Philips PM3310 oscilloskop : Färdigfixat för nu
Philips PM3310 oscilloskop : Färdigfixat för nu
Jag har möjlighet att välja mellan dessa två oscilloskop, vilket skulle ni ha valt?
http://www.helmut-singer.de/pdf/philipspm3310-3311.pdf
http://ahars.com.au/documents/Philips%2 ... Manual.pdf
Lite bråttom att bestämma mig också.
3310 verkar vara "Digital storage", men 3055 verkar helt analogt.
EDIT : Ändrat rubrik och lite skrivfel
http://www.helmut-singer.de/pdf/philipspm3310-3311.pdf
http://ahars.com.au/documents/Philips%2 ... Manual.pdf
Lite bråttom att bestämma mig också.
3310 verkar vara "Digital storage", men 3055 verkar helt analogt.
EDIT : Ändrat rubrik och lite skrivfel
Senast redigerad av X-IL 17 november 2011, 08:30:04, redigerad totalt 8 gånger.
Re: Vilket oscilloskop, PM3310 eller PM3055?
Jag skulle hellre ha köpt Tektronixskåpet som finns till salu här i forumet för 700:-
Av dom två du tittar på skulle jag valt det analoga eftersom jag inte gillar att ställa in huvudparametrar med knappar, jag vill ha vred
Tänk dock på att Philips oscilloscope ofta har behov av rengöring på sina vred, vet inte varför just dom behöver det så ofta men alla jag kommit i kontakt med har varit glappa/haft dålig kontakt på vreden...
Av dom två du tittar på skulle jag valt det analoga eftersom jag inte gillar att ställa in huvudparametrar med knappar, jag vill ha vred

Det är det analoga som man ställer med knappar. Dessa kostar 0kr...
Välj då det digitala... Personligen hade jag fortfarande hellre lagt 700:- extra 

Det digitala verkar lida av någon form av sjukdom, så det blir nog det analoga. Det digitala låter illa och vill inte starta upp ordentligt. Det får stå och hacka ett tag så får vi se.
Fick ordning på det digitala, så jag valde det. Ska bara komma på hur man får längre mätningar. Verkar begränsa vid minneslängden, men det är kanske så det fungerar.
Re: Vilket oscilloskop, PM3310 eller PM3055? Det blev PM3310
Har hunnit leka lite till och börjar förstå mer och mer. Om man inte vrider upp bakgrundsbelysningen ordentligt på skärmen så startar inte oscilloskopet, verkar kräva lite belastning. Jag klurade även ut hur jag kunde gör kontinuerliga mätningar utan att skriva till minnet.
Det verkar som att nätaggregatet behöver en översyn, det verkar ha en uppvärmningstid innan det lyckas starta oscilloskopet, och under den tiden så låter det ganska illa, tjuter och kvittrar. Det jag märkt är att det verkar må bättre av lite belastning, t ex att man vrider upp bakgrundsbelysningen på max. Jag ska öppna nätaggregatet nån dag snart och se om det kan vara så lätt som någon/några elektrolyter som gett upp.
Ni med erfarenhet av nätdelar, låter mitt problem som dåliga kondensatorer? Jag ska försöka hinna öppna imorgon och titta. Nu är det läggdags, barnen lär vakna om 6 timmar.
Re: Vilket oscilloskop?Det blev PM3310! Behöver hjälp
Okej, nu behöver jag ha lite hjälp, jag kan inte ha ett nätagg som skriker som en gris i en halvtimme innan det blir varmt och lyckas starta upp oscilloskopet. Jag har kollat alla elektrolyter visuellt, men ser inte något konstigt. Jag tycker att det låter som att skriket kommer från någon/några av ett gäng små trafos. Frekvensen på tonen går upp när man belastar mer (med bakgrundsbelysningen).
Några vilda gissningar innan jag börjar kastbyta kondensatorer?
Några vilda gissningar innan jag börjar kastbyta kondensatorer?
Okej, en bild på nätaggregatets första del, redan här låter det illa, jag kopplade bort det efterföljande kortet och testade, samma ljud fanns kvar, även om det inte var lika mycket (det andra kortet skriker nog också). Jag antar att jag ska testa att byta de stora elektrolyterna först, det är två st 220µF 385V med fyra(?) lödanslutningar. Jag har ingen möjlighet att mäta dem vad jag vet. Under kylflänsen sitter en Philips BUY89(Silicon Diffused Power Transistor, TO3), borde jag kolla närmare på den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jaha bytte ikväll de två stora kondensatorerna, men tyvärr, ingen skillnad direkt. Ska se om jag kan hitta någon servicemanual till liknande oscilloskop och se om det står något om beteendet.
Samtidigt tar jag gärna emot tips och idéer om vad som kan vara orsaken till problemet. Alltså att det dröjer en lång stund innan skopet "orkar" starta, under den tiden tjuter det högfrekvent och liksom kvittrar och man ser att spänningen antagligen fluktuerar (displayer visar en massa skräp blandat med ingenting). Det som även verkar påverka lite är om jag drar på bakgrundsbelysningen för fullt eller ej, det blir "bättre" med ljusare belysning. Belysningen är bara två små lampor.
Samtidigt tar jag gärna emot tips och idéer om vad som kan vara orsaken till problemet. Alltså att det dröjer en lång stund innan skopet "orkar" starta, under den tiden tjuter det högfrekvent och liksom kvittrar och man ser att spänningen antagligen fluktuerar (displayer visar en massa skräp blandat med ingenting). Det som även verkar påverka lite är om jag drar på bakgrundsbelysningen för fullt eller ej, det blir "bättre" med ljusare belysning. Belysningen är bara två små lampor.
Re: Philips PM3310! Problem med nätaggregat.
Hittade det här vilket borde vara allt jag behöver, servicemanualens del om nätaggregatet.
EDIT: särskrivning
EDIT: särskrivning
Re: Philips PM3310 oscilloskop : Problem med nätaggregat
Jaha, jag fortsätter monologen, efter att ha övat på min Google-Fu hittade jag servicemanualen till 3311 som är nästan identiskt, och PSUn verkar vara den samma. Hittade den här: http://www.ko4bb.com/cgi-bin/manuals.pl?dir=Philips , fanns mycket andra manualer där med, även till många andra märken än Philips.
Hur som helst, det finns tydligen två potentiometrar på AC-kortet, som kontrollerar feedback och frekvens för switchningen, jag vet inte om dessa kan vara källan till mitt problem, men nu vet jag hur de ska justeras så nu kan jag prova. Det är väl ganska troligt att det är någon mer kondensator som kan behöva bytas, nu har jag alla värden på varenda komponent i nätaggregatet tillsammans med scheman, så nu ska det nog gå att lösa.
Hur som helst, det finns tydligen två potentiometrar på AC-kortet, som kontrollerar feedback och frekvens för switchningen, jag vet inte om dessa kan vara källan till mitt problem, men nu vet jag hur de ska justeras så nu kan jag prova. Det är väl ganska troligt att det är någon mer kondensator som kan behöva bytas, nu har jag alla värden på varenda komponent i nätaggregatet tillsammans med scheman, så nu ska det nog gå att lösa.
Re: Philips PM3310 oscilloskop : Problem med nätaggregat
Trevlig site, hittade servicemanual till min PM5786B, tyvärr ingen manual till min PM6654C (timer/counter) som jag hade hoppats.