Bra-att-ha saker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henketobbe

Bra-att-ha saker

Inlägg av henketobbe »

Tänkte beställa lite komponenter mm från kjell.com
Funderar på följande saker:
90-504
90-505
90-330
90-329(för lindning av spole till http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/joule.htm ???)
och så tänkte jag beställa några transistorer,.. då jag började fundera på vilka skillnader det är transistorer emellan.. i länken ovan ska man ha en BC549.. går det lika bra med enBC547(har bara dem på kjell.com) vad är skillnaden på olika transistorer?
Vad mer kan vara bra att ha i komponentväg?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Komponent-listan ser bra ut. Det enda jag tänkte på var att motstånden inte klarar så hög effekt. Personligen hade jag nog valt några med högre effekt så att man klarar sig för de projekt som drar mer ström.

Skilladen på olika transistorer brukar vara skillnader i vilken frekvens och ström de klarar, om de är PNP eller NPN. Det står alltid där man beställer. (Annars går det alltid att söka upp dem på Elfa och kika i deras listor och datablad.)

Jag brukar oftast se till att ha hemma två varianter som täcker in de flesta områden: BD139 ("standard") och 1N3055 ("effekt-transistor").
Sedan kanske det kunde vara bra med några FET-transistorer.
Det beror förstås på vad du brukar bygga...

Sladdar kan man ju aldrig få nog av heller. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Innan du beställer, maila Bosse Palmblad på Software Crew, han har ett begränsat sortiment (fullt tillräckligt för oss nybörjare) och superbilliga priser. Kolla med honom vad han har hemma, han har kanske inte alla prylar du behöver men priserna kan vara en tredjedel av det man brukar få betala. Just när det gäller lite "gott och blandat" är Bosse kanon att ha och göra med. När jag ringer och beställer (och det rekommenderas att du ringer och snackar med honom) kan det ta en timme. Han tycker verkligen det är kul med folk som precis fått upp intresset. Kanonservice har jag fått iallafall! Jag ringer ALLTID Bosse innan jag tar hem prylar från Kjell, Elfa, ElectroKit. Dessutom händer det att han skickar med bonusprylar. Typ: "Men har du testat AC-ME123? Superkul schyspendylpendelatorkrets med dubbla trippeldioder - och helt utan rippel vid 3 megadaisy!" och så skickar han med en sådan gratis så att man får ett nytt projekt att drömma om. :)

Bosse Palmblad
info@swcab.nu
Skriv svar