Svarv profila 1k62-ik625, instruktionsbok att ladda ner!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
aasmilyy

Re: Profila 8" supportsvarv

Inlägg av aasmilyy »

ja det lutar nog mera åt profilan. tycker den verkar vara okej till att börja med. jag kommer även att få välja till en massa tillbehör till denna,

Så frågan är vad behöver man för att kunna göra det mest vanliga "Basic" sakerna? och hur många olika stål+hållare behöver man? och vilka fäste är att rekomendera? har sett många olika namn, eller det är bara olika tillverkare med samma funktion?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

aasmilyy :
min maskin är från -87 tror jag. köpte den på 90 -talet. Hade varit på 3st auktioner, uppköpt av olika företag.
troligen köptes ett antal maskiner i på en gång. När jag fann den hade sista handlaren provkört den lite.
Med aut. smörjning mm så blir en såan maskin aldrig utsliten.

Lite mer högljudd kan jag hålla med om men lägger jag ur matningsväxellådan är den väldigt tyst.
Helt ok att snacka i telefon samtidigt som man svarvar. Ett bra sätt att prova om maskinen är sliten.
Sätt i ett hyffsat ämne ~25-40mm 300mm långt och svarva av en 200mm. kör med hög hastighet o ett fint skär.
Mät hela ytan och se om du finner något avvikande mått på diametern. Eftersom man svarvar till 99.9%
inom 150mm från chucken jämt så kan det skapas en urgröpning som alltid bildar en "kula" eller en svär på axeln.
Går att fixa med en omslipning av prismorna men det kosta nog mer än maskinen är värd.
I övrigt är det nog sällan en svarv är trasig i mekaniken.
aasmilyy

Inlägg av aasmilyy »

vad kör ni på för storlek på era huvudsäkringar?
cinc

Inlägg av cinc »

In till verkstan har jag tyvärr bara 63A.
Profilan har tröga 25A.
aasmilyy

Inlägg av aasmilyy »

tyvärr bara 63a :D

det har ju dock inte jag som vanlig husare. kan man klara köra profilan på 20a med mjukstart tro? jag har ju bara 16a idag. frågan är om 20 räcker.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag startar min på 20A tröga. Men det är på gränsen att det går.
Evaldos

Inlägg av Evaldos »

Tveksamt med 20A, en farbror jag känner har en likadan Profila, han kan inte direktstarta den på 20A
Däremot har han monterat på en "startmotor på en kw", den motorn tar bara upp huvudmotorn till rätt varvtal.
Sedan är det inga problem att starta på 16A, vid svarvning ska det till rejäla skär innan säkringen går.
aasmilyy

Inlägg av aasmilyy »

hej

ja då blev det affär på Profilan igår. den står nu i mitt garage. Vi hittade även orginal litteraturen till svarven i ett förråd med 100tals instruktions böcker till olika verkstads maskiner, Både den svenska översättningen ifrån alfa laval. samt orignal ryska, och en stor tjock bok på ryska med alla sprängskisser m.m uppritat. så om någon vill ha eller behöver en svenske instruktionsbok till en profila (Stanko) IK62-IK625 så kan jag hjälpa er med detta, den svenska är på 37sidor.

Håkan
cinc

Inlägg av cinc »

Då ser vi fram emot att få se bilderna......
aasmilyy

Inlägg av aasmilyy »

här kommer en bild på den jag köpt

Bild
Håkan
aasmilyy

Inlägg av aasmilyy »

Hej, här finns en länk till en scannad kopia av min instruktionsbok i pdf format om någon behöver den till sin svarv, Ni måste registrera er på sidan för att kunna ladda ner boken. är på 5,52mb.
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... df_id=2828

Håkan
Skriv svar