Kan någon bygga en Segway?
Re: Kan någon bygga en Segway?
Om man tycker att huvudet krockar med asfalten i 2 meter per sekund är dumt så..
Ja, det var det sannerligen. Det är fint av dem med sådan hänsyn om människor. Fast mycket handlar nog om att slippa bli stämda.LHelge skrev:Mycket redundans där, är det något att bry sig om för ett hobbyprojekt?
Dubbla lindningar är ju något som kräver en specialgjord/omlindad motor.
Jag skulle nog strunta i redundansen, kanske köra med integralhjälm tills den verkar pålitlig. Risken för skavande lindningar som kortsluts efter två och en halv månad tar jag.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om ett hobbyprojekt skall kunna gå i mål, skall det nog hanteras med så enkla grejer (standard) som möjligt.
Sedan kan man alltid göra en ny vända och säkert återanvända många saker och erfarenheter.
Under min yrkesverksamma tid, sa jag ofta "Bra nu är vi i mål, låt oss göra om det"
För det är när man har vandrat fram till målet, som vet vart den bästa vägen är!
Så låt nu inte detta med egen motor ta bort intresset för att skapa en möjlig "Hjulis", kanske snart! ....... Lasp
Sedan kan man alltid göra en ny vända och säkert återanvända många saker och erfarenheter.
Under min yrkesverksamma tid, sa jag ofta "Bra nu är vi i mål, låt oss göra om det"
För det är när man har vandrat fram till målet, som vet vart den bästa vägen är!
Så låt nu inte detta med egen motor ta bort intresset för att skapa en möjlig "Hjulis", kanske snart! ....... Lasp
Det är ju oftast när man har en fungerande prototyp som man ser vad som funkar och vad som inte gör det.
Säkerhetssystem i all ära men interaktionen mellan dessa då? Tycker det mest verkar lite överarbetat
Om man har en vanlig borstad motor nitar den ju om ena lindningen kortsluts ändå
En vanlig cykel kan ju fallera likväl när man ska snedda en trottoar eller en bräda och de går bra mycket snabbare. Det rätta i alla lägen är ju hjälm annars kläcks nog skallen som ett ägg på påskafton
Hur man sen gör inför polarna är ju upp till var och en.
Säkerhetssystem i all ära men interaktionen mellan dessa då? Tycker det mest verkar lite överarbetat

Om man har en vanlig borstad motor nitar den ju om ena lindningen kortsluts ändå

En vanlig cykel kan ju fallera likväl när man ska snedda en trottoar eller en bräda och de går bra mycket snabbare. Det rätta i alla lägen är ju hjälm annars kläcks nog skallen som ett ägg på påskafton

Hur man sen gör inför polarna är ju upp till var och en.

Om man lånar ut ett egenkonstruerat fordon kan det bli intressant juridiskt.
Ang projektet. Huvudkortet bör nog ha kapacitet som en ARM-32 som minimum. Eventuellt får man använda en DSP för att få fart på återkopplingslooparna. Motorstyrningen kanske kan passa på att använda TI:s teknik som mäter motorns magnetfält och återkopplar. Batterierna kan hanteras av färdigt chip, eller för mer flexibilitet en mikrokontroller som styr flödet och mäter spänning samt ström. Skärmen kan förberedas för att visa t.ex Open street map med en GPS-mottagare. Kommunikationen kanske kan ske med något enklare än CAN för att göra det hela enklare och billigare.
Någon som har gjort en matematisk modell för styrningen?
Ang projektet. Huvudkortet bör nog ha kapacitet som en ARM-32 som minimum. Eventuellt får man använda en DSP för att få fart på återkopplingslooparna. Motorstyrningen kanske kan passa på att använda TI:s teknik som mäter motorns magnetfält och återkopplar. Batterierna kan hanteras av färdigt chip, eller för mer flexibilitet en mikrokontroller som styr flödet och mäter spänning samt ström. Skärmen kan förberedas för att visa t.ex Open street map med en GPS-mottagare. Kommunikationen kanske kan ske med något enklare än CAN för att göra det hela enklare och billigare.
Någon som har gjort en matematisk modell för styrningen?
Jag håller med blueint, ARM32 som huvcudprocessor, inte för att det behövs men då har man något att växa i.
Jag vet inte vad du menar med TI:s teknik för motorstyrning, men om du menar att mäta back-emf i den odrivna fasen (såkallad sensorlös styrning) så kommer det inte att fungera. I en sådan motorstyrning behöver man varva upp motorn synkront till ett varvtal där back-emf är tillräckligt stor för att kunna urskilja från bruset. Det skulle vara svårt att balansera en stillastående segway om man behöver varva upp motorn till något hundratal rpm innan man kan börja styra den.
Det finns et intressant batteriövervakningschip från Linear som heter LTC6803, jag har för mig det var någon på forumet som byggde en bmu kring ett sånt. Det behövs däremot en microcontroller för att styra den, men det görs över en SDI-buss så det är inte omöjligt att man kan göra det från huvudkortet.
Jag vet inte vad du menar med TI:s teknik för motorstyrning, men om du menar att mäta back-emf i den odrivna fasen (såkallad sensorlös styrning) så kommer det inte att fungera. I en sådan motorstyrning behöver man varva upp motorn synkront till ett varvtal där back-emf är tillräckligt stor för att kunna urskilja från bruset. Det skulle vara svårt att balansera en stillastående segway om man behöver varva upp motorn till något hundratal rpm innan man kan börja styra den.
Det finns et intressant batteriövervakningschip från Linear som heter LTC6803, jag har för mig det var någon på forumet som byggde en bmu kring ett sånt. Det behövs däremot en microcontroller för att styra den, men det görs över en SDI-buss så det är inte omöjligt att man kan göra det från huvudkortet.
Så här är segway:ar uppbyggda: http://www.youtube.com/watch?v=OVCzB1AZPA0
Har uppdaterat Wikisidan med ett reviderat förslag på elarkitektur baserat på de synpunkter som diskuterats i den här tråden. Läs gärna igenom och kom med förslag.
TI:s teknik mäter magnetflödet med separat sensor. Ingen back-EMF används vad jag minns. Metoden vart visst överlägsen flera andra metoder.
Jag la till en sektion på wikisidan angående belysning (framåt och bakåt) och anmäler mig som frivillig till att ta tag i den biten!
Blueint, nej, det var bara vad du trodde, och ställde som fråga i tråden, vilken besvarades med att några separata sensorer ej behövs. Tekniken bygger på integration av EMF på den ej drivna lindningen. Det fina var just att extra sensorer inte behövs. Problem med överhettade sensorer, obalans p.g.a. felaktigt placerade sensorer, m.m, försvinner.
Haha, ok då kan vi nog räkna med rejält med ljus.Meduza skrev:Jag la till en sektion på wikisidan angående belysning (framåt och bakåt) och anmäler mig som frivillig till att ta tag i den biten!
Vill man komplicera det hela så ska ljuset naturligtvis stabiliseras (rc-servo) så eventuella styr-rörelser inte ger en ljuskägla både högt och lågt.
Självklart ska framhjuset styras baserat på vinkel, huvudprocessorn har ju all info som behövs!
InstaSPIN - Fancy namn på vanlig sensorlös styrning, fungerar inte när man vill ligga och reglera på 0±20 rpm för att balansera en Segway.

InstaSPIN - Fancy namn på vanlig sensorlös styrning, fungerar inte när man vill ligga och reglera på 0±20 rpm för att balansera en Segway.