STM32 F4 serie, och jag som inte ens fått tag på F2 än

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Re: STM32 F4 serie, och jag som inte ens fått tag på F2 än

Inlägg av jadler »

Någon som börjat använda STM32F4DISCOVERY än? Jag räknar med att få mina två på måndag, från https://www.microkit.se/ (som säljer Farnells sortiment till privatpersoner.)

Tyska Watterott verkar billigare, trots frakt, och har på lager. €16,66 per styck, €10,00 enhetsfrakt. Det blir några tior billigare än Farnell-Microkit för en order på två kort. http://www.watterott.com/en/Boards-/-Kits/ARM/Cortex-M4
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Mina två STM32F4DISCOVERY dök upp igår som beräknat.

Jag har inte hunnit göra mer än att testa det förinstallerade demo-programmet som blinkar med fyra LED, går att påverka med rörelse (accelerometern). Kopplar man sekundära USB-porten också till datorn presenterar den sig som mus/HID och skall även då påverkas av rörelse. Det senare fungerade inte på min Linux-burk (HID-device dyker upp, muspekaren rör sig inte, inte forskat vidare).

Det sitter en Cortex-M3 också på kortet, en STM32F103CST6 som jag tror att helt enkelt arbetar som "programmerare" emulerandes ST-Link/v2.

Tog en bild med några andra kort som jämförelse, det här är stort.
r0012138-mod-02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Oj den var stor i jämförelse med Discovery till F1 serien "som det ser ut som iaf"
Tack för bilden, dock så väntar jag tills man kan köpa lösa kretsar, jag brukar oftast tröttna ganska fort då man känner sig begränsad eller bara bökigt att bygga något med testkorten som påhäng :)

Såg att F2 serien snart är i lager hos mouser, så man får se när dessa kommer :)
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Kul att det kommit! Jo det ser lite större ut än F1 kortet. Nu är ju frågan den, vilka verktyg stöder
DSP delen och hur pass bra/dåligt funkar de?! Vore ju kul att slippa hand knacka i assembler!
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Såg just att Farnell har ett mindre uppsättning olika STM32F2 i lager.

http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... tid=714210
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Birger1234 skrev:Nu är ju frågan den, vilka verktyg stöder DSP delen och hur pass bra/dåligt funkar de?!
Jag har inte arbetat med DSP tidigare, men min uppfattning är att den har instruktioner som ger DSP-funktionalitet. Vet inte om det gör att det skiljer sig från "vanlig" DSP.
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Jadler: ...."Verktyget".... :wink:

T.ex att överföra intentionen i din C skrivna DSP kod är en extra hård nöt att knäcka för kompilator skrivare så vida inte nått har hänt den senaste tiden?! Den ena bibliotek av handskriven assembler som anropas från C (Modell dsPIC/Microchip) den andra små kompilator supporterade psuevdo funktioner som nyttjar de DSP specifika hårdvaran i den specifika MCU'n utan att man själv behöver skriva i assembler , ingen av dessa två sätt är någe vidare portabla, vet inte hur TI eller AD gör i sina verktyg, de kanske finns andra sätt.

STlink och Linux.
Hmm, det verkar vart en ändring i STlink protokollet, det som funkade för F1 (USB Storage class device) funkar inte för F2, F4.
Den här https://github.com/texane/stlink/blob/m ... k-common.h eller den här https://github.com/texane/stlink
med GDB kan funka...
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Funkar det att programmera STM32F4 serien med vanlig JTAG eller behövs något speciellt?
Samt, vet någon hur man ska sätta flaggorna för att kompilera mot den?
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Sugen så in i norden, har dock inte ens en gnutta tid över :(
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Korken: Du länkar till STM32F407VGT, alltså modellen utan krypto-acceleration i hårdvara, 100 pinnar, max 82 GPIO.

Det lustiga är att 417-serien, med krypto-enhet, verkar vara billigare. Du får toppmodellen STM32F417IGT6 för €2 mindre, då med 176 pinnar, 140 GPIO, fortfarande 1 Mb flash och 192 kb RAM.

Snabbguide till typnummer: STM32F4 för hela serien; 0/1 utan eller med kryptoaccelerator; 5/7 utan/med kamerainterface och Ethernet; R/V/Z/I för 64(66)/100/144/176 pinnar; C/E/F/G för 256/512/768/1024 kb flash; T/H för LQFP/UFBGA (endast 176 pinnar).

Jag har mest använt AVR än så länge, och det som dessa kretsar kan förbluffar mig. Minneskontroller som bl.a. stödjer CF, SRAM, NOR och NAND (flash?), och jag tror det är den som också kan användas för att styra LCD över parallellt gränssnitt direkt. 3 12-bitars ADC med 2.4 Mbps (upp till 24 kanaler och 7.2 Mbps i "triple interleaved mode"). 4 USART som klarar upp till 10.5 Mbps och har stöd för bl.a. smartcard (ISO 7816), LIN och IrDA. SPI upp till 37.5 Mbps. Inbyggt stöd för SDIO, vilket om jag förstår det rätt innebär att man inte behöver köra SD/µSD över SPI utan kan använda nativ kommunikation med proprietärt protokoll. 2 USB dev/hos/OTG där båda har PHY för FS och den ena har ULPI för HS. 10/100 Ethernet med extern MII/RMII. Analog slumptalsgenerator och inbyggd RTC. Ljudmässigt verkar den klara 32-bitars stereoljud (ut) med samplingfrekvens åtminstone upp till 192 kHz.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Japp, jag har också sätt det. För någon underlig anledning så är de mer "avancerade" processorerna billigare.
Inte för att jag klagar direkt, men det är lustigt. :)
Dock den billigaste (ish) STM32F415RGT6 har inte kamerainterface eller Ethernet.

*Börjar skissa på ny KFly design :badgrin: *
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Jag vet inte om det är aktuellt för någon, men jag håller på att lägga in STM32F4-serien som Eagle-bibliotek. BGA-varianten de använder fanns inte som footprint så den fick jag göra själv, och det är lite jobb med att räkna pinnar på alla olika storlekar av chippen, men jag borde kunna ha ett färdigt bibliotek om ett par dagar eller så.

Det är första gången jag skapar egna bibliotek till Eagle, jag jobbar parallellt med STM32F4 och med ISM-radiomoduler från Aurel. Jag är alltså nybörjare, men jag är en noggrann j-vel och perfektionist, så förhoppningsvis kommer det att bli rätt även om jag givetvis inte själv kommer att kunna testa alla olika chip.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Jag är helt klart sugen!
Jag har själv slängt ihop en snabb för 64-pinnarna så jag kan designa om mitt lilla system.
Om du vill så kan jag ta en titt och ge kommentarer och feedback. :)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Absolut! Eftersom det är mitt första komponentbibliotek skulle det bara kännas bra om någon eller några andra kikar på det innan jag delar med mig av det mer offentligt.
Skriv svar