon när man vaknar :humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Spänningen varierar beroende på hur pass laddade batterierna är. Ca 12V är normalt i början av laddningen om batterierna inte är särskilt laddade.

OBS om du köpte ett nytt batteri som inte är likadant som det gamla så bör de nog laddas med varsin separat 6V-laddare. Om det däremot är två likadana batterier och de är i stort sett lika slitna så är en 12V-laddare helt okej.

Nu verkar det ha löst sig med laddningen, men i princip kan man ha en fyrapolig kontakt där man antingen kopplar in laddaren eller bilen. De båda batterierna kopplas då in på separata poler i kontakten, och kabeln till bilen är kopplad så att batterierna seriekopplas medan kabeln till laddaren paralellkopplar batterierna.
Skriv svar